main logo
471

Piaţa telecomunicaţiilor: O companie şi-a majorat de 4 ori cota pe piaţa servicii TV

În anul 2017, cei 276 de furnizori activi de rețele și servicii publice de comunicații electronice (telefonie mobilă, Internet mobil, telefonie fixă, Internet fix, televiziune etc), au înregistrat o cifră de afaceri de circa 6,63 miliarde lei, în scădere ușoară de 106 milioane lei (-1,6%), faţă de anul 2016.

Compania care în 2017 şi-a majorat de 4 ori cota pe piaţa servicii TV

Potrivit unui raport al Agenției Naționale pentru Reglementare în Comunicații Electronice și Tehnologia Informației (ANRCETI), această scădere a fost cauzată de diminuarea vânzărilor pe trei segmente de piață: telefonie fixă, transmisie şi retransmisie a programelor audiovizuale şi telefonie mobilă, transmite Ştiri.md cu referire la Mold-Street.

Internetul aduce deja circa 23% din venituri

Vânzările pe piaţa de telefonie fixă s-au micșorat cu 20,6% și au totalizat 695,5 milioane lei, pe piața serviciilor de transmisie şi retransmisie a programelor audiovizuale - cu 12% şi au alcătuit 262 milioane lei, iar pe piața de telefonie mobilă au înregistrat o scădere ușoară de 3% și au însumat 3,34 miliarde lei.

În același timp, veniturile din alte activităţi în domeniul comunicaţiilor electronice au sporit cu 13,5% şi au constituit 829,7 milioane lei, cele provenite din vânzarea serviciilor de acces la Internet fix - cu 9,4% și au însumat 1,21 miliarde lei, iar cele din vânzarea serviciilor de acces dedicat la Internet mobil (prin modemuri/carduri/USB) au crescut cu 4,2% şi au totalizat 290,4 milioane lei

Potrivit ANRCETI, în comparație cu anul 2016, structura pieței de comunicaţii electronice, în funcție de venituri, a suferit schimbări neesențiale.

Ponderea veniturilor din serviciile de acces la Internet fix a crescut de la 16,4% la 18,3%, a veniturilor din alte activităţi în domeniul CE - de la 10,9% la 12,5% și a veniturilor din serviciile de acces dedicat la Internet mobil - de la 4,1% la 4,4%.

În același timp, ponderea veniturilor din serviciile de telefonie fixă s-a redus de la 13% la 10,5%, din serviciile de telefonie mobilă de la 51,1% la 50,4% și a veniturilor din serviciile de transmisie şi retransmisie a programelor audiovizuale – de la 4,4% la 4%

Cine controlează piaţa

În 2017, trei companii (Orange, Moldtelecom şi Moldcell) au continuat să controleze circa 80% din piața comunicațiilor electronice din Republica Moldova, deşi cota acestora este în scădere cu unu-două puncte procentuale.

Astfel anul trecut, cel mai mare volum de vânzări a fost realizat de către Orange Moldova - 2,34 miliarde lei (în scădere cu circa 90 de milioane lei faţă de 2016), sau 35,3% din totalul veniturilor înregistrate în sectorul comunicațiilor electronice.

Vânzările realizate de compania statului Moldtelecom au constituit 1,78 miliarde lei (cu aproape 100 milioane lei mai puţin ca în 2016) sau 26,9% din total, iar cele ale Moldcell au însumat 1,096 miliarde lei (cu 17 milioane lei mai puţin ca în 2016) sau 16,5% din total.

Ceilalţi 273 de furnizori au realizat un volum cumulativ de vânzări de 1,4 miliarde lei sau 21,2% din total.

Dintre acestea poate fi remarcat al patrulea jucător ca mărime de pe piaţăţ - grupul Starnet (ce includea anul trecut vreo 10 firme), controlat de omul de afaceri Alexandru Machedon.

De exemplu Starnet Soluții a avut în 2017, vânzări de 250 de milioane lei (+10,8%) din prestarea serviciilor de Internet fix, segment de piață unde deține o cotă de 20,7%.

În top cinci companii de pe piață intră și Sun Communications cu venituri de circa 100 de milioane lei. deținută din octombrie 2016, de Orange Moldova.

Vedeta pieţii serviciilor TV

Dar cea mai spectaculoasă evoluţie a înregistrat o altă companie afiliată familiei Machedon - TV Box SRL, controlată prin firma Ai Soluţii Creative SRL de Dina Machedon, soţia lui Alexandru Machedon.

TV Box a reuşit să îşi crească anul trecut de aproape patru ori cota sa pe piaţa serviciilor TV contra plată, în funcție de numărul de abonați: de la 6,5%, la 24,3%, ajungând al doilea operator pe piaţă, după Sun Communications (deţine o cotă de 31%), şi depăşind astfel Moldtelecom - ce şi-a redus cota la 18,8%.

Totuşi creşterea spectaculoasă a numărului de abonaţi nu s-a materializat şi într-un salt al vânzărilor. Acestea s-au majorat cu doar 19%, până la circa 21 de milioane lei, ceea constituie 13,1% din piaţă. Pentru comparaţie Moldtelecom a avut venituri în creştere până la 52,5 milioane lei. deşi numărul de abonaţi s-a redus.

Potrivit estimărilor ANRCETI, în următorii ani piețele serviciilor de acces la Internet mobil și de acces la Internet fix vor continua să înregistreze cele mai mari creșteri în sectorul comunicațiilor electronice, ele fiind principalele motoare de dezvoltare a acestui sector.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării