Oficial: Investitorul japonez lichidează compania Fujikura Automotive
Fujikura Automotive MLD SRL, care deţinea două fabrici în Republica Moldova, unde se producea ansamblu electric cablaj auto pentru grupul german Volkswagen, oficial se lichidează.

Compania nu oferă detalii privind cauzele lichidării, doar anunţă creditorii că au la dispoziţie două luni pentru a depune creanţele pe adresa Fujikura Automotive MLD, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.
Două fabrici: la Chişinău şi Comrat
De menționat că la mijlocul lunii martie 2024, s-a aflat că Fujikura Automotive MLD ar putea închide una dintre cele două fabrici din Republica Moldova. Dacă compania se lichidează, respectiv nici fabricile nu mai activează.
De ce unele companii occidentale închid fabricile din Moldova: Cazul Fujikura
Este vorba de fabrica de la Comrat (aflată în subzona Comrat a Zonei Economice Libere (ZEL) Valkaneș, unde în 2022 lucrau circa 360 de angajaţi şi fabrica din Zona Economică Liberă Expo-Business Chişinău, unde în 2022 munceau peste 860 de persoane. Astfel Fujikura Automotive MLD avea peste 1.220 de angajaţi.
Ulterior numărul angajaților s-a redus de câteva ori, în special ca urmare a pandemiei şi apoi a agresiunii Rusiei asupra Ucrainei.
Mihai Șalvir, administratorul ZEL Valkaneș din Vulcănești, a declarat anterior pentru Mold-Street.com că au fost depuse eforturi pentru a menţine activitatea fabricii din Comrat, doar că decizia de închidere a fost luată de proprietari.
Dacă eram în NATO nu se întâmpla aceasta
Natalia Bejan, șefa Agenției pentru Investiții, declara în luna martie 2024 că se depun eforturi pentru a menține fabrica de la Chișinău.
„Reducerea de personal la Comrat s-a început încă un an și ceva în urmă și la începutul acestui an au mai rămas acolo peste 200 de angajați.
Nu s-a întâmplat peste noapte”, a precizat șefa Agenției pentru Investiții, Natalia Bejan.
Potrivit ei, de vină este faptul că la Fujikura au expirat mai multe contracte pe care le avea cu producătorii de automobile și nu au fost semnate altele noi. Dar cel mai important este că la finele lunii martie a expirat contractul principal al Fujikura din Moldova cu concernul german Volkswagen.
„După ce s-a început războiul, Departamentul riscuri de la concernul Volkswagen a insistat ca toate stocurile și producția să fie amplasate într-o țară NATO. Aceasta este informația pe care noi o cunoaștem și Fujikura nu putea influența cumva decizia celor de la Volkswagen”, a declarat Natalia Bejan.
De notat că Fujikura Automotive face parte din grupul nipon Fujikura, fondat în anul 1885, cu sediul central în Japonia, un important jucător pe piața mondială de automotive, iar la moment are deschise subdiviziuni în mai multe țări ale lumii.
În 2017, Fujikura Automotive MLD a inaugurat prima fabrică în Republica Moldova, amplasată în ZEL „Expo Business Chișinău”, iar în 2019 – pe cea de la Comrat, din cadrul ZEL Valcaneș.
Componentele fabricate de Fujikura sunt montate ulterior pe diverse modele ale mărcilor Volkswagen, Audi, Porsche, Toyota și altele.
De notat că în locul Fujikura au venit deja alte companii, care inițiat proiecte investiționale în zonele economice libere, inclusiv în sectorul automotive.
Știri.md amintește că doi mari investitori străini în R. Moldova, compania japoneză Fujikura și cea germană Coroplast din Căușeni, au anunțat că urmează să-și închidă activitatea. Potrivit autorităților de la Chișinău, cei doi investitori pleacă din țara noastră deoarece contractele în baza cărora fabricau cablaje pentru mașini au expirat, iar altele noi nu au fost încheiate.
Ulterior, fostul ministru al Afacerilor Externe și Integrării Europene al R. Moldova, Tudor Ulianovschi, a declarat că motivul pentru care cei doi mari investitori străini din țara noastră au anunțat că pleacă de la noi nu este războiul din Ucraina, ci faptul că autoritățile de la Chișinău nu le oferă oportunități pentru dezvoltare.