main logo
1150

Peste 295 milioane lei, investiți în dezvoltarea infrastructurii rutiere, în luna iunie

Pe parcursul lunii iunie, Administrația Națională a Drumurilor a valorificat circa 295,88 milioane de lei pentru implementarea proiectelor de reabilitare, întreținere și modernizare a infrastructurii rutiere naționale.

Peste 295 milioane lei, investiți în dezvoltarea infrastructurii rutiereFoto: Administrația Națională a Drumurilor

Potrivit autorității, aceste investiții contribuie la îmbunătățirea siguranței rutiere și a confortului participanților la trafic, transmite Știri.md.

Peste 95,71 milioane lei din suma totală au fost valorificate pentru lucrări de reparații capitale ale drumurilor și podurilor. 

„În prezent avem 11 șantiere active pentru lucrări de reconstrucție și reparații ale drumurilor și construcțiilor inginerești, conform Anexei 2 a Programului Fondului Rutier pentru anul 2025”, au precizat drumarii.

Dintre proiectele aflate în execuție se numără:

  • Reparația capitală a drumului R26 Bender – Căușeni – Cimișlia, km 23,821 – km 46,308, împărțit în trei loturi distincte, inclusiv reabilitarea podurilor aflate pe acest traseu;
  • Construcția podului peste r. Bâc și a pasajului peste calea ferată, inclusiv drumul de acces către str. Pietrăriei, pe drumul național M1 Frontiera cu România-Leușeni-Chișinău-Dubăsari-frontiera cu Ucraina (Etapa II), km 95,3-96,3;
  • Amenajarea sensului giratoriu pe drumul național R6 Chişinău – Orhei – Bălţi, km 32,00, s. Peresecina;
  • Reparația pasajului peste calea ferată și a podului de pe drumul public național R6 Chișinău–Orhei–Bălți, km 132,080 și km 136,450;
  • Reparația drumului G39 R14-Unchitești-Țipordei-R19, km 0,00-9,63;
  • Reparația podului de pe drumul G104.1 R3 – Buțeni – Molești – G104, situat la km 5,14;
  • Reparația drumului G108 M5-Florești-Anenii Noi (etapa I), km 9,00-16,08;
  • Reparația drumului G109 Delacău-Bulboaca-R2, km 7,99-9,13 și km 13,4-19,43;
  • Reparația drumului G113 Bender – Copanca – Plop-Știubei – Căușeni, km 28,76 – 35,07.

Totodată, în această vară, a fost redeschisă circulația pe podul peste râul Bâc, situat pe șoseaua Balcani, precum și pe pasajul rutier peste calea ferată, drumul M1 și drumul de acces către strada Pietrăriei, iar șoferii pot circula acum în siguranță. Au fost finalizate lucrările de stabilizare a terasamentelor pe drumul M5 Frontiera cu Ucraina-Criva-Bălți-Chișinău-Tiraspol-frontiera cu Ucraina, km 182,00-182,40, precum și reparația podului de încrucișare și construcția bretelelor 1 și 2 pe drumul național M3 Chișinău-Cimișlia-Vulcănești-Giurgiulești-frontiera cu România, km 41,96.

În vederea asigurării condițiilor optime de circulație pe traseele naționale, în luna iunie au fost valorificate circa 198,29 milioane lei pentru întreținerea drumurilor publice naționale.

Printre lucrările executate se numără:

  • întreținerea curentă a îmbrăcămintei asfaltice (plombări, colmatarea fisurilor);
  • reparația trotuarelor și consolidarea acostamentelor, întreținerea mijloacelor de semnalizare rutieră și a elementelor de siguranță;
  • întreținerea plantațiilor rutiere, întreținerea iluminatului stradal și a lucrărilor de artă (poduri, podețe);
  • aplicarea marcajului rutier, montarea indicatoarelor, amenajarea sensurilor giratorii și a stațiilor de așteptare etc. 

De asemenea, au fost valorificate circa 1,87 milioane lei pentru lucrări de proiectare, evaluarea drumurilor și podurilor, precum și procurarea terenurilor necesare proiectelor de infrastructură.

În același context, Administrația Națională a Drumurilor menționează că în cadrul programului de întreținere periodică, lucrările de reparație a îmbrăcămintei rutiere continuă pe aproximativ 45 de sectoare de drumuri regionale (G), repartizate în 36 de loturi, cu un progres general de execuție de peste 81%. Din totalul acestora, 20 sectoare au fost deja finalizate, nouă se află în curs de finalizare, iar 16 sunt în execuție.

Printre sectoarele finalizate se numără următoarele: 

  • G68 R20 – Orhei – Susleni – Ustia – Criuleni, sectorul Susleni – Viscăuți, raionul Orhei (4,18 km);
  • G41 R9–Șoldănești–Alcedar–Boșernița–Rezina –R20, sectorul Tarasova – Solonceni (3,50 km);
  • R2 Chișinău – Bender – Tiraspol – M5, sectorul Bulboaca – Hârbovăț (5,18 km);
  • G8 R11 – Bârnova – Gârbova – Sauca – R8, raionul Ocnița, sectorul Bârnova – Gârbova (5,10 km);
  • G2 M5 – Hlina – Coteala – Larga – G1, raionul Briceni, sectorul Hlinaia – Larga (11,8 km);
  • G132 R35 – Baimaclia – Taraclia de Salcie – R32, raionul Cantemir, sectoarele Baimaclia – Chioselia și Chioselia – Țărăncuța (circa 5,2 km);
  • G72 R6 – Brănești – Criuleni, raionul Criuleni, sectorul Mașcăuți – Brănești (peste 3 km);
  • G99 M1 – Leușeni – Leova – R34, raionul Leova, sectorul Pogănești – Sărata-Răzeși – Sârma (peste 6 km), și alte sectoare de drumuri regionale în conformitate cu Anexa 1 la Programul Fondului Rutier.

„De la șantierele din nord până la drumurile din sud, mii de cetățeni și comunități locale vor beneficia direct de proiectele derulate de Administrația Națională a Drumurilor, prin drumuri bine întreținute, condiții mai bune de circulație și infrastructură modernă, atât în zonele rurale, cât și pe traseele naționale. Pentru mulți dintre aceștia, un drum reparat înseamnă acces mai rapid la servicii importante precum sănătatea, educația, piața sau locul de muncă. Obiectivul Administrației Naționale a Drumurilor rămâne același: siguranță, confort în trafic și dezvoltarea durabilă a infrastructurii rutiere naționale”, au declarat drumarii.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării