main logo
685

Scădere abruptă a investițiilor în Portul Internaţional Giurgiuleşti

În ultimii doi ani (2017-2018), valoarea investițiilor anuale în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti (PILG) a scăzut de circa patru ori şi au constituit în mediu doar 1,2 milioane de dolari pe an, relevă un raport al Ministerului Economiei şi Infrastructurii.

Scădere abruptă a investițiilor în Portul Internaţional GiurgiuleştiFoto: mold-street.com

Astfel în anul 2018, rezidenţii Portului au investit doar 1,2 milioane de dolari, iar în 2017 circa 1,3 milioane dolari, în timp ce în 2016 - 5,2 milioane de dolari, adică de patru ori mai mult, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Cine mai investeşte în Portul Giurgiuleşti

Potrivit MEI, în 2018 Investitorul General în port, compania Danube Logistics SRL a avut un aport de doar 0,2 milioane de dolari, în timp ce Trans Cargo Terminal SRL, care a efectuat construcţia şi exploatarea terminalului cerealier a realizat investiții de un milioan de dolari.

Cele două companii sunt şi cei mai importanţi investitori în PILG şi până la finele anului 2018 Danube Logistics SRL, controlată printr-o companie olandeză de fostul manager Thomas Moser a investit 50,5 milioane de dolari (60% din total), iar Trans Cargo Terminal SRL (parte a grupului Trans-Oil/Aragvi al milionarului Vaja Jhashi) - 13,5 milioane dolari.

Ministerul Economiei nu explică motivul scăderii ritmului investiţiilor în Port, dar precizează la 31 decembrie 2018, în PILG erau în derulare proiecte investiţionale ale companiilor Trans Bulk Logistics SRL (4,2 milioane dolari), Prograin Organic SRL (1,3 milioane dolari), Arbomax SRL (0,9 milioane dolari), Iunasistem SRL (0,7 milioane dolari) etc.

Primul milion de tone

Pe parcursul anului 2018 în Portul Internațional au acostat și au fost deservite 589 diverse tipuri de nave (circa 1,6 nave pe zi), inclusiv vase petroliere sau cu 52,5% mai mult decât în perioada similară 2017.

În perioada de gestiune prin intermediul terminalelor fluviale ale Portului Internațional au fost transbordate 1,07 milioane tone de mărfuri diverse sau cu 12,6% mai mult decât în anul 2017. A fost primul an când prin port au fost transbordate mai mult de un milion de tone de mărfuri.

Potrivit MEI, în 2018 pe teritoriul terminalului petrolier al Portului Internaţional au fost transbordate 243.000 tone de produse petroliere sau cu 15.8% mai puţin faţă de anul 2017, dintre care, exportate 24.800 tone de produse petroliere sau cu 22,8% mai mult faţă de anul 2017 şi importate 218.200 tone de produse petroliere (89,7% din total transbordări pe terminalul petrolier) sau cu 18,7% mai puțin decât în perioada corespunzătoare a anului 2017.

Prin urmare, se constată că, în anul 2018 platforma terminalul petrolier a fost utilizată, în special, pentru importul produselor petroliere, constatându-se o reducere a producției transbordate (în special a celei importate).

Ce se exportă prin port

În schimb terminalul de mărfuri generale și-a sporit activitatea în 2018, fiind utilizat, în special, pentru importul de mărfuri. 

Astfel, prin intermediul terminalului au fost transbordate 386.400 tone de mărfuri sau de 1,8 ori mai mult faţă de anul 2017, dintre care, exportate 90.500 tone de mărfuri sau cu 0,9% mai mult decât în perioada corespunzătoare a anului 2017 şi importate 295.800 tone de mărfuri (76,5% din total marfă transbordată) sau de 2,5 ori mai mult faţă de anul 2017. 

Printre mărfurile tranzitate pot fi evidenţiate materiale de construcție, cereale în containere, băuturi alcoolice, etc.

În anul 2018 prin intermediul terminalului cerealier au fost transbordate 355.100 tone de cereale, diminuîndu-se cu 9,5% faţă de anul 2017. Toată producția a fost direcționată numai spre export, situație similară anului precedent.

Cât despre exportul de ulei vegetal prin Portul Internaţional, pe parcursul anului au fost transbordate 85.800 tone de ulei sau cu 33,7% mai mult faţă de anul 2017, toată producția fiind direcționată numai spre export, situație similară anului precedent.

Portul este operat de firma Danube Logistics SRL deținută în întregime de compania olandeză Danube Logistics Holding BV, în timp ce interesele economice sunt partajate cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării