558
0
Licitația cu autobuzele aduse de o firmă offshore: O excepție de la lege
558
0

Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor (ANSC) a respins contestația companiei BMC Truck and Bus, referitor la procedura de achiziționare a celor 31 de autobuze, de către Întreprinderea Municipală Parcul Urban de Autobuze (PUA).

Astfel ANSC constată că licitația câștigată de offshorul Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord de livrare a 31 de autobuze la un preț de peste 78 milioane lei (fără TVA) ar fi perfect legală, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.

Argumentul principal invocat atât de ANSC, cât şi de Parcul Urban de Autobuze pentru respingerea contestaţiei este o excepţie de la Legea 131 privind achiziţiile publice.

Excepţia de la lege invocată de PUA

E vorba de articolul 5, care la alin 1, a), stipulează că prevederile acestei legi nu se aplică "contractelor de achiziţii publice atribuite de autorităţile contractante care îşi desfăşoară activitatea în sectorul energetic, al apei, al transporturilor şi al serviciilor poştale şi care se înscriu în cadrul acestor activităţi, acestea fiind reglementate de alte acte normative de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor în sectorul energetic, al apei, al transporturilor şi al serviciilor poştale".

Olesea Stamate, preşedintele Asociației pentru Guvernare Eficientă și Responsabilă (AGER), constată într-o analiză pe pagina ager.md că Parcul Urban de Autobuze nu este o autoritate contractantă şi "nu se supune Legii 131 atunci când achiziționează ceva, indiferent din banii publici, sau nu".

Însă ţinând cont însă de faptul că banii necesari pentru achiziţie au fost alocaţi din bugetul municipal, apoi aceasta cade totuşi sub incidenţa legii.

În acelaşi timp experta se întreabă de ce Parcul Urban de Autobuze, "a invocat excepția tocmai în ședința de examinare a contestației, și nu atunci când i s-a cerut clarificarea pe marginea contestației depuse?".

"Nu putem să nu menționăm însă și faptul că în 2017 ANSC a anulat o procedură de achiziționare a autobuzelor de către Întreprinderea Municipală ”Parcul Urban de Autobuze”. Deci, în 2017 procedura nu a fost respinsă fără examinare, iar această excepție nu a fost nici invocată de către IM, nici aplicată din oficiu de către ASNC. Mai mult, unul din cei trei consilieri care au examinat contestația din 2017 și cea din 14 martie 2019, este același (Iacob Plămădeală)! Astfel, n-ar putea invoca ”n-am știut” ce au făcut colegii noștri acum doi ani" afirma Olesea Stamate.

O situație absurdă 

În concluzie preşedinta AGER, constată că "avem următoarea situație absurdă (or, absurdul pare să devină normalitate în țara noastră):

Deși Legea 131 exceptează ÎM de la procedurile de achiziții publice, Consiliul Municipal a dispus achiziționarea autobuzelor în baza Legii 131. După ce a organizat câteva, (!!!) nu una singură, proceduri de achiziție de autobuze (precedentele eșuând din lipsa ofertelor), toate conform Legii 131, ÎM, trezindu-se în fața unei contestații (cu puține șanse de izbândă, în timp ce autobuzele circula deja prin oraș) solicită excepție de la Lege, iar ANSC se și grăbește să i-o ofere, ignorând total atât existența Deciziei CMC, dar și a propriei decizii de acum doi ani, în aceeși privință".

Amintim că vineri, 8 februarie, comisia de concurs pentru licitația de cumpărare a 31 de autobuze a selectat oferta Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord.

Compania câștigătoare a oferit cel mai mare preţ – 78,08 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de autobuze. Cu TVA prețul este de peste 93 de milioane lei.

O investigație Mold-Street arată că firma are în calitate de fondator pe Kazim Erarslan (99%), care este asociat și la compania moldovenească Paynet Services SRL, ce deține licență de emitent de monedă electronică, dar şi la alte afaceri.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter