main logo
2048

Portul Giurgiulești deținut de stat ar putea fi extins pe un teren de 61 de hectare

Guvernul are în plan extinderea semnificativă a Portului de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești, administrat de întreprinderea de stat „Portul Fluvial Ungheni”, din contul unui teren de circa 61 de hectare de pe malul râului Prut.

Portul Giurgiulești ar putea fi extins pe un teren de 61 de hectareFoto: mold-street.com

În acest scop, la propunerea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR), va fi la instituită Comisia de cercetare prealabilă pentru declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de extindere a Portului de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești (PPMG). Ultimul este alături de Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), parte din Complexul Portuar Giurgiulești, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

MIDR precizează că PPMG este un port multifuncțional fluvio-maritim gestionat de stat cu acces la sectorul maritim al Dunării, care însă deține doar un chei cu lungimea de 128 de metri, la vărsarea râului Prut în Dunăre, iar lărgirea acestuia „este limitată de podurile transfrontaliere (feroviar și auto) din imediata apropiere”.

O altă problemă „este capacitatea limitată a spațiilor de stocare (depozitare) a mărfurilor de import/export/tranzit, ori PPMG are o suprafață de doar jumătate de hectar, fapt ce nu permite stocarea mărfurilor în port”.

Cu toate acestea, în ultimii patru ani portul statului a majorat mai mult de trei ori volumul mărfurilor transbordate: de la 256.400 tone în anul 2020 la circa 800.000 tone de mărfuri în anul 2024.

Totodată, deja de mai mulți ani se încearcă extinderea capacităților portului, dar e blocată de lipsa spațiilor.

În consecință, Comisia de cercetare prealabilă urmează să analizeze necesitatea exproprierii, integral sau parțial, a unui teren de peste 61 de hectare de-a lungul malului râului Prut aflat în proprietatea întreprinderii Moldsilva.

„Realizarea obiectivelor propuse și a proiectelor investiționale de dezvoltare a PPMG crează oportunități pentru mărirea atractivității și orientării fluxului de mărfuri transportate prin Portul Giurgiulești, care determină necesitatea lărgirii suprafețelor de acostare, operare și creare de noi facilități portuare”, susţine MIDR.

De notat că o porţiune de 18,5 hectare din acest teren a fost transmis în arendă pentru 49 de ani, încă în anul 2010, firmei Vas Internaţional Plus SRL, care a încercat să dezvolte pe el un port privat, dar acum este în insolvabilitate.

De notat că și Portul Internațional Liber Giurgiulești, gestionat de firma Danube Logistics (controlată de BERD), are în plan extinderea şi dezvoltarea infrastructurii portuare.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării