main logo
1121

Pierderile Air Moldova au crescut de 10 ori, iar veniturile au scăzut

Veniturile din vânzări ale companiei Air Moldova, cel mai mare operator avia din ţara noastră, au înregistrat o scădere de aproape 4 ori în anul 2020, ca urmare a pandemiei şi restricţiilor de călătorie impuse.

Pierderile Air Moldova au crescut de 10 ori, iar veniturile au scăzutFoto: știri.md

Potrivit datelor din rapoartele financiare ale companiei, dacă în 2019 veniturile au constituit 3,1 miliarde de lei, apoi în 2020 doar 796,2 milioane de lei, adică au scăzut de 3,9 ori, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Pandemia a lovit dur în veniturile companiilor

În aceeași perioadă pierderile Air Moldova au constituit circa 321 de milioane de lei, de aproape 13 ori mai mult decât în anul 2019.

Și datoriile companiei au crescut semnificativ, constituind la finele anului 2020 circa 1,23 miliarde de lei, cu circa 130 milioane lei mai mult decât la finele anului 2019.

Amintim că Air Moldova a fost privatizată în toamna anului 2018 cu 50 de milioane de lei, de Civil Aviation Group, o companie fondată de doi moldoveni și compania românească Blue Air. Ultima se va retrage însă la niciun an de la privatizare în condiții suspecte, cota de 49% fiind preluată de Dzintars Pomers din Letonia.

Valoarea tranzacției depășea 1,2 miliarde de lei (circa 61,5 milioane de euro), dintre care 50 de milioane de lei au fost transferate la bugetul de stat, restul sumei reprezentau datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în decurs de trei ani.

Tranzacția a fost criticată de opoziție și experți, ca urmare a procedurilor netransparente, dar Guvernul Filip a susținut că nu avea o altă soluție pentru o companie în prag de faliment.

De altfel, pandemia a lovit dur și alte companii din acest sector. Astfel al doilea operator local, Fly One SRL, a înregistrat o scădere de trei ori a veniturilor: de la 1,27 miliarde de lei în 2019, la doar 392,5 milioane de lei. Dacă în 2019 Fly One raporta un profit de 120,8 milioane de lei, apoi în 2020 a înregistrat pierderi de 21,4 milioane de lei.

Și Avia Invest, compania ce a concesionat Aeroportul Internațional Chișinău acum opt ani, a înregistrat o scădere de aproape trei ori a veniturilor, până la 317 milioane lei, raportând și pierderi de peste 24 de milioane de lei.

La începutul acestui an, Ministerului Economiei constata într-o notă informativă că sectorul transportului avia se confruntă cu grave probleme financiare.

Potrivit MEI, peste 50% din transportatorii aerieni din Republica Moldova, 70% din întreprinderile de deservire la sol, 100% din operatorii de aerodrom, inclusiv Aeroportul Internațional Chișinău și unicul furnizor de servicii de navigație aeriană erau pasibili aplicării măsurilor restrictive și să își oprească forțat activitatea.

Sectorul își revine lent

După relaxarea măsurilor restrictive în lume, sectorul a început treptat să își revină.

Astfel Air Moldova susține într-un comunicat de presă că începând cu 1 iunie 2021, a operat 707 zboruri, iar numărul de pasageri transportați până pe 12 iulie 2021 este de 81.890 de persoane. În perioada similară a anului trecut, erau doar 279 de zboruri și 23.629 de pasageri transportați.

Compania HiSky care s-a lansat anul trecut, dar care a efectuat primul zbor comercial abia pe 5 martie 2021, anunță că în 5 luni a transportat aproximativ 52.000 de pasageri. Potrivit ei, numărul pasagerilor transportați a crescut exponențial în fiecare lună. Spre exemplu, în prima lună de operare, HiSky a înregistrat un număr total de 1028 de pasageri, în aprilie – 2.279, în mai – 6.609, în iunie – 15.999, iar în iulie a depășit 25.800 de pasageri.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării