main logo
440

Operatorii privați vor putea presta servicii feroviare

Operatorii privați vor putea presta servicii feroviare, potrivit Codului transportului feroviar care a fost publicat astăzi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Operatorii privați vor putea presta servicii feroviare

Conform documentului, infrastructura feroviară va aparţine în continuare statului, iar serviciile de tracţiune, transport pasageri şi marfă vor putea fi prestate și de operatori privaţi, transmite Știri.md cu referire la moldpres.

Totodată, noile reglementări vor elimina monopolul întreprinderii de stat „Calea Ferată din Moldova” pe piaţa serviciilor feroviare.

Potrivit noului Cod, operatorii de transport feroviar vor avea dreptul de acces la infrastructura feroviară în baza unei plăţi pentru utilizarea acesteia. Plata se va stabili în baza unei metodologii de calcul aprobată de guvern. Scopul acestei taxe este acoperirea cheltuielilor de gestionare a infrastructurii.

Operatorii de transport feroviar vor putea presta serviciile la un preţ stabilit de sine stătător. Pentru ameliorarea competitivităţii transportului feroviar cu alte mijloace de transport, taxa de acces la infrastructura feroviară necesită a fi stabilită la un nivel minim posibil. În acest context, guvernul are obligaţia de a interveni cu subvenţii pentru a finanţa o parte din costurile de gestionare a infrastructurii, menționează Ministerul Economiei și Infrastructurii.

Astfel, se dorește reorientarea fluxurilor de marfă şi pasageri către transportul feroviar, care asigură un nivel înalt de siguranţă al pasagerilor şi are un impact mai redus asupra mediului. Operatorii care vor presta aceste servicii vor fi obligați să deţină un act permisiv - Certificatul de siguranţă, iar gestionarul infrastructurii trebuie să deţină autorizaţie de siguranţă. Aceste acte permisive vor fi eliberate de Autoritatea Feroviară în baza evaluării sistemului de management al siguranţei.

Ministerul Economiei și Infrastructurii menționează că în lipsa investiţiilor în infrastructură şi materialul rulant, concomitent cu scăderea fluxului de mărfuri transportate pe calea ferată şi lipsa subvenţionării transportului feroviar de pasageri, „Calea Ferată din Moldova” a acumulat datorii de aproximativ 500 milioane de lei. Menţinerea unor servicii şi active care nu sunt implicate în realizarea activităţii de transport feroviar contribuie la creşterea costurilor şi produc pierderi anuale de aproximativ 100-200 milioane de lei.

Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare și Banca Europeană pentru Investiții au anunțat anterior că vor acorda 55 milioane de euro pentru reabilitarea Căilor Ferate din Moldova.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării