6 mai, 08:21
0
691

Un terminal LNG din Grecia ar putea livra gaze și în R. Moldova

6 mai, 08:21
0
691

După mai mulți ani de amânări, pe data de 3 mai, a fost dat startul lucrărilor la o instalaţie de înmagazinare a gazului natural lichefiat (LNG-GNL) în portul Alexandroupolis, Grecia, un proiect eleno-bulgar, la care se vor alătura Serbia şi Macedonia de Nord, iar în perspectivă - România, Moldova și Ucraina.

Un terminal LNG din Grecia ar putea livra gaze și în R. MoldovaFoto: Imagine simbol

Startul lucrărilor a fost dat de premierul Kyriakos Mitsotakis, în prezenţa liderilor celor trei ţări partenere şi a preşedintelui Consiliului Europei, Charles Michel (a doua zi a fost la Chișinău), care, prin prezenţa la Alexandroupolis, a dat un semnal de sprijin al Uniunii Europene faţă de un proiect crucial pentru Balcani, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Unitate faţă de „şantajul energetic” al Rusiei 

Cei doi politicieni au subliniat necesitatea ca Europa să demonstreze unitate faţă de „şantajul energetic” al Rusiei şi să devină independentă faţă de achiziţiile dintr-o ţară care, potrivit lui Michel, a devenit „o maşină de război”.

La inaugurarea lucrărilor, Michel a subliniat că astfel de proiecte reliefează cât este de important „să devenim stăpânii propriului destin”. 

Instalaţia de la Alexandroupolis este „o iniţiativă de importanţă geostrategică”, ce demonstrează direcţia spre care trebuie să se îndrepte Europa, „să ne diversificăm sursele energetice şi să devenim independenţi faţă de gazul rusesc”, a spus Michel, care a dat asigurări că noul viitor comun se va construi prin „cooperare cu prietenii noştri din Balcani”.

Avizul pentru construirea unității flotante de stocare și regazificare (FRSU) a fost dat oficial de premierul grec, Kyriakos Mitsotakis, și omologul său bulgar, Kiril Petkov, la o ceremonie la care au participat președintele Consiliului European, Charles Michel, președintele Serbiei, Aleksandar Vucic și prim-ministrul Macedoniei de Nord, Dimitar Kovacevski.

Mitsotakis a subliniat că noua instalaţie marchează „simpatia Balcanilor şi unitatea lor europeană”. „Peninsula noastră”, a spus el „poate avea propriul loc în tranziţia energetică a întregului nostru continent, construind colaborări fructuoase”.

„Cu acest proiect atât de important, în curând vom putea înlocui gazele naturale din surse ruseşti.

Şantajul recent al Moscovei face ca această cooperare nu doar să fie necesară, ci şi urgentă”, a punctat prim-ministrul elen.

Terminalul GNL ar putea asigura cu gaze Republica Moldova și Ucraina

Operatorul proiectului inițiat încă acum 5-6 ani este compania elenă Gastrade, iar inițial la el își anunțase participarea și România, prin compania Romgaz, dar apoi s-a retras.

Gastrade a anunțat că terminalul GNL de lângă Alexandroupolis urmează să înceapă să furnizeze gaze țărilor vecine din Europa de Sud-Est până la sfârșitul lunii 2023.

Cu o investiţie totală de circa 400 de milioane de euro, capacitatea de înmagazinare a gazului natural lichefiat va fi de 153.500 de metri cubi de GNL şi se estimează că va putea să regazifice circa 5,5 miliarde de metri cubi de metan pe an.

Gastrade intenționează, de asemenea, să dezvolte un al doilea terminal GNL în largul Alexandroupolis, Thrace Independent Natural Gas System (Thrace INGS), în Marea Traciei, în partea cea mai de nord a Mării Egee.

A doua unitate flotantă de stocare și regazificare (FSRU) ar putea extinde furnizarea de GNL în Republica Moldova și Ucraina, susține conducerea Gastrade.

În plus, va putea să se conecteze la Interconectorul Grecia-Bulgaria (IGB), ale cărui lucrări vor fi finalizate în câteva luni, şi la Gazoductul Trans Adriatic (TAP), care va duce gaze din Azerbaidjan spre Italia şi care a început să funcţioneze recent.

„Alexandroupolis este poarta de acces, iar Bulgaria este veriga de legătură a lanțului de aprovizionare pe care acest proiect vine să-l furnizeze, în drum spre Serbia și România. 

Al doilea FSRU, care a fost licențiat de către Autoritatea de Reglementare pentru Energie (RAE) joia trecută, permite extinderea în continuare a acestui lanț în Moldova și Ucraina. 

Prin aceste două proiecte, contribuim la crearea unui adevărat hub regional energetic în regiune care va consolida economia, securitatea și cooperarea", a declarat vicepreședintele și CEO Gastrade, Konstantinos Sifnaios.

Sud-estul Europei (SEE) consumă între 10 şi 11 miliarde de metri cubi de gaze pe an, din care circa 50% provin din Rusia. 

Terminalele de import de GNL sunt văzute ca un mijloc crucial de a garanta alimentări alternative de gaz către SEE din SUA, Qatar, Egipt și din alte părți, sporind securitatea energetică a regiunii și independența față de gazul rusesc, într-un moment în care trei țări UE, inclusiv Bulgaria, au fost tăiate de la aprovizionarea cu gaze de către Gazprom.

Ce este gazul natural lichefiat 

Gazul natural lichefiat este, de fapt, gaz natural adus în stare lichidă printr-un sistem de răcire la temperaturi extreme. Prin lichefiere, gazul natural își comprimă volumul de 600 de ori și face posibilă transportarea sa, mai ales pe apă, în containere speciale.

La finalul anului 2020, flota mondială de vapoare transportatoare de LNG număra nu mai puțin de 642 de vase, cu capacități între 1.000 și 270.000 de metri cubi de LNG. Cele mai mari tancuri LNG pot transporta 270.000 de metri cubi de gaz lichefiat, dar cele mai multe și mai eficiente dintre vasele folosite în acest moment transportă 150.000 de metri cubi de LNG.

Ajuns la un terminal, LNG-ul este descărcat din tanc în depozite (de obicei submarine). Din aceste depozite, LNG-ul este pompat în stațiile de regazificare, unde volumul său crește de 600 de ori și fie este depozitat așa, fie este pompat mai departe, sub presiune, în conducte.

Astfel, conținutul unui tanc LNG de 150.000 de metri cubi se transformă în 90 de milioane de metri cubi de gaz natural care este pompat prin conducte.

La un import anual de circa trei miliarde de metri cubi de gaze naturale, Republica Moldova, inclusiv regiunea transnistreană, ar avea nevoie de 30 de tancuri LNG a câte 150.000 de metri cubi pentru a-și acoperi nevoile.

Startul lucrărilor a fost dat de premierul Kyriakos Mitsotakis, în prezenţa liderilor celor trei ţări partenere şi a preşedintelui Consiliului Europei, Charles Michel (a doua zi a fost la Chișinău), care, prin prezenţa la Alexandroupolis, a dat un semnal de sprijin al Uniunii Europene faţă de un proiect crucial pentru Balcani, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Unitate faţă de „şantajul energetic” al Rusiei 

Cei doi politicieni au subliniat necesitatea ca Europa să demonstreze unitate faţă de „şantajul energetic” al Rusiei şi să devină independentă faţă de achiziţiile dintr-o ţară care, potrivit lui Michel, a devenit „o maşină de război”.

La inaugurarea lucrărilor, Michel a subliniat că astfel de proiecte reliefează cât este de important „să devenim stăpânii propriului destin”. 

Instalaţia de la Alexandroupolis este „o iniţiativă de importanţă geostrategică”, ce demonstrează direcţia spre care trebuie să se îndrepte Europa, „să ne diversificăm sursele energetice şi să devenim independenţi faţă de gazul rusesc”, a spus Michel, care a dat asigurări că noul viitor comun se va construi prin „cooperare cu prietenii noştri din Balcani”.

Avizul pentru construirea unității flotante de stocare și regazificare (FRSU) a fost dat oficial de premierul grec, Kyriakos Mitsotakis, și omologul său bulgar, Kiril Petkov, la o ceremonie la care au participat președintele Consiliului European, Charles Michel, președintele Serbiei, Aleksandar Vucic și prim-ministrul Macedoniei de Nord, Dimitar Kovacevski.

Mitsotakis a subliniat că noua instalaţie marchează „simpatia Balcanilor şi unitatea lor europeană”. „Peninsula noastră”, a spus el „poate avea propriul loc în tranziţia energetică a întregului nostru continent, construind colaborări fructuoase”.

„Cu acest proiect atât de important, în curând vom putea înlocui gazele naturale din surse ruseşti.

Şantajul recent al Moscovei face ca această cooperare nu doar să fie necesară, ci şi urgentă”, a punctat prim-ministrul elen.

Terminalul GNL ar putea asigura cu gaze Republica Moldova și Ucraina

Operatorul proiectului inițiat încă acum 5-6 ani este compania elenă Gastrade, iar inițial la el își anunțase participarea și România, prin compania Romgaz, dar apoi s-a retras.

Gastrade a anunțat că terminalul GNL de lângă Alexandroupolis urmează să înceapă să furnizeze gaze țărilor vecine din Europa de Sud-Est până la sfârșitul lunii 2023.

Cu o investiţie totală de circa 400 de milioane de euro, capacitatea de înmagazinare a gazului natural lichefiat va fi de 153.500 de metri cubi de GNL şi se estimează că va putea să regazifice circa 5,5 miliarde de metri cubi de metan pe an.

Gastrade intenționează, de asemenea, să dezvolte un al doilea terminal GNL în largul Alexandroupolis, Thrace Independent Natural Gas System (Thrace INGS), în Marea Traciei, în partea cea mai de nord a Mării Egee.

A doua unitate flotantă de stocare și regazificare (FSRU) ar putea extinde furnizarea de GNL în Republica Moldova și Ucraina, susține conducerea Gastrade.

În plus, va putea să se conecteze la Interconectorul Grecia-Bulgaria (IGB), ale cărui lucrări vor fi finalizate în câteva luni, şi la Gazoductul Trans Adriatic (TAP), care va duce gaze din Azerbaidjan spre Italia şi care a început să funcţioneze recent.

„Alexandroupolis este poarta de acces, iar Bulgaria este veriga de legătură a lanțului de aprovizionare pe care acest proiect vine să-l furnizeze, în drum spre Serbia și România. 

Al doilea FSRU, care a fost licențiat de către Autoritatea de Reglementare pentru Energie (RAE) joia trecută, permite extinderea în continuare a acestui lanț în Moldova și Ucraina. 

Prin aceste două proiecte, contribuim la crearea unui adevărat hub regional energetic în regiune care va consolida economia, securitatea și cooperarea", a declarat vicepreședintele și CEO Gastrade, Konstantinos Sifnaios.

Sud-estul Europei (SEE) consumă între 10 şi 11 miliarde de metri cubi de gaze pe an, din care circa 50% provin din Rusia. 

Terminalele de import de GNL sunt văzute ca un mijloc crucial de a garanta alimentări alternative de gaz către SEE din SUA, Qatar, Egipt și din alte părți, sporind securitatea energetică a regiunii și independența față de gazul rusesc, într-un moment în care trei țări UE, inclusiv Bulgaria, au fost tăiate de la aprovizionarea cu gaze de către Gazprom.

Ce este gazul natural lichefiat 

Gazul natural lichefiat este, de fapt, gaz natural adus în stare lichidă printr-un sistem de răcire la temperaturi extreme. Prin lichefiere, gazul natural își comprimă volumul de 600 de ori și face posibilă transportarea sa, mai ales pe apă, în containere speciale.

La finalul anului 2020, flota mondială de vapoare transportatoare de LNG număra nu mai puțin de 642 de vase, cu capacități între 1.000 și 270.000 de metri cubi de LNG. Cele mai mari tancuri LNG pot transporta 270.000 de metri cubi de gaz lichefiat, dar cele mai multe și mai eficiente dintre vasele folosite în acest moment transportă 150.000 de metri cubi de LNG.

Ajuns la un terminal, LNG-ul este descărcat din tanc în depozite (de obicei submarine). Din aceste depozite, LNG-ul este pompat în stațiile de regazificare, unde volumul său crește de 600 de ori și fie este depozitat așa, fie este pompat mai departe, sub presiune, în conducte.

Astfel, conținutul unui tanc LNG de 150.000 de metri cubi se transformă în 90 de milioane de metri cubi de gaz natural care este pompat prin conducte.

La un import anual de circa trei miliarde de metri cubi de gaze naturale, Republica Moldova, inclusiv regiunea transnistreană, ar avea nevoie de 30 de tancuri LNG a câte 150.000 de metri cubi pentru a-și acoperi nevoile.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate

Loading...

Loading...