15 ianuarie, 09:37
0
240

Ministru Economiei: Există un potențial neexplorat IT în regiuni

15 ianuarie, 09:37
0
240

Toate țările unde au crescut exporturile de tehnologii informaționale au oferit regimuri facilitare pentru companiile din industria IT. Dar progresul depinde și de resursele umane.

Ministru Economiei: Există un potențial neexplorat IT în regiuniFoto: economictimes.indiatimes.com

De aceea, toate persoanele interesate, tinerii, sunt invitați să facă o carieră în IT. Este mesajul ministrului economiei, Sergiu Gaibu. La un club de presă, oficialul a remarcat că există un potențial neexplorat în regiuni. Programele de digitalizare în școli lasă de dorit, iar unele școli nu au nici profesori specializați pentru a pregăti tinerii sau măcar să le trezească interesul față de IT, transmite Știri.md cu referire la IPN.

Oficialul a  remarcat că, prin parcurile IT, s-a permis companiilor, grupurilor și persoanelor care activează acolo să activeze în regim fiscal special. Ei achită o singură taxă și modul de raportare este mai simplu.

Potrivit lui Sergiu Gaibu, în continuare se mizează pe creșterea mediului tehnologiilor informaționale, se vrea extinderea activităților încadrate în Parcul IT, în special cele de cercetare și dezvoltare, inginerie și proiectări.

În 2020 (cele mai recente date disponibile), companiile din industria tehnologiilor informaționale au avut vânzări de 7,3 miliarde de lei. Circa jumătate din aceste companii fac parte din parcurile IT. Exporturile s-au cifrat la un sfert de miliard de dolari, pe fonul a circa 2,5 miliarde – suma tuturor exporturilor din Moldova.

De aceea, toate persoanele interesate, tinerii, sunt invitați să facă o carieră în IT. Este mesajul ministrului economiei, Sergiu Gaibu. La un club de presă, oficialul a remarcat că există un potențial neexplorat în regiuni. Programele de digitalizare în școli lasă de dorit, iar unele școli nu au nici profesori specializați pentru a pregăti tinerii sau măcar să le trezească interesul față de IT, transmite Știri.md cu referire la IPN.

Oficialul a  remarcat că, prin parcurile IT, s-a permis companiilor, grupurilor și persoanelor care activează acolo să activeze în regim fiscal special. Ei achită o singură taxă și modul de raportare este mai simplu.

Potrivit lui Sergiu Gaibu, în continuare se mizează pe creșterea mediului tehnologiilor informaționale, se vrea extinderea activităților încadrate în Parcul IT, în special cele de cercetare și dezvoltare, inginerie și proiectări.

În 2020 (cele mai recente date disponibile), companiile din industria tehnologiilor informaționale au avut vânzări de 7,3 miliarde de lei. Circa jumătate din aceste companii fac parte din parcurile IT. Exporturile s-au cifrat la un sfert de miliard de dolari, pe fonul a circa 2,5 miliarde – suma tuturor exporturilor din Moldova.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate

Loading...

14 ianuarie, 16:30
0
1 262

Span: Noi soluții cloud și servicii IT în Moldova Ⓟ

14 ianuarie, 16:30
0
1 262

Un interviu marca Pavel Zingan cu Serghei Șmîgaliov, directorul reprezentanței SPAN în Moldova.

Bună ziua, Serghei. Abia aștept să aflu mai multe despre lansarea SPAN - un jucător important în domeniul serviciilor IT și al soluțiilor cloud - pe piața moldovenească. Propun însă să începem prin a prezenta background-ul dumneavoastră profesional. Știu că ați gestionat reprezentanța Microsoft în Moldova timp de peste un deceniu, am dreptate?

Așa este. Am gestionat reprezentanța Microsoft în Moldova timp de 13 ani, din 2006 până în 2019, când am părăsit corporația.

Ce a urmat după 2019?

După plecarea de la Microsoft, mi-am permis să iau o pauză în care să-mi evaluez opțiunile și să decid unde să îmi investesc timpul și experiența în continuare. Așa am ajuns la SPAN.

Însă SPAN s-a lansat în Moldova abia de curând. Să înțeleg că pauza a durat doi ani…?

Responsabilitatea noastră în fața deciziilor crește pe măsură ce înaintăm în viață. Mi-am dorit ca următoarea mea alegere pe plan profesional să reprezinte un progress sau o evoluție logică a activității mele profesionale anterioare.

A trebuit să luați o decizie dificilă. Ce poate fi mai presus de Microsoft? Doar cerul și norii…

Este un joc bun de cuvinte, ținând cont de faptul că SPAN furnizează noi „soluții cloud”. Apropo, Microsoft și SPAN sunt parteneri strategici la nivel global. Atunci când SPAN a luat decizia de a intra pe piața moldovenească, cei de la Microsoft m-au recomandat pentru a le conduce reprezentanța. 

Spuneți-ne mai multe despre SPAN. Este o companie nouă pe piața noastră.

Compania SPAN a fost fondată în 1993 și a crescut de la un integrator de sisteme cu sediul în Croația la un grup global de consultanță IT care deservește peste 1.200 de clienți, cu 9 birouri pe șase continente și o gamă largă de servicii cloud, de securitate și asistență. Compania dezvoltă diverse soluții pentru o mediul digital, de la consultanță și implementare în cloud până la servicii de securitate și asistență. În plus, SPAN găzduiește peste 550 de arhitecți de soluții IT, consultanți, specialiști în asistență, analiști de afaceri și cercetători. În prezent, serviciile și soluțiile SPAN sunt utilizate de cele mai mari și mai de succes companii globale, precum McDonald's, Starbucks și Nando's.

Este important să menționăm că SPAN este un partener Microsoft de încredere la nivel global, cu peste 18 competențe Microsoft, 16 de aur și două de argint. Microsoft și SPAN au construit un parteneriat strategic pentru a oferi soluții IT transformatoare pentru companiile din înreaga lume. Mai mult decât atât, SPAN este prima și singura companie din Croația cu 8 specializări avansate Microsoft. Specializările avansate Microsoft reflectă înalta calificare a companiei și succesul său în implementarea proiectelor. La etapa actuală, SPAN este un furnizor de soluții de licențiere Microsoft pentru UE, AELS, Ucraina, Belarus, Moldova, Georgia, Mongolia, Turkmenistan, Uzbekistan, Kârgâzstan, Tadjikistan și Azerbaidjan. SPAN reușește cu măiestrie să adune la un loc profesioniști, care să gestioneze abil procesele necesare pentru optimizarea afacerilor clienților săi globali.

Cum ați reușit să vă adaptați la mediul extrem de reglementat al unei mari companii internaționale după o pauză de doi ani?

Nici nu vă puteți imagina cât de deschisă și flexibilă poate fi o companie internațională în zilele noastre.

Apropo, o abordare la fel de flexibilă a fost adoptată și de Microsoft. La începutul colaborării noastre, mi-au spus: "Poți să lucrezi oriunde dorești, fie în Thailanda sau chiar pe Lună. Atât timp cât reușești să atingi scopurile propuse - nu ne pasă din ce locație o faci". SPAN, la rândul său, are o formă de organizare și mai flexibilă. Având în vedere că nu am început încă procesul de recrutare, mă descurc cu ușurință fără un birou fizic permanent.

Așadar, putem declara că un nou jucător important a intrat pe piața IT din Moldova?

Eu aș spune altfel: SPAN nu este doar un jucător nou, ci și unul diferit. Intenționăm să aducem un nou nivel de servicii IT care în prezent nu sunt disponibile pentru companiile locale.

În afară de aceasta, vom continua să ne deservim clienții din întreaga lume cu ajutorul biroului din Moldova. Imediat după publicarea primului comunicat de presă despre deschiderea biroului SPAN în Moldova, am primit o mulțime de CV-uri și oferte de la potențiali clienți. Chiar dacă nu am început încă procesul de recrutare, observ un interes foarte mare față de companie.

Însă există oare o cerere semnificativă de soluții cloud în Moldova?

Știți, când am început să conduc reprezentanța Microsoft în Moldova, mulți oameni mă întrebau cui intenționez să vând software legal pe o piață de software 100% piratat. Majoritatea au crezut că este o idee utopică. În ciuda scepticismului, afacerea noastră producătoare de software legal, a fost foarte bine acceptată de piață. Aceasta a evoluat dinamic, depășind cele mai mari așteptări ale noastre.

În ceea ce privește soluțiile/serviciile cloud, putem afirma cu încredere că mulți clienți din Moldova achiziționează și utilizează în mod proactiv serviciile cloud (mulți sunt deja clienți ai SPAN).  De exemplu, de fiecare dată când cineva, oriunde în lume, spune: "McChiken și Cola, vă rog" - această informație este stocată și procesată în cloud-ul gestionat de SPAN.  Iar McDonald's din Chișinău nu este o excepție!

Păreți a fi ferm hotărât să extindeți serviciile SPAN pe piața noastră...

Categoric. Cred că foarte curând companiile de pe piață vor înțelege că toate costurile pentru achiziționarea și întreținerea propriilor servere depășesc considerabil costurile pentru angajarea unei companii care este specializată în a oferi aceste servicii fără niciun fel de abateri. 

SPAN gestionează structurile cloud ale multor companii regionale și internaționale care au ajuns la aceeași concluzie. Însă furnizăm servicii nu doar marilor întreprinderi și structuri din sectorul public, ci și întreprinderilor mijlocii. De aceea, mă bucur să primesc cât mai multe CV-uri, căci preconizăm să creăm o echipă locală destul de mare.

Și ultima întrebare: când începeți?

Am început deja. Suntem în proces de negocieri cu primii clienți și luăm parte la licitații deschise. Acum, că sărbătorile de iarnă s-au încheiat, suntem gata să reluăm activitatea și să ne atingem obiectivele. 

În ianuarie, directorul nostru de dezvoltare a afacerilor internaționale din cadrul SPAN - dl Željko Galić - va vizita Moldova și v-aș sugera să aranjați un interviu cu el. Presupun că va fi interesant să obținem unele informații "la prima mână", precum și să discutăm în detalii planurile pentru Moldova și potențialul pieței noastre IT, așa cum este văzut din perspectiva Croației și a UE.

Neapărat, mulțumesc pentru sugestie! Vă doresc un început bun de an și salutăm călduros compania SPAN pe piața noastră.

Vă mulțumesc, Pavel. Să avem cu toții un început de an nou reușit.  

Bună ziua, Serghei. Abia aștept să aflu mai multe despre lansarea SPAN - un jucător important în domeniul serviciilor IT și al soluțiilor cloud - pe piața moldovenească. Propun însă să începem prin a prezenta background-ul dumneavoastră profesional. Știu că ați gestionat reprezentanța Microsoft în Moldova timp de peste un deceniu, am dreptate?

Așa este. Am gestionat reprezentanța Microsoft în Moldova timp de 13 ani, din 2006 până în 2019, când am părăsit corporația.

Ce a urmat după 2019?

După plecarea de la Microsoft, mi-am permis să iau o pauză în care să-mi evaluez opțiunile și să decid unde să îmi investesc timpul și experiența în continuare. Așa am ajuns la SPAN.

Însă SPAN s-a lansat în Moldova abia de curând. Să înțeleg că pauza a durat doi ani…?

Responsabilitatea noastră în fața deciziilor crește pe măsură ce înaintăm în viață. Mi-am dorit ca următoarea mea alegere pe plan profesional să reprezinte un progress sau o evoluție logică a activității mele profesionale anterioare.

A trebuit să luați o decizie dificilă. Ce poate fi mai presus de Microsoft? Doar cerul și norii…

Este un joc bun de cuvinte, ținând cont de faptul că SPAN furnizează noi „soluții cloud”. Apropo, Microsoft și SPAN sunt parteneri strategici la nivel global. Atunci când SPAN a luat decizia de a intra pe piața moldovenească, cei de la Microsoft m-au recomandat pentru a le conduce reprezentanța. 

Spuneți-ne mai multe despre SPAN. Este o companie nouă pe piața noastră.

Compania SPAN a fost fondată în 1993 și a crescut de la un integrator de sisteme cu sediul în Croația la un grup global de consultanță IT care deservește peste 1.200 de clienți, cu 9 birouri pe șase continente și o gamă largă de servicii cloud, de securitate și asistență. Compania dezvoltă diverse soluții pentru o mediul digital, de la consultanță și implementare în cloud până la servicii de securitate și asistență. În plus, SPAN găzduiește peste 550 de arhitecți de soluții IT, consultanți, specialiști în asistență, analiști de afaceri și cercetători. În prezent, serviciile și soluțiile SPAN sunt utilizate de cele mai mari și mai de succes companii globale, precum McDonald's, Starbucks și Nando's.

Este important să menționăm că SPAN este un partener Microsoft de încredere la nivel global, cu peste 18 competențe Microsoft, 16 de aur și două de argint. Microsoft și SPAN au construit un parteneriat strategic pentru a oferi soluții IT transformatoare pentru companiile din înreaga lume. Mai mult decât atât, SPAN este prima și singura companie din Croația cu 8 specializări avansate Microsoft. Specializările avansate Microsoft reflectă înalta calificare a companiei și succesul său în implementarea proiectelor. La etapa actuală, SPAN este un furnizor de soluții de licențiere Microsoft pentru UE, AELS, Ucraina, Belarus, Moldova, Georgia, Mongolia, Turkmenistan, Uzbekistan, Kârgâzstan, Tadjikistan și Azerbaidjan. SPAN reușește cu măiestrie să adune la un loc profesioniști, care să gestioneze abil procesele necesare pentru optimizarea afacerilor clienților săi globali.

Cum ați reușit să vă adaptați la mediul extrem de reglementat al unei mari companii internaționale după o pauză de doi ani?

Nici nu vă puteți imagina cât de deschisă și flexibilă poate fi o companie internațională în zilele noastre.

Apropo, o abordare la fel de flexibilă a fost adoptată și de Microsoft. La începutul colaborării noastre, mi-au spus: "Poți să lucrezi oriunde dorești, fie în Thailanda sau chiar pe Lună. Atât timp cât reușești să atingi scopurile propuse - nu ne pasă din ce locație o faci". SPAN, la rândul său, are o formă de organizare și mai flexibilă. Având în vedere că nu am început încă procesul de recrutare, mă descurc cu ușurință fără un birou fizic permanent.

Așadar, putem declara că un nou jucător important a intrat pe piața IT din Moldova?

Eu aș spune altfel: SPAN nu este doar un jucător nou, ci și unul diferit. Intenționăm să aducem un nou nivel de servicii IT care în prezent nu sunt disponibile pentru companiile locale.

În afară de aceasta, vom continua să ne deservim clienții din întreaga lume cu ajutorul biroului din Moldova. Imediat după publicarea primului comunicat de presă despre deschiderea biroului SPAN în Moldova, am primit o mulțime de CV-uri și oferte de la potențiali clienți. Chiar dacă nu am început încă procesul de recrutare, observ un interes foarte mare față de companie.

Însă există oare o cerere semnificativă de soluții cloud în Moldova?

Știți, când am început să conduc reprezentanța Microsoft în Moldova, mulți oameni mă întrebau cui intenționez să vând software legal pe o piață de software 100% piratat. Majoritatea au crezut că este o idee utopică. În ciuda scepticismului, afacerea noastră producătoare de software legal, a fost foarte bine acceptată de piață. Aceasta a evoluat dinamic, depășind cele mai mari așteptări ale noastre.

În ceea ce privește soluțiile/serviciile cloud, putem afirma cu încredere că mulți clienți din Moldova achiziționează și utilizează în mod proactiv serviciile cloud (mulți sunt deja clienți ai SPAN).  De exemplu, de fiecare dată când cineva, oriunde în lume, spune: "McChiken și Cola, vă rog" - această informație este stocată și procesată în cloud-ul gestionat de SPAN.  Iar McDonald's din Chișinău nu este o excepție!

Păreți a fi ferm hotărât să extindeți serviciile SPAN pe piața noastră...

Categoric. Cred că foarte curând companiile de pe piață vor înțelege că toate costurile pentru achiziționarea și întreținerea propriilor servere depășesc considerabil costurile pentru angajarea unei companii care este specializată în a oferi aceste servicii fără niciun fel de abateri. 

SPAN gestionează structurile cloud ale multor companii regionale și internaționale care au ajuns la aceeași concluzie. Însă furnizăm servicii nu doar marilor întreprinderi și structuri din sectorul public, ci și întreprinderilor mijlocii. De aceea, mă bucur să primesc cât mai multe CV-uri, căci preconizăm să creăm o echipă locală destul de mare.

Și ultima întrebare: când începeți?

Am început deja. Suntem în proces de negocieri cu primii clienți și luăm parte la licitații deschise. Acum, că sărbătorile de iarnă s-au încheiat, suntem gata să reluăm activitatea și să ne atingem obiectivele. 

În ianuarie, directorul nostru de dezvoltare a afacerilor internaționale din cadrul SPAN - dl Željko Galić - va vizita Moldova și v-aș sugera să aranjați un interviu cu el. Presupun că va fi interesant să obținem unele informații "la prima mână", precum și să discutăm în detalii planurile pentru Moldova și potențialul pieței noastre IT, așa cum este văzut din perspectiva Croației și a UE.

Neapărat, mulțumesc pentru sugestie! Vă doresc un început bun de an și salutăm călduros compania SPAN pe piața noastră.

Vă mulțumesc, Pavel. Să avem cu toții un început de an nou reușit.  

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
3 ianuarie, 14:35
8
1 010

Povestea femeii care a lăsat pedagogia și a ajuns să activeze în domeniul IT

3 ianuarie, 14:35
8
1 010

Femeile câștigă teren și în domeniul IT, care până nu demult era unul dominat de bărbați. Printre exploratorii rețelei virtuale este și Tatiana Gâlcă din Chișinău.

Povestea femeii care a lăsat pedagogia și a ajuns să activeze în domeniul ITFoto: captura video

După o perioadă de activitate pe tărâmul pedagogic, fiind profesoară de matematică, tânăra a ajuns să muncească la o companie internațională din sectorul tehnologiilor informaționale, transmite Știri.md cu referire la Jurnal.md.

„Deoarece matematica este direct legată de domeniul IT, a fost ușoară tranziția, dar provocarea cea mai mare a fost să găsesc punctul de tangență între matematică și IT. Oricum IT-ul face multe date. 

În urma lucrului se generează o mulțime de date și, respectiv, dacă eu mă ocupam deja de analiza datelor, a fost că încadrarea a venit de la sine”, spune Tatiana Gâlcă, senior Data Analyst.

Femeia a primit o ofertă greu de ignorat și de aproximativ cinci ani face parte dintr-o echipă în care se regăsesc mai mulți bărbați.

„Bărbații ne acceptă, bărbații ne ajută, sunt bucuroși că suntem cu ei în echipă. Aceasta ne ajută să ne integrăm mai ușor”, afirmă Tatiana Gâlcă.

Trecerea de la pedagogie la IT i-a priit, recunoaște Tatiana.

„Este mai complicat să te înțelegi cu niște adolescenți decât să mă încadrez într-un colectiv. Nu a fost atât de greu. Trecerea a fost liberă, pentru că aveam mai multe emoții să stau în fața elevilor decât să vin la lucru, în oficiu. (...) Am fost prima femeie care am vorbit despre acest domeniu. Sunt mentor, particip la munte conferințe, multe webinare, anume despre acest domeniu. Mă simt o norocoasă că am ajuns în domeniul IT, care îmi oferă avantaje pe care alte domenii nu le permit. 

Este lucru de la distanță, este posibilitate să fiu aproape de familia și copiii mei. Particip la toate evenimentele de la școală, la toate adunările de părinți”, a mai povestit femeia.

Tatiana Gâlcă recunoaște că, dacă ar întoarce timpul înapoi și ar avea de ales, tot domeniul IT ar avea prioritate.

După o perioadă de activitate pe tărâmul pedagogic, fiind profesoară de matematică, tânăra a ajuns să muncească la o companie internațională din sectorul tehnologiilor informaționale, transmite Știri.md cu referire la Jurnal.md.

„Deoarece matematica este direct legată de domeniul IT, a fost ușoară tranziția, dar provocarea cea mai mare a fost să găsesc punctul de tangență între matematică și IT. Oricum IT-ul face multe date. 

În urma lucrului se generează o mulțime de date și, respectiv, dacă eu mă ocupam deja de analiza datelor, a fost că încadrarea a venit de la sine”, spune Tatiana Gâlcă, senior Data Analyst.

Femeia a primit o ofertă greu de ignorat și de aproximativ cinci ani face parte dintr-o echipă în care se regăsesc mai mulți bărbați.

„Bărbații ne acceptă, bărbații ne ajută, sunt bucuroși că suntem cu ei în echipă. Aceasta ne ajută să ne integrăm mai ușor”, afirmă Tatiana Gâlcă.

Trecerea de la pedagogie la IT i-a priit, recunoaște Tatiana.

„Este mai complicat să te înțelegi cu niște adolescenți decât să mă încadrez într-un colectiv. Nu a fost atât de greu. Trecerea a fost liberă, pentru că aveam mai multe emoții să stau în fața elevilor decât să vin la lucru, în oficiu. (...) Am fost prima femeie care am vorbit despre acest domeniu. Sunt mentor, particip la munte conferințe, multe webinare, anume despre acest domeniu. Mă simt o norocoasă că am ajuns în domeniul IT, care îmi oferă avantaje pe care alte domenii nu le permit. 

Este lucru de la distanță, este posibilitate să fiu aproape de familia și copiii mei. Particip la toate evenimentele de la școală, la toate adunările de părinți”, a mai povestit femeia.

Tatiana Gâlcă recunoaște că, dacă ar întoarce timpul înapoi și ar avea de ales, tot domeniul IT ar avea prioritate.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
3 dec, 2021 12:00
0
2 173

Compania de IT Span își deschide o filială in Moldova Ⓟ

3 dec, 2021 12:00
0
2 173

O companie internațională de IT originară din Croația, cu peste 1.200 de clienți pe șase continente și cvadruplu partener Microsoft- își continuă expansiunea internațională

Span este o companie croată de IT de talie globală, specializată în furnizarea de servicii profesionale în proiectarea și dezvoltarea sistemelor informatice și de suport tehnic pentru utilizatorii de afaceri și organizațiile corporative mari. Fiind un expert de vârf în tehnologiile Microsoft și un partener regional Microsoft de top, compania este recunoscută ca Microsoft Gold Partner și este prima companie croată care deține opt competențe avansate Microsoft. 

Potențialul de pe piața moldovenească, cunoștințele și experiența echipei vor facilita extinderea afacerilor unuia dintre cei mai de seamă giganții IT croați. Noul birou va fi orientat spre Europa de Est și va beneficia de sprijinul birourilor din Ucraina și Zagreb.

Moldova este o țară în care sectorul TIC reprezintă peste 10 procente din PIB și este unul dintre cele mai promițătoare sectoare economice. Această piață asigură implementarea a numeroase servicii digitale pentru cetățeni, întreprinderi și guverne și se mândrește cu un grad ridicat de digitalizare. De aceea, acest mediu, orientat spre stimularea activității economice și a investițiilor, deschide noi oportunități companiilor în oferirea de servicii și soluții unice în domeniul tehnologiilor cloud și de securitate.  

"Span este un catalizator care permite atingerea unui mare potențial și a unui nou nivel de performanță prin posibilitățile sale de licențiere, integrare, implementare și service.  Credem cu tărie că experiența și expertiza noastră vor asigura un fundament stabil pentru clienții din Moldova, care îi va ajuta să facă față provocărilor celei de-a patra revoluții industriale pe care o traversează omenirea în prezent", a declarat Serghei Smigaliov, Country Manager în Moldova.  

Saša Kramar, membru al Consiliului de Administrație pentru Marketing, Vânzări și Dezvoltarea Afacerilor, confirmă că obiectivul Span este de a-și extinde afacerile pe piețele din Europa de Est și Asia Centrală, aflate în plină expansiune. Astfel, deschiderea unui birou în Moldova a fost o decizie firească. „În calitate de furnizori de soluții cu licență Microsoft cu vechime, dispunem de experiență și cunoștințe pe care dorim  să le împărtășim cu noile piețe. În același timp, prezența locală este extrem de importantă pentru noi. Considerăm că angajații care cunosc piața, cultura și limba natală reprezintă fundamentul unei afaceri de succes", a conchis Sasa Kramar. 

Pentru mai multe informații despre activitățile Span și ultimele noutăți, urmăriți pagina web și Linkedin a companiei.

Persoană de contact: Serghei Șmîgaliov 

Telefon: 079 222 555  

Email:ssmigaliov@span.eu  

Span este o companie croată de IT de talie globală, specializată în furnizarea de servicii profesionale în proiectarea și dezvoltarea sistemelor informatice și de suport tehnic pentru utilizatorii de afaceri și organizațiile corporative mari. Fiind un expert de vârf în tehnologiile Microsoft și un partener regional Microsoft de top, compania este recunoscută ca Microsoft Gold Partner și este prima companie croată care deține opt competențe avansate Microsoft. 

Potențialul de pe piața moldovenească, cunoștințele și experiența echipei vor facilita extinderea afacerilor unuia dintre cei mai de seamă giganții IT croați. Noul birou va fi orientat spre Europa de Est și va beneficia de sprijinul birourilor din Ucraina și Zagreb.

Moldova este o țară în care sectorul TIC reprezintă peste 10 procente din PIB și este unul dintre cele mai promițătoare sectoare economice. Această piață asigură implementarea a numeroase servicii digitale pentru cetățeni, întreprinderi și guverne și se mândrește cu un grad ridicat de digitalizare. De aceea, acest mediu, orientat spre stimularea activității economice și a investițiilor, deschide noi oportunități companiilor în oferirea de servicii și soluții unice în domeniul tehnologiilor cloud și de securitate.  

"Span este un catalizator care permite atingerea unui mare potențial și a unui nou nivel de performanță prin posibilitățile sale de licențiere, integrare, implementare și service.  Credem cu tărie că experiența și expertiza noastră vor asigura un fundament stabil pentru clienții din Moldova, care îi va ajuta să facă față provocărilor celei de-a patra revoluții industriale pe care o traversează omenirea în prezent", a declarat Serghei Smigaliov, Country Manager în Moldova.  

Saša Kramar, membru al Consiliului de Administrație pentru Marketing, Vânzări și Dezvoltarea Afacerilor, confirmă că obiectivul Span este de a-și extinde afacerile pe piețele din Europa de Est și Asia Centrală, aflate în plină expansiune. Astfel, deschiderea unui birou în Moldova a fost o decizie firească. „În calitate de furnizori de soluții cu licență Microsoft cu vechime, dispunem de experiență și cunoștințe pe care dorim  să le împărtășim cu noile piețe. În același timp, prezența locală este extrem de importantă pentru noi. Considerăm că angajații care cunosc piața, cultura și limba natală reprezintă fundamentul unei afaceri de succes", a conchis Sasa Kramar. 

Pentru mai multe informații despre activitățile Span și ultimele noutăți, urmăriți pagina web și Linkedin a companiei.

Persoană de contact: Serghei Șmîgaliov 

Telefon: 079 222 555  

Email:ssmigaliov@span.eu  

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
1 dec, 2021 18:28
0
594

Cine este noul director interimar al Institutului Național de Metrologie

1 dec, 2021 18:28
0
594

Alexei Pianîh a fost numit în funcția de director interimar al Institutului Național de Metrologie (INM). Acesta are o vastă experiență în domeniu, anunță Ministerul Economiei.

Cine este noul director interimar al Institutului Național de MetrologieFoto: Ministerul Economiei

Din 2011 până recent a activat în calitate de șef de laborator al INM, transmite Știri.md.

În prezent, își face studiile de doctorat în matematică și științe fizice avansate la Școala Doctorală de Științe Aplicate și Inginerești a Universității ”Ștefan cel Mare” din Suceava, România, și Școala Doctorală de Energetică și Inginerie Electrică a Universității Tehnice din Moldova.

Institutul Național de Metrologie este o instituție publică în subordinea Ministerului Economiei, care implementează, la nivel național, politica în domeniul metrologiei, prin asigurarea uniformității, legalității, exactității și trasabilității măsurărilor în Republica Moldova.

Din 2011 până recent a activat în calitate de șef de laborator al INM, transmite Știri.md.

În prezent, își face studiile de doctorat în matematică și științe fizice avansate la Școala Doctorală de Științe Aplicate și Inginerești a Universității ”Ștefan cel Mare” din Suceava, România, și Școala Doctorală de Energetică și Inginerie Electrică a Universității Tehnice din Moldova.

Institutul Național de Metrologie este o instituție publică în subordinea Ministerului Economiei, care implementează, la nivel național, politica în domeniul metrologiei, prin asigurarea uniformității, legalității, exactității și trasabilității măsurărilor în Republica Moldova.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
1 dec, 2021 10:04
13
1 714

Ministru: Obligația cu 50% produse autohtone în magazine va fi eliminată

1 dec, 2021 10:04
13
1 714

Prevederea din Legea privind Comerţul Interior, potrivit căreia produsele agroalimentare autohtone trebuie să fie prezente pe 50 la sută din suprafaţa rafturilor magazinelor, ar trebui să fie eliminată.

Ministru: Obligația cu 50% produse autohtone în magazine va fi eliminatăFoto: știri.md

Este declaraţia ministrului Economiei, Sergiu Gaibu, în cadrul emisiunii "În centrul atenţiei" de la Publika TV. Potrivit demnitarului, legea nici nu poate fi aplicată, dar şi contravine principiilor Organizaţiei Mondiale a Comerţului, transmite Știri.md.

"- Aceasta prevedere urmează să fie eliminată?

- Da, aceasta prevedere este anacronică cu principiile de comerţ internaţional. Trebuie să facem anumite modificări în legea şi să venim cu acele prevederi care sunt general acceptate. Acum suntem în dialog cu mediul de afaceri", a spus Sergiu Gaibu.

Mai mult ca atât, Gaibu susţine că nicio ţară nu impune o astfel de obligativitate. În schimb, statul trebuie să vină cu măsuri pentru ca produsele moldoveneşti să fie mai atractive pentru consumatori decât cele de import.

"Cel mai sincer votant este, de fapt, consumatorul, fiindcă el votează cu banul. Şi atunci când votează cu banul, el alege ceea ce consideră că pentru el este mai optim. Acest model, probabil, nu a fost gândit până la capăt", a declarat ministrul Economiei.

Legea, potrivit căreia pe rafturile magazinelor trebuie să se regăsească cel puţin 50% de produse agroalimentare autohtone, a intrat în vigoare în 1 iulie. 

În realitate însă prevederile acesteia nu au fost puse în aplicare de Guvern, lucru sesizat și de fostul deputat Alexandru Slusari. 

Politicianul a declarat, la sfârșitul lunii august, că supermarketurile rămân pline cu produse de import. 

Ulterior, la mijlocul lunii octombrie, deputaţii Blocului Comuniştilor şi Socialiştilor au solicitat audierea miniştrilor Economiei şi Agriculturii la acest subiect. Propunerea, însă, a fost respinsă de majoritatea parlamentară.

Este declaraţia ministrului Economiei, Sergiu Gaibu, în cadrul emisiunii "În centrul atenţiei" de la Publika TV. Potrivit demnitarului, legea nici nu poate fi aplicată, dar şi contravine principiilor Organizaţiei Mondiale a Comerţului, transmite Știri.md.

"- Aceasta prevedere urmează să fie eliminată?

- Da, aceasta prevedere este anacronică cu principiile de comerţ internaţional. Trebuie să facem anumite modificări în legea şi să venim cu acele prevederi care sunt general acceptate. Acum suntem în dialog cu mediul de afaceri", a spus Sergiu Gaibu.

Mai mult ca atât, Gaibu susţine că nicio ţară nu impune o astfel de obligativitate. În schimb, statul trebuie să vină cu măsuri pentru ca produsele moldoveneşti să fie mai atractive pentru consumatori decât cele de import.

"Cel mai sincer votant este, de fapt, consumatorul, fiindcă el votează cu banul. Şi atunci când votează cu banul, el alege ceea ce consideră că pentru el este mai optim. Acest model, probabil, nu a fost gândit până la capăt", a declarat ministrul Economiei.

Legea, potrivit căreia pe rafturile magazinelor trebuie să se regăsească cel puţin 50% de produse agroalimentare autohtone, a intrat în vigoare în 1 iulie. 

În realitate însă prevederile acesteia nu au fost puse în aplicare de Guvern, lucru sesizat și de fostul deputat Alexandru Slusari. 

Politicianul a declarat, la sfârșitul lunii august, că supermarketurile rămân pline cu produse de import. 

Ulterior, la mijlocul lunii octombrie, deputaţii Blocului Comuniştilor şi Socialiştilor au solicitat audierea miniştrilor Economiei şi Agriculturii la acest subiect. Propunerea, însă, a fost respinsă de majoritatea parlamentară.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
29 noi, 2021 14:43
0
799

Monumentele de arhitectură vor fi restaurate în 3D pe harta Chișinăului

29 noi, 2021 14:43
0
799

Cunoscutul om de afaceri Dmitri Voloșin a anunțat lansarea unui proiect IT fără precedent de refacere a aspectului istoric al Chișinăului.

Monumentele de arhitectură vor fi restaurate în 3D pe harta ChișinăuluiColaj: știri.md

Prin eforturile specialiștilor în domeniul tehnologiei informației, ale istoricilor profesioniști și pasionaților, va fi realizată o hartă interactivă a Capitalei Moldovei, pe care vor fi reproduse în 3D monumente istorice și de arhitectură, transmite Știri.md.

Potrivit lui Voloșin, proiectul nu este comercial.

„Lansăm un proiect de refacere a istoriei orașului și țării noastre, unice prin complexitatea și ambițiile sale. La noi practic nimeni nu se angajează în istorie profesional, cu excepția unui grup restrâns de istorici entuziaști”, a scris Dmitri Voloșin pe Facebook.

Fiind un pasionat al renașterii și dezvoltării culturale a Moldovei, omul de afaceri s-a plâns că puțini oameni cunosc sute de clădiri istorice din Chișinău, iar majoritatea sunt dărâmate și continuă să fie șterse de pe fața orașului.

„Și când spui cuiva că în urmă cu 100 de ani a fost un Castel-închisoare la Chișinău, nu mai rău decât Cetatea Soroca, toată lumea cască gura de mirare”, a împărtășit Voloșin.

Inițiatorul proiectului menționează că, acum, istoria Chișinăului este stocată pe site-uri separate, astfel Voloșin și-a anunțat intenția de a colecta datele existente pe o singură resursă și de a le completa cu informații noi în viitor.

„Vom căuta hărți vechi în arhive (nu numai în Moldova), vom compara, restaura și desena online o hartă istorică interactivă a Chișinăului, cum s-a format orașul, ce clădiri au apărut și au dispărut. Ca urmare, vom obține restaurarea urbanistică din momentul înființării Chișinăului, pas cu pas”, a mai menționat Voloșin.

Conform planului său, „monumentele arhitecturale dispărute vor apărea pe hartă în 3D după ce vor fi ridicate toate fotografiile de arhivă”. 

Structurile existente și distruse vor fi introduse în baza de date împreună cu o arhivă de fotografii, desene, picturi și descrieri.

Dmitri Voloșin i-a invitat pe toți cei care nu sunt indiferenți față de istoria țării și Capitalei, de la istorici și artiști 3D, până la orășeni de rând care au păstrat fotografii vechi de arhivă ale Chișinăului, să participe la proiectul său inedit.

„Toată lumea va ști cum arăta orașul nostru acum 100, 200, 300 de ani. Dar principalul lucru este că nu vom lăsa trecutul orașului nostru să dispară și să spunem lumii întregi despre istoria lui. La urma urmei, nu există viitor fără trecut”, a conchis Voloșin.

Pentru cei care doresc să se alăture acestei inițiative, a fost publicată o adresă de e-mail: revoloshin@gmail.com.


Prin eforturile specialiștilor în domeniul tehnologiei informației, ale istoricilor profesioniști și pasionaților, va fi realizată o hartă interactivă a Capitalei Moldovei, pe care vor fi reproduse în 3D monumente istorice și de arhitectură, transmite Știri.md.

Potrivit lui Voloșin, proiectul nu este comercial.

„Lansăm un proiect de refacere a istoriei orașului și țării noastre, unice prin complexitatea și ambițiile sale. La noi practic nimeni nu se angajează în istorie profesional, cu excepția unui grup restrâns de istorici entuziaști”, a scris Dmitri Voloșin pe Facebook.

Fiind un pasionat al renașterii și dezvoltării culturale a Moldovei, omul de afaceri s-a plâns că puțini oameni cunosc sute de clădiri istorice din Chișinău, iar majoritatea sunt dărâmate și continuă să fie șterse de pe fața orașului.

„Și când spui cuiva că în urmă cu 100 de ani a fost un Castel-închisoare la Chișinău, nu mai rău decât Cetatea Soroca, toată lumea cască gura de mirare”, a împărtășit Voloșin.

Inițiatorul proiectului menționează că, acum, istoria Chișinăului este stocată pe site-uri separate, astfel Voloșin și-a anunțat intenția de a colecta datele existente pe o singură resursă și de a le completa cu informații noi în viitor.

„Vom căuta hărți vechi în arhive (nu numai în Moldova), vom compara, restaura și desena online o hartă istorică interactivă a Chișinăului, cum s-a format orașul, ce clădiri au apărut și au dispărut. Ca urmare, vom obține restaurarea urbanistică din momentul înființării Chișinăului, pas cu pas”, a mai menționat Voloșin.

Conform planului său, „monumentele arhitecturale dispărute vor apărea pe hartă în 3D după ce vor fi ridicate toate fotografiile de arhivă”. 

Structurile existente și distruse vor fi introduse în baza de date împreună cu o arhivă de fotografii, desene, picturi și descrieri.

Dmitri Voloșin i-a invitat pe toți cei care nu sunt indiferenți față de istoria țării și Capitalei, de la istorici și artiști 3D, până la orășeni de rând care au păstrat fotografii vechi de arhivă ale Chișinăului, să participe la proiectul său inedit.

„Toată lumea va ști cum arăta orașul nostru acum 100, 200, 300 de ani. Dar principalul lucru este că nu vom lăsa trecutul orașului nostru să dispară și să spunem lumii întregi despre istoria lui. La urma urmei, nu există viitor fără trecut”, a conchis Voloșin.

Pentru cei care doresc să se alăture acestei inițiative, a fost publicată o adresă de e-mail: revoloshin@gmail.com.


Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
25 noi, 2021 12:36
0
627

Pachetul de servicii IT business de la maib – tot de ce are nevoie o companie IT la un preț de 120 lei Ⓟ

25 noi, 2021 12:36
0
627

Ai un startup sau o afacere în domeniul IT, iar susținerea unui partener de încredere care te va ajuta să reduci din cheltuieli ar fi binevenită?

Atunci oferta unică dedicată sectorului IT, pachetul IT business de la maib este alegerea perfectă. Maib îți oferă servicii bancare esențiale, pe care le folosești zi de zi, fără să plătești în plus pentru ceea de ce nu ai nevoie.

Ia-ți acum pachetul IT business la prețul de 120 de lei lunar și ai acces permanent la o multitudine de servicii:

1. Un număr nelimitat de conturi curente deschise pentru companie (gratuit și fără comision de deservire).
2. Internet banking cu funcționalități extinse pentru integrare în programul 1C.
3. Acces la aplicația mobilă (maibusiness app).
4. Extrase de cont în format electronic, cu putere juridică (eStatement).
5. Informații despre starea contului direct din canalul Telegram și Viber (maibusinessBot).
6. Carduri business (fără comision de deservire).
7. Transferul gratuit al salariului la conturile angajaților (proiect salarial).
8. Overdraft pentru afacere (fără comision de acordare).
9. Emiterea cardurilor premium pentru angajați în cadrul proiectului salarial.

Maib îți oferă și un bonus pe care nu trebuie să-l ratezi: în primele 2 luni beneficiezi de un număr nelimitat de SMS notificări.
Cu pachetul maib IT business ai la îndemână nu doar servicii „all inclusive” pentru afacerea ta, dar și obții beneficii pentru angajații companiei: carduri premium cu linie de creditare revolving, rate preferențiale la credite, program de loialitate și cashback garantat pentru deținătorii de carduri gama ș.a.

Cum aplici pentru pachetul IT business? Vino la maib și completează cererea de accesare a serviciului, sună la 022 022 428 sau solicită oferta, accesând link-ul.

Activează pachetul IT business și economisește bani. Sigur viața ta de antreprenor va deveni mai ușoară.

Atunci oferta unică dedicată sectorului IT, pachetul IT business de la maib este alegerea perfectă. Maib îți oferă servicii bancare esențiale, pe care le folosești zi de zi, fără să plătești în plus pentru ceea de ce nu ai nevoie.

Ia-ți acum pachetul IT business la prețul de 120 de lei lunar și ai acces permanent la o multitudine de servicii:

1. Un număr nelimitat de conturi curente deschise pentru companie (gratuit și fără comision de deservire).
2. Internet banking cu funcționalități extinse pentru integrare în programul 1C.
3. Acces la aplicația mobilă (maibusiness app).
4. Extrase de cont în format electronic, cu putere juridică (eStatement).
5. Informații despre starea contului direct din canalul Telegram și Viber (maibusinessBot).
6. Carduri business (fără comision de deservire).
7. Transferul gratuit al salariului la conturile angajaților (proiect salarial).
8. Overdraft pentru afacere (fără comision de acordare).
9. Emiterea cardurilor premium pentru angajați în cadrul proiectului salarial.

Maib îți oferă și un bonus pe care nu trebuie să-l ratezi: în primele 2 luni beneficiezi de un număr nelimitat de SMS notificări.
Cu pachetul maib IT business ai la îndemână nu doar servicii „all inclusive” pentru afacerea ta, dar și obții beneficii pentru angajații companiei: carduri premium cu linie de creditare revolving, rate preferențiale la credite, program de loialitate și cashback garantat pentru deținătorii de carduri gama ș.a.

Cum aplici pentru pachetul IT business? Vino la maib și completează cererea de accesare a serviciului, sună la 022 022 428 sau solicită oferta, accesând link-ul.

Activează pachetul IT business și economisește bani. Sigur viața ta de antreprenor va deveni mai ușoară.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
23 noi, 2021 22:31
6
583

Sergiu Gaibu anunță 3 domenii prioritare ale Ministerului Economiei

23 noi, 2021 22:31
6
583

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, a identificat trei domenii prioritare pentru activitatea instituţiei care i-a fost încredinţată.

Sergiu Gaibu anunță 3 domenii prioritare ale Ministerului EconomieiFoto: noi.md

Potrivit Infotag, el a vorbit despre acest lucru, marţi, în cadrul conferinţei "MACRO-2021: Moldova, la 30 de ani de independenţă", transmite Știri.md.

"Economia Republicii Moldova reprezintă doar circa 3% din economia României. Noi ca ţară avem nevoie critică de creşterea numărului locurilor de muncă.

Doar 40% din populaţia activă este angajată în activitate economică, faţă de o medie de peste 70% în UE. Acest lucru duce la faptul că bugetul de stat are din ce în ce mai puţine resurse pentru a acoperi necesităţile. Pentru anul 2022, bugetul de stat va cheltui 33 de miliarde de lei din totalul de 80 de miliarde pentru priorităţi sociale", a spus ministrul.

Sunt trei direcţii pe care va merge guvernarea de la Chişinău. Prima se referă la raţionalizarea activităţilor economice şi a serviciului public, susţinerea creării întreprinderilor mici şi mijlocii, inclusiv ale celor de familie.

"Motivul pentru care la noi apar foarte puţine întreprinderi mici este cadrul regulatoriu. De exemplu, la o companie au fost blocate conturile pentru o datorie de 0,02 lei. Sunt realităţi anecdotice, dar care fac parte din cotidianul Republicii Moldova", a spus Gaibu.

A doua direcție ține de atragerea investiţiilor, care aduc şi competenţe noi.

"Vom optimiza Zonele Economice Libere. Din păcate, Moldova pierde competiţia în atragerea investiţiilor străine. În România, de exemplu, datorită fondurilor structurale europene, investitorii pot primi până la 50% din investiţie", a spus Gaibu.

Iar cea de-a treia direcţie se referă la domeniul tehnologiilor informaţionale.

"Avem deja proiectul Parcului IT, care arată direcţia cea bună. Domeniul de digitalizare va creşte în continuare. Avem însă nevoie şi de reforma în domeniul educaţional. Adaptarea la noile realităţi, ca societate, este critică pentru Republica Moldova", a conchis ministrul.

Potrivit Infotag, el a vorbit despre acest lucru, marţi, în cadrul conferinţei "MACRO-2021: Moldova, la 30 de ani de independenţă", transmite Știri.md.

"Economia Republicii Moldova reprezintă doar circa 3% din economia României. Noi ca ţară avem nevoie critică de creşterea numărului locurilor de muncă.

Doar 40% din populaţia activă este angajată în activitate economică, faţă de o medie de peste 70% în UE. Acest lucru duce la faptul că bugetul de stat are din ce în ce mai puţine resurse pentru a acoperi necesităţile. Pentru anul 2022, bugetul de stat va cheltui 33 de miliarde de lei din totalul de 80 de miliarde pentru priorităţi sociale", a spus ministrul.

Sunt trei direcţii pe care va merge guvernarea de la Chişinău. Prima se referă la raţionalizarea activităţilor economice şi a serviciului public, susţinerea creării întreprinderilor mici şi mijlocii, inclusiv ale celor de familie.

"Motivul pentru care la noi apar foarte puţine întreprinderi mici este cadrul regulatoriu. De exemplu, la o companie au fost blocate conturile pentru o datorie de 0,02 lei. Sunt realităţi anecdotice, dar care fac parte din cotidianul Republicii Moldova", a spus Gaibu.

A doua direcție ține de atragerea investiţiilor, care aduc şi competenţe noi.

"Vom optimiza Zonele Economice Libere. Din păcate, Moldova pierde competiţia în atragerea investiţiilor străine. În România, de exemplu, datorită fondurilor structurale europene, investitorii pot primi până la 50% din investiţie", a spus Gaibu.

Iar cea de-a treia direcţie se referă la domeniul tehnologiilor informaţionale.

"Avem deja proiectul Parcului IT, care arată direcţia cea bună. Domeniul de digitalizare va creşte în continuare. Avem însă nevoie şi de reforma în domeniul educaţional. Adaptarea la noile realităţi, ca societate, este critică pentru Republica Moldova", a conchis ministrul.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
17 noi, 2021 23:56
4
1 243

Reacția Maiei Sandu, după îndemnul lui Gaibu de adaptare la noile prețuri

17 noi, 2021 23:56
4
1 243

Președinta țării, Maia Sandu, spune că nu știe „ce a avut în vedere” ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, atunci când a declarat că moldovenii trebuie să se „obișnuiască” cu scumpirile.

Reacția Maiei Sandu, după îndemnul lui Gaibu de adaptare la noile prețuriColaj: știri.md

Șefa statului susține că prețurile cresc la nivel mondial nu doar în Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii Secretele Puterii, transmite Știri.md cu referire la Unimedia.

„Nu știu cum exact s-a exprimat domnul ministru și ce a avut în vedere. Din păcate, fenomenul creșterii prețurilor există și este un lucru pe care Guvernul nu poate să-l influențeze, pentru că, așa cum spuneam, cresc prețurile la nivel mondial și în majoritatea cazurilor, deci motivul este dincolo de ceea ce se întâmplă în Republica Moldova, procesele din Republica Moldova, ce putem face aici?

Evident, noi avem Banca Națională care din politicele ei ar trebui și bănuiesc că încearcă să reducă aceste procese, dar nu prea reușește acest lucru și, pe de altă parte, avem Guvernul care trebuie să ajute cel puțin oamenii cu venituri mici și, cum spuneam, Guvernul a venit cu aceste majorări ale pensiilor, ale anumitor indemnizații, de exemplu, pentru oamenii cu dizabilități.

Acum, din cauza creșterii prețurilor la gaze naturale, Guvernul vine cu o compensație care nu acoperă total această creștere, dar care totuși înseamnă peste 1 miliard de lei, care o să meargă pentru cetățeni. Ce trebuie să facem noi este să creștem veniturile.

Asta este cea mai potrivită măsură, iar asta înseamnă salarii mai bune, o economie mai dezvoltată, mai multe investiții, asta nu se întâmplă într-o săptămână sau două, dar la asta trebuie de lucrat foarte mult, în special Ministerul Economiei are rolul să îmbunătățească semnificativ mediul de afacere”, a declarat Maia Sandu. 

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, ar trebui să demisioneze imediat, după ce a îndemnat moldovenii să se „obișnuiască” cu scumpirile.

Reacția aparține fostului deputat al Platformei DA, Alexandr Slusari, și vine după ce Gaibu a declarat că „va trebui să învățăm să trăim cu asta”, referindu-se la majorarea prețurilor, dar și a tarifelor.

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, a declarat, în cadrul emisiunii „Территориясвободы”, că avem parte de o inflație fără precedent pe plan mondial, care duce inevitabil la majorarea prețurilor la produse și servicii: „Cu părere de rău, va trebui să trăim cu asta și mai mult, să ne adaptăm.

Adaptarea este factorul principal. În orice caz, inflația presupune creșterea prețurilor. Pentru business, acoperirea cheltuielilor care vor apărea va atrage după sine creșterea prețurilor. Astfel, principala susținere trebuie să fie pentru populație, ale cărei venituri nu au crescut deocamdată. În ciclul economic, de obicei, încep a crește prețurile, cresc cheltuielile, cresc veniturile afacerilor și doar în ultimul rând încep a crește salariile”, a precizat Gaibu.

Acesta a mai adăugat că orice creștere a prețurilor cade pe spatele cetățenilor, în orice țară, iar o soluție precum compensarea, de către stat, a scumpirilor la diverse produse este imposibilă și nicio economie din lume nu o practică.

Șefa statului susține că prețurile cresc la nivel mondial nu doar în Republica Moldova. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii Secretele Puterii, transmite Știri.md cu referire la Unimedia.

„Nu știu cum exact s-a exprimat domnul ministru și ce a avut în vedere. Din păcate, fenomenul creșterii prețurilor există și este un lucru pe care Guvernul nu poate să-l influențeze, pentru că, așa cum spuneam, cresc prețurile la nivel mondial și în majoritatea cazurilor, deci motivul este dincolo de ceea ce se întâmplă în Republica Moldova, procesele din Republica Moldova, ce putem face aici?

Evident, noi avem Banca Națională care din politicele ei ar trebui și bănuiesc că încearcă să reducă aceste procese, dar nu prea reușește acest lucru și, pe de altă parte, avem Guvernul care trebuie să ajute cel puțin oamenii cu venituri mici și, cum spuneam, Guvernul a venit cu aceste majorări ale pensiilor, ale anumitor indemnizații, de exemplu, pentru oamenii cu dizabilități.

Acum, din cauza creșterii prețurilor la gaze naturale, Guvernul vine cu o compensație care nu acoperă total această creștere, dar care totuși înseamnă peste 1 miliard de lei, care o să meargă pentru cetățeni. Ce trebuie să facem noi este să creștem veniturile.

Asta este cea mai potrivită măsură, iar asta înseamnă salarii mai bune, o economie mai dezvoltată, mai multe investiții, asta nu se întâmplă într-o săptămână sau două, dar la asta trebuie de lucrat foarte mult, în special Ministerul Economiei are rolul să îmbunătățească semnificativ mediul de afacere”, a declarat Maia Sandu. 

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, ar trebui să demisioneze imediat, după ce a îndemnat moldovenii să se „obișnuiască” cu scumpirile.

Reacția aparține fostului deputat al Platformei DA, Alexandr Slusari, și vine după ce Gaibu a declarat că „va trebui să învățăm să trăim cu asta”, referindu-se la majorarea prețurilor, dar și a tarifelor.

Ministrul Economiei, Sergiu Gaibu, a declarat, în cadrul emisiunii „Территориясвободы”, că avem parte de o inflație fără precedent pe plan mondial, care duce inevitabil la majorarea prețurilor la produse și servicii: „Cu părere de rău, va trebui să trăim cu asta și mai mult, să ne adaptăm.

Adaptarea este factorul principal. În orice caz, inflația presupune creșterea prețurilor. Pentru business, acoperirea cheltuielilor care vor apărea va atrage după sine creșterea prețurilor. Astfel, principala susținere trebuie să fie pentru populație, ale cărei venituri nu au crescut deocamdată. În ciclul economic, de obicei, încep a crește prețurile, cresc cheltuielile, cresc veniturile afacerilor și doar în ultimul rând încep a crește salariile”, a precizat Gaibu.

Acesta a mai adăugat că orice creștere a prețurilor cade pe spatele cetățenilor, în orice țară, iar o soluție precum compensarea, de către stat, a scumpirilor la diverse produse este imposibilă și nicio economie din lume nu o practică.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
3 oct, 2021 09:03
8
3 442

Ion Sturza spune care este domeniul care va înregistra o creștere exponențială

3 oct, 2021 09:03
8
3 442

Faţă de „bulimia“ de consum de anul trecut, a doua jumătate din 2021 a venit cu o temperare bruscă a apetitului de achiziţii Semnalul este clar, consumatorul este tot mai prudent, iar banii tot mai puţini, în contextul inflaţiei, costurilor medicale aduse de pandemie sau al creşterii preţurilor la energie.

Ion Sturza spune care este domeniul care va înregistra o creștere exponențialăFoto: bani.md

Astfel, normalitatea mult aş­teptată s-a mutat în 2023, crede Ion Sturza, fonda­to­rul Elefant.ro, al doilea ju­cător ca dimen­siune din retailul online. În această incertitudine, sin­gurele investiţii care pot creşte expo­nen­ţial sunt cele din digital, mai crede fos­tul premier al Republicii Moldova şi omul din spatele celei mai mari tranzacţii din România, vânzarea grupului Rompetrol către KazMunayGas, transmite Știri.md cu referire la Ziarul Financiar.

„Toate industriile clasice, industriile gre­le, au un potenţial ciclic de a creşte, dar nu de câteva ori. Din păcate sau fericire există această zonă de IT care are capacita­tea de creştere exponenţială“, a spus Ion Sturza în cadrul emisiunii Lecţii de Busi­ness, proiect editorial ZF sprijinit de First Bank.

Cu o carieră de afaceri de 35 de ani, dublată de funcţii politice precum cea de premier al Republicii Moldova, Sturza a fost implicat în multiple domenii de activitate, de la petrol, chimie, imobiliare sau digital. 

O parte dintre investiţiile sale sunt derulate prin intermediul fondului Fribourg Capital, ultima tranzacţie de suc­ces fiind vânzarea proiectului de birouri Liberty din Cluj către americanii de la White Star Real Estate. La acel moment, 2019, tranzacţia a fost evaluată de sursele ZF la circa 40 de milioane de euro.

După acest traseu, Sturza spune că investiţiile sale se vor concentra pe zona de digital, singura pe care o creditează cu un potenţial exponenţial de creştere.

„Din clasamentul S&P au dispărut industriile vechi pentru că au o capacitate limitată de creştere exponenţială. Dar nu trebuie să avem iluzii. Chiar dacă biletul de intrare e mic, nevoia de capital pentru aceste afaceri este imens.“

O altă filosofie de business

Astfel, spune Sturza, după o perioadă în care a activat în industrii grele, a decis să facă pasul spre zone puţin intensive din punctul de vedere al activelor.

„Filosofia mea se numeşte asset-light (active uşoare). Acum avem în portofoliu companii care valorează milioane, dar avem 100 de calculatoare. Noi avem o abordare diferită, de open eco system şi asset light. Nu vreau să investesc în de­pozite, în curieri, nu vreau să am de a face cu şoferii, cu ro­ţile. De ce aş pu­tea eu să fac un de­pozit mai bine de­cât un dezvolta­tor care îl face su­perb? Noi suntem core-ul online-ului.“

Potrivit EY, concepu­tul de asset-light business im­plică transferul unor structuri, de la an­gajaţi la procese, către proprietari spe­cializaţi, astfel încât companiile construite după acest model sunt mai agile, mai ales în contextul creat de criza sanitară.

„Avem platforma, avem clienţii şi avem knowledge-ul. Asta este noţiunea de asset light. Eu ţin minte experienţa mea când aveam zeci de mii de oameni. Acum nu e nicio problemă. Am scos calculatorul din priză şi am plecat acasă. Azi, în eco­sis­temul Elefant.ro sunt câteva zeci de tool-uri. Asta îţi dă libertatea de a aduce în fie­care zi alte componente. Nu eşti depen­dent de o arhitectură sau de o echipă.“

Euforia a dispărut

Anul trecut, Elefant.ro, al doilea jucător ca dimensiune din piaţa retailului online, a ajuns la un business de 235 de milioane de lei, cu 38% mai mare faţă de cel din 2019, şi a marcat un an cu profit. În total, 2 milioane de clienţi au interacţionat cu platforma Elefant.ro, dar faţă de anul trecut, lucrurile s-au schimbat în 2021.

„Mulţi au beneficiat, la început, când am avut această bulimie de consum. Dar a fost o creştere prea rapidă, nesustenabilă şi va urma un recul.“

După primele şase luni creşterea a fost de 6% şi probabil se va stabiliza pentru tot anul la circa 15-18%, nivelul pieţei, dar euforia de la începutul lui 2020, s-a transformat acum în prudenţă. Creşterea inflaţiei, a preţurilor la utilităţi, explozia din imobiliare îi pun în gardă pe consumatori, iar asta se vede şi în click-uri mai puţine pe platformele de shopping online.

„Preţurile nu că au crescut, au explodat în imobiliare. Nimeni nu răspunde cum de este posibil acest lucru. Evident că urmează şi restructurări şi falimente, dar şi un recul de la consumator care nu va fi capabili să plătească. Ne prefacem că nu vedem inflaţia.“

Astfel, dacă anul trecut toată lumea cumpăra accesorii pentru casă, anul acesta traficul pe zona de home & deco a scăzut cu 70%.

„Pandemia a atras cheltuieli în multe alte zone. Peisajul s-a schimbat mult faţă de boom-ul de anul trecut. Totul are o inerţie, dar primul semnal este cât de curios e omul pentru o anumit sector. Apoi se vede în sectoare. Asta este matematica.“

Turbulenţele pe care le vedem acum sunt doar începutul, astfel că anul 2021 va fi foarte complicat.

„Mulţi sperau că turbulenţe se vor termina. În ultimele analize, deja normalitatea s-a transferat către anul 2023. Va urma un an foarte complicat, dar în anii complicaţi unii pierd, iar alţii beneficiază.“

Focus pe online

Acesta fiind contextul, Sturza spune că investiţiile pentru dezvoltarea Elefant.ro vor creşte. Unul dintre instrumentele folosite a fost emisiunea de obligaţiuni în 2018, care au ajuns recent la scadenţă, peste 650 de investitori deţinând în total 76.514 obligaţiuni corporative, faţă de 65 de investitori câţi au cumpărat titlurile în urmă cu 3 ani.

Valoarea emisiunii de obligaţiuni s-a ridicat la 7,65 milioane lei şi au avut o dobândă anuală fixă (cupon) de 9%, plătibilă semestrial. 

Mai mult, potrivit surselor ZF, Wood & Company Financial Services, intermediar de top 10 la bursa românească, ar lucra la listarea retailerului online Elefant la Bursa de Valori Bucureşti printr-o ofertă publică iniţială (IPO) programată a se desfăşura în luna noiembrie a acestui an. În plus, Elefant vrea să ajungă la un număr de †50 de showroom-uri la nivel naţional în următorii patru ani. Œn prezent compania deţine 11 showroom-uri şi 14 puncte de ridicare.

„Noi vedem Elefant pe o traiectorie de creştere exponenţială, nu este bazat doar pe estimările noastre, ci ne uităm la companiile referinţă în regiune. Poziţionarea este forte bună. Vorbim de alocări de resurse într-o perioadă foarte scurtă. Ar fi o eroare să folosim doar resursele noastre. Vom atrage alţi investitori. Evaluăm toate posibilităţile.“

Când ieşi dintr-o afacere?

Deşi acum este în plină dezvoltare a Elefant.ro, Sturza este cunoscut şi pentru seria de exituri din afacerile dezvoltate sau conduse.

„Cred că cel mai bun moment este să ieşi dintr-o afacere atunci când viaţa îţi pare foarte frumoasă, când eşti pe val, când totul în jur duduie. Atunci urmeză anticiclul şi atunci trebuie să îţi fixezi profitul. Nu trebuie să ajungi în poziţia de a-ţi fixa pierderile.“

Admite că este un antreprenor în serie, una dintre plăcerile sale fiind aceea de a fi mereu implicat în business.

„Am făcut şi petrol, mining, chimie, tehnologie. Asta nu înseamnă că eu fac cod, fac afaceri. Acesta este modelul meu de antreprenor.“

Având o astfel de expunere, Sturza spune că, pe modelul său de business, echipa şi modul în care este perceput de echipă, sunt esenţiale, dincolo de orice discurs.

„Cea mai mare provocare este să ai recunoaşterea echipelor. Niciodată nu trebuie să ai aroganţa să crezi că eşti mai bun decât echipa ta. Eu nu sunt un programator mai bun, dar aduc finanţarea. Echipa trebuie să aibă încrederea că vei aduce luminiţa aceea de la capătul tunelului.“

Moralul echipei este un alt lucru care trebuie susţinut, mai ales în actualul context.

„Antreprenorii sunt o specie rară, se nasc o dată la 100 de ani. Nu se învaţă să fii antreprenor. Poţi învăţa o meserie, dar antreprenoriatul e un spirit, e o stare de a fi. Încearcă-l, speranţă de viaţă oricum a crescut, dar nu e nicio problemă să revii la o profesie. Trebuie să încerci touşi şi să fii curios.“

Astfel, normalitatea mult aş­teptată s-a mutat în 2023, crede Ion Sturza, fonda­to­rul Elefant.ro, al doilea ju­cător ca dimen­siune din retailul online. În această incertitudine, sin­gurele investiţii care pot creşte expo­nen­ţial sunt cele din digital, mai crede fos­tul premier al Republicii Moldova şi omul din spatele celei mai mari tranzacţii din România, vânzarea grupului Rompetrol către KazMunayGas, transmite Știri.md cu referire la Ziarul Financiar.

„Toate industriile clasice, industriile gre­le, au un potenţial ciclic de a creşte, dar nu de câteva ori. Din păcate sau fericire există această zonă de IT care are capacita­tea de creştere exponenţială“, a spus Ion Sturza în cadrul emisiunii Lecţii de Busi­ness, proiect editorial ZF sprijinit de First Bank.

Cu o carieră de afaceri de 35 de ani, dublată de funcţii politice precum cea de premier al Republicii Moldova, Sturza a fost implicat în multiple domenii de activitate, de la petrol, chimie, imobiliare sau digital. 

O parte dintre investiţiile sale sunt derulate prin intermediul fondului Fribourg Capital, ultima tranzacţie de suc­ces fiind vânzarea proiectului de birouri Liberty din Cluj către americanii de la White Star Real Estate. La acel moment, 2019, tranzacţia a fost evaluată de sursele ZF la circa 40 de milioane de euro.

După acest traseu, Sturza spune că investiţiile sale se vor concentra pe zona de digital, singura pe care o creditează cu un potenţial exponenţial de creştere.

„Din clasamentul S&P au dispărut industriile vechi pentru că au o capacitate limitată de creştere exponenţială. Dar nu trebuie să avem iluzii. Chiar dacă biletul de intrare e mic, nevoia de capital pentru aceste afaceri este imens.“

O altă filosofie de business

Astfel, spune Sturza, după o perioadă în care a activat în industrii grele, a decis să facă pasul spre zone puţin intensive din punctul de vedere al activelor.

„Filosofia mea se numeşte asset-light (active uşoare). Acum avem în portofoliu companii care valorează milioane, dar avem 100 de calculatoare. Noi avem o abordare diferită, de open eco system şi asset light. Nu vreau să investesc în de­pozite, în curieri, nu vreau să am de a face cu şoferii, cu ro­ţile. De ce aş pu­tea eu să fac un de­pozit mai bine de­cât un dezvolta­tor care îl face su­perb? Noi suntem core-ul online-ului.“

Potrivit EY, concepu­tul de asset-light business im­plică transferul unor structuri, de la an­gajaţi la procese, către proprietari spe­cializaţi, astfel încât companiile construite după acest model sunt mai agile, mai ales în contextul creat de criza sanitară.

„Avem platforma, avem clienţii şi avem knowledge-ul. Asta este noţiunea de asset light. Eu ţin minte experienţa mea când aveam zeci de mii de oameni. Acum nu e nicio problemă. Am scos calculatorul din priză şi am plecat acasă. Azi, în eco­sis­temul Elefant.ro sunt câteva zeci de tool-uri. Asta îţi dă libertatea de a aduce în fie­care zi alte componente. Nu eşti depen­dent de o arhitectură sau de o echipă.“

Euforia a dispărut

Anul trecut, Elefant.ro, al doilea jucător ca dimensiune din piaţa retailului online, a ajuns la un business de 235 de milioane de lei, cu 38% mai mare faţă de cel din 2019, şi a marcat un an cu profit. În total, 2 milioane de clienţi au interacţionat cu platforma Elefant.ro, dar faţă de anul trecut, lucrurile s-au schimbat în 2021.

„Mulţi au beneficiat, la început, când am avut această bulimie de consum. Dar a fost o creştere prea rapidă, nesustenabilă şi va urma un recul.“

După primele şase luni creşterea a fost de 6% şi probabil se va stabiliza pentru tot anul la circa 15-18%, nivelul pieţei, dar euforia de la începutul lui 2020, s-a transformat acum în prudenţă. Creşterea inflaţiei, a preţurilor la utilităţi, explozia din imobiliare îi pun în gardă pe consumatori, iar asta se vede şi în click-uri mai puţine pe platformele de shopping online.

„Preţurile nu că au crescut, au explodat în imobiliare. Nimeni nu răspunde cum de este posibil acest lucru. Evident că urmează şi restructurări şi falimente, dar şi un recul de la consumator care nu va fi capabili să plătească. Ne prefacem că nu vedem inflaţia.“

Astfel, dacă anul trecut toată lumea cumpăra accesorii pentru casă, anul acesta traficul pe zona de home & deco a scăzut cu 70%.

„Pandemia a atras cheltuieli în multe alte zone. Peisajul s-a schimbat mult faţă de boom-ul de anul trecut. Totul are o inerţie, dar primul semnal este cât de curios e omul pentru o anumit sector. Apoi se vede în sectoare. Asta este matematica.“

Turbulenţele pe care le vedem acum sunt doar începutul, astfel că anul 2021 va fi foarte complicat.

„Mulţi sperau că turbulenţe se vor termina. În ultimele analize, deja normalitatea s-a transferat către anul 2023. Va urma un an foarte complicat, dar în anii complicaţi unii pierd, iar alţii beneficiază.“

Focus pe online

Acesta fiind contextul, Sturza spune că investiţiile pentru dezvoltarea Elefant.ro vor creşte. Unul dintre instrumentele folosite a fost emisiunea de obligaţiuni în 2018, care au ajuns recent la scadenţă, peste 650 de investitori deţinând în total 76.514 obligaţiuni corporative, faţă de 65 de investitori câţi au cumpărat titlurile în urmă cu 3 ani.

Valoarea emisiunii de obligaţiuni s-a ridicat la 7,65 milioane lei şi au avut o dobândă anuală fixă (cupon) de 9%, plătibilă semestrial. 

Mai mult, potrivit surselor ZF, Wood & Company Financial Services, intermediar de top 10 la bursa românească, ar lucra la listarea retailerului online Elefant la Bursa de Valori Bucureşti printr-o ofertă publică iniţială (IPO) programată a se desfăşura în luna noiembrie a acestui an. În plus, Elefant vrea să ajungă la un număr de †50 de showroom-uri la nivel naţional în următorii patru ani. Œn prezent compania deţine 11 showroom-uri şi 14 puncte de ridicare.

„Noi vedem Elefant pe o traiectorie de creştere exponenţială, nu este bazat doar pe estimările noastre, ci ne uităm la companiile referinţă în regiune. Poziţionarea este forte bună. Vorbim de alocări de resurse într-o perioadă foarte scurtă. Ar fi o eroare să folosim doar resursele noastre. Vom atrage alţi investitori. Evaluăm toate posibilităţile.“

Când ieşi dintr-o afacere?

Deşi acum este în plină dezvoltare a Elefant.ro, Sturza este cunoscut şi pentru seria de exituri din afacerile dezvoltate sau conduse.

„Cred că cel mai bun moment este să ieşi dintr-o afacere atunci când viaţa îţi pare foarte frumoasă, când eşti pe val, când totul în jur duduie. Atunci urmeză anticiclul şi atunci trebuie să îţi fixezi profitul. Nu trebuie să ajungi în poziţia de a-ţi fixa pierderile.“

Admite că este un antreprenor în serie, una dintre plăcerile sale fiind aceea de a fi mereu implicat în business.

„Am făcut şi petrol, mining, chimie, tehnologie. Asta nu înseamnă că eu fac cod, fac afaceri. Acesta este modelul meu de antreprenor.“

Având o astfel de expunere, Sturza spune că, pe modelul său de business, echipa şi modul în care este perceput de echipă, sunt esenţiale, dincolo de orice discurs.

„Cea mai mare provocare este să ai recunoaşterea echipelor. Niciodată nu trebuie să ai aroganţa să crezi că eşti mai bun decât echipa ta. Eu nu sunt un programator mai bun, dar aduc finanţarea. Echipa trebuie să aibă încrederea că vei aduce luminiţa aceea de la capătul tunelului.“

Moralul echipei este un alt lucru care trebuie susţinut, mai ales în actualul context.

„Antreprenorii sunt o specie rară, se nasc o dată la 100 de ani. Nu se învaţă să fii antreprenor. Poţi învăţa o meserie, dar antreprenoriatul e un spirit, e o stare de a fi. Încearcă-l, speranţă de viaţă oricum a crescut, dar nu e nicio problemă să revii la o profesie. Trebuie să încerci touşi şi să fii curios.“

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter

Loading...