main logo
15979

Prima companie aeriană privată din Republica Moldova se lichidează

Moldavian Airlines SRL, ce a fost prima companie aeriană privată din Republica Moldova, se lichidează, potrivit unui anunţ publicat de administraţie.

Prima companie aeriană privată din Republica Moldova se lichideazăFoto: mold-street.com

Administraţia companiei nu oferă detalii privind motivele acestei măsuri, dar se ştie că de mai mulţi ani Moldavian Airlines se confruntă cu probleme financiare şi, de facto, şi-a încetat activitatea de bază încă în anul 2014, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Compania a fost fondată de Nicolae Petrov în anul 1994 şi a deţinut, o perioadă, o flotă de câteva aeronave. Din cauza unor conflicte cu autorităţile din Moldova, Petrov şi-a mutat grosul afacerilor în România, unde împreună cu investitori din Elveţia a fondat grupul Carpatair.

Astfel că şi Moldavian Airlines a făcut parte din același grup cu Carpatair SA din România. Ambele aveau ca fondator pe Nicolae Petrov, iar printre asociaţi - firme şi oameni de afaceri din Elveţia.

De altfel, Petrov a figurat un timp şi în clasamentul „Capital 300 Cei mai bogaţi români” cu o avere estimată la 10-20 de milioane de euro.

Carpatair a fost o perioadă una dintre cele mai mari companii aeriene regionale din Europa de Sud-Est, operând în principal pe pieţe regionale, având ca hub Aeroportul din Timişoara.

În 2012, Petrov şi compania sa Carpatair au iniţiat deschiderea bazei operaţionale din Chişinău şi punerea în vânzare a 10.000 de bilete la preţuri reduse şi trei zboruri directe din Chișinău către Veneţia, Roma (Fiumicino) şi Milano (Bergamo), în colaborare cu Moldavian Airlines şi Alitalia.

Peste doi ani, însă, Carpatair anunţa intrarea în insolvenţă, cu intenţia de a urma un proces de reorganizare judiciară. Cauzele acestei decizii erau legate în principal de existenţa unor litigii împotriva Aeroportului Timişoara, având ca obiect activități anticoncurenţiale investigate de Comisia Europeană, dar şi de instanţele şi autoritățile din România, daunele estimate depășind 30 milioane de euro.

Toate zborurile regulate au fost anulate, iar compania s-a reorientat spre zboruri în regim charter şi wel-lease. După ce planul de reorganizare a fost aprobat de creditori, a intrat în reorganizare judiciară. În anul 2017 şi-a revenit şi a realizat o cifră de afaceri de 86,6 milioane de RON (circa 19 milioane euro), în creștere cu 26% față de anul anterior. În octombrie 2018, Carpatair a iesit cu succes din reorganizare.

În afară de Moldavian Airlines, Carpatair mai deţine în Moldova şi MGH Ground Handling, prestator de servicii de deservire a pasagerilor și avioanelor ce efectuează zboruri din Aeroportul Internațional Chișinău.

Firma s-a confruntat, în 2014, cu tentativa de eliminare de pe piața serviciilor aeroportuare de către Avia Invest, concesionara Aeroportul Internațional Chișinău.

Consiliul Concurenței va constata că Avia Invest a încălcat prevederile articolului 11 al Legii Concurenței, care reglementează poziția dominantă pe piață, obligând-o să achite o amendă de 5 milioane de lei.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării