main logo
1363

O companie afiliată unui oligarh kazah va reabilita căile ferate din Moldova

Pe 18 mai 2022 a fost dat start lucrărilor în cadrul proiectului de restructurare și restabilire a infrastructurii căilor ferate pe tronsonul Tighina - Basarabeasca - Giurgiulești.

O companie a unui oligarh kazah va reabilita căile ferate din Moldova

Este vorba de cel mai mare proiect de reabilitare capitală a unei infrastructuri din istoria Republicii Moldova: 233 de kilometri de la Tighina la Giurgiulești, care va contribui la îmbunătățirea calității serviciilor feroviare, la asigurarea transportului de mărfuri și pasageri, fără restricții de viteză și masă, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Cel mai aglomerat tronson de cale ferată

Totodată, în sudul țării va fi posibilă efectuarea transportului feroviar de pasageri, care la moment este stopată.

Este, totodată, și cel mai aglomerat tronson de cale ferată din țară care asigură tranzitul de mărfuri din România, Ucraina și Federația Rusă.

Proiectul de modernizare a acestuia va fi realizat din resursele oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), Banca Europeană de Investiții (BEI) și Uniunea Europeană, iar lucrările ar urma să fie finalizate în decurs de trei ani de la semnarea contractului.

„Sperăm că acesta va pune începutul unei serii întregi de proiecte de reconstrucție a infrastructurii feroviare”, spune Oleg Tofilat, directorul Căilor Ferate din Moldova (CFM).

Proiectul prevede că lucrări precum:

• înnoirea șinelor nepotrivite cu șine sudate continue;
• realinierea căii ferate pe verticală și longitudinală, care va contribui la creșterea vitezei trenurilor;
• reînnoirea prismei de balast a căii ferate;
• reînnoirea sistemelor feroviare de semnalizare, control-comandă și comunicații.

Costurile de reabilitare a acestui tronson de cale ferată sunt estimate la circa 108 milioane de euro, iar lucrările urmau să înceapă încă acum trei ani. 

Lucrările vor fi efectuate de kazahi

Abia la finele anului trecut (21 decembrie 2021) a fost semnat însă contractul pentru reabilitarea acestui tronson, cu compania Temirzhol Zhondeu din Kazahstan.

Cu experienţă şi specialişti în efectuarea de lucrări de construcţie şi reconstrucţie a căilor ferate, Temirzhol Zhondeu face parte din grupul de companii Kamkor Management, unul dintre beneficiarii căreia este oligarhul kazah Timur Kulibayev, cu o avere de circa patru miliarde de dolari, potrivit Forbes.

Căsătorit cu Dinara, fiica primului preşedinte al Kazahstanului, Nursultan Nazarbaev, Timur Kulibayev a fost până la începutul acestui an cel mai influent om de afaceri din această ţară şi al doilea cel mai bogat kazah.

Amintim că şi locomotivele noi pentru Calea Ferată din Moldova au fost cumpărate pe banii BERD şi BEI de la o companie din Kazahstan.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării