main logo
432

Exporturile au crescut cu 55%, dar acesta nu ar fi un motiv de bucurie

În ianuarie-martie 2022, exporturile de mărfuri din Republica Moldova au însumat 1.062,8 milioane de dolari, în creștere cu 55,2% comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021, arată datele Biroului Național de Statistică.

Exporturile au crescut cu 55%, dar acesta nu ar fi un motiv de bucurie

Exporturile de mărfuri autohtone în ianuarie-martie 2022 au constituit 867,5 milioane de dolari (81,6% din total exporturi), fiind în creștere de 1,7 ori față de perioada similară din anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 51,9%, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Principala piață rămâne UE

Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în ianuarie-martie 2022 s-au cifrat la 195,3 milioane de dolari (18,4% din total exporturi) sau cu 12,9% mai mult comparativ cu aceeași perioadă din anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi cu 3,3%.

Datele Biroului Național de Statistică arată că exporturile pe piața Uniunii Europene (UE–27) au totalizat 713,5 milioane de dolari (de 1,6 ori mai mult comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021), deținând o pondere de 67,1% în total exporturi, în creștere cu 2,9 puncte procentuale față de ianuarie-martie 2021.

În schimb, exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI au scăzut cu 8,4% și au constituit 102,6 milioane de dolari, care echivalează cu o cotă de 9,7% în total exporturi, în scădere cu 6,7 puncte procentuale comparativ cu ianuarie-martie 2021.


În ianuarie-martie 2022, principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (31,7% din total exporturi), Turcia (11,5%), Italia (11,1%), Germania (5,9%), Federația Rusă (5,4%), Bulgaria (4,6%), Elveția (3,3%), Polonia (2,8%), Ucraina (2,4%) și Cehia (2,2%).

Ce exportăm: materii prime 

În structura exporturilor din ianuarie-martie 2022 cele mai mari cote le-au revenit următoarelor grupe de mărfuri: cereale și preparate pe bază de cereale (17,3%); semințe și fructe oleaginoase (13,8%); mașini și aparate electrice și părți ale acestora (12,5%); grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate (9,5%); legume și fructe (8,8%); îmbrăcăminte și accesorii (6,5%); mobilă și părțile ei (3,7%); băuturi alcoolice și nealcoolice (3,3%).

O astfel de structură se datorează creșterii semnificative a exporturilor de produse agricole. Astfel, în ianuarie-martie 2022, comparativ cu perioada corespunzătoare din anul 2021, exporturile de cereale și preparate pe bază de cereale au crescut de 6,1 ori, cele de semințe și fructe oleaginoase - de 2,6 ori, de grăsimi și uleiuri vegetale fixate, brute, rafinate sau fracționate - de 4,1 ori, iar de legume și fructe - cu 28,3%.

În schimb, cu 10,7%, au scăzut exporturile de mașini și aparate electrice și părți ale acestora, iar cele de băuturi alcoolice și nealcoolice - cu 23,2%.

Deși creșterea semnificativă a exporturilor este un semn bun, experții atrag atenția la dependența mare a acestora de produsele agricole neprocesate, care nu aduc o mare valoare adăugată.

În plus, acesta este rezultatul unui an agricol foarte bun în 2021, care însă nu se va repeta și în acest an.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării