main logo
432

Investiţii de 1,3 miliarde de euro. Când Transgaz va prelua Vestmoldtransgaz

Compania românească Transgaz nu a privatizat încă întreprinderea de stat Vestomldtransgaz, arată date ale Agenţiei Proprietăţii Publice (APP).

Când Transgaz va prelua VestmoldtransgazCând Transgaz va prelua Vestmoldtransgaz

Asta chiar dacă a trecut mai mult de o lună de la depunerea ofertei de cumpărare, potrivit mold-street.com.

Autorităţile de la Chişinău nu au oferit deocamdată nicio informaţie referitor la rezultatelor desfăşurării concursului de privatizare, susţinând că nu au ce spune până nu este finalizată tranzacţia.

Tranzacţia de vânzare-cumpărare a Vestmoldtransgaz nu este finalizată

De altfel APP nu a publicat încă nicio informaţie despre rezultatele ultimei runde de privatizări din 2017.

Faptul că tranzacţia de vânzare-cumpărare a Vestmoldtransgaz nu este finalizată este confirmată şi de compania Transgaz, care menţionează în documentele publicate pentru convocarea Adunării generale ordinare a acţionarilor din 5 martie 2018, că banii pentru achiziţia Vestmoldtransgaz şi investiţiile pentru construcţia conductei de transport Ungheni-Chişinău încă nu au fost alocaţi.

Adunarea acţionarilor, unde Guvernul României deţine pachetul majoritar, ar urma să decidă pe 5 martie 2018 alocarea sumelor necesare.

Investiţii planificate de 1,3 miliarde de euro

În documentele publicate nu sunt menţionate sumele necesare, ci doar planurile generale de investiţii, ale transportatorului român de gaze Transgaz.

Astfel acesta şi-a planificat investiţii de 6,1 miliarde lei româneşti (circa 1,3 miliarde de euro) în perioada 2018-2020, în dezvoltarea Sistemului Naţional de Transport (SNT), dar şi în achiziţia de acţiuni la operatori de profil din Europa.

"Cheltuielile totale pentru investiţii cuprind sumele destinate lucrărilor pentru dezvoltarea şi modernizarea SNT, pentru achiziţia de părţi sociale la operatori de profil din Europa, sumele necesare pentru rambursarea ratelor la creditele angajate de societate pentru finanţarea lucrărilor de investiţii neacoperite din surse proprii precum şi sumele necesare plăţii garanţiilor pentru scoatere temporară din circuitul agricol a terenurilor", arată referatul Transgaz privind bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2018 şi estimările pentru 2019-2020.

De notat că întreprinderea de stat Vestmoldtransgaz, creată în anul 2014 pentru a gestiona rețeaua de transport gaze Iași-Ungheni și de a presta servicii de transport al gazelor naturale pe teritoriul Republicii Moldova a fost scoasă la privatizare la finele lunii octombrie 2017.

Potrivit condițiilor impuse, prețul inițial al acestei întreprinderi este de 180 milioane de lei (circa 9 milioane de euro) cu angajamentul de a investi în următorii doi ani 93 de milioane de euro. Valoarea investițiilor coincide practic cu valoarea investiției în viitoarea conductă Ungheni-Chișinău.

Altfel spus circa 10% din investiţiile planficate de Transgaz pentru anii 2018-2010 ar urma să fie alocate pentru Republica Moldova.

De unde vin banii 

Din total, cheltuielile Transgaz cu investiţiile planificate pentru acest an se ridică la 1,88 miliarde lei româneşti, alte 2,96 miliarde lei sunt bugetate pentru anul viitor, iar în 2020 compania vrea să aloce pentru investiţii alte 1,25 miliarde lei.

Finanţarea va fi asigurată din surse proprii, fonduri europene şi din credite bancare, arată documentul.
De asemenea, compania estimează pentru acest an un profit net de 213,16 milioane lei, mai mic de jumătate faţă de profitul net preliminat pentru 2017, de 513,1 milioane lei.

Veniturile totale bugetate pentru acest an se ridică la 2,512 miliarde lei, cu 25,38% mai mari faţă de veniturile totale preliminate pentru anul trecut, de 2 miliarde lei.

Ţeavă de 26 de milioane de euro, utilizată la 0,2% din capacitate

Anterior autorităţile au promis că lucrările de construcție a conductei de transport gaze naturale pe direcția Ungheni – Chișinău vor fi gata în acest an. Noul gazoduct va finaliza conectarea sistemelor de transport de gaze din România și Republica Moldova, fiind o continuitate a primei părți de conexiune Iași – Ungheni, dată în exploatare în 2014 şi care este utilizată la 0,1-0,2% din capacitate.

Aminitim că Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI) au oferit un pachet de finanțare de 92 milioane de euro pentru construirea gazoductului pe direcția Ungheni – Chișinău.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării