17 sep, 2021 07:34
3
997

Drumul de ocolire a orașului Sângerei este finalizat la 46%: Data limită

17 sep, 2021 07:34
3
997

Reprezentanții Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) au avut o întrevedere cu antreprenorul ONUR Taahut Tasimacilik Insaat Ticaret Ve Sanayi A.S. și au discutat despre reabilitarea drumului de ocolire a orașului Sângerei.

Drumul de ocolire a orașului Sângerei este finalizat la 46%: Data limităFoto: ASD

Precum și despre segmentul Prepelița – Sărătenii Vechi, parte a traseului național R6 Chișinău-Orhei-Bălți, transmite Știri.md.

Potrivit ASD, lucrările de reabilitare a drumului național sunt divizate în două loturi cu o lungime totală de circa 30 km și înregistrează un progres de execuție de 46% pe primul lot și 22% pe al doilea.

În prezent, antreprenorul execută lucrări de construcție a terasamentelor și sistemelor de drenaj, așternere a stratului de uzură, de binder și stratului reciclat, amenajare a acceselor la proprietăți, construcție a trotuarelor, cât și reparație a podurilor.

Contractele încheiate pentru reparația drumului național R6 includ lucrări de reconstrucție a sistemului rutier existent, reabilitare a 10 poduri, construcție a podețelor, consolidare și stabilizare a terasamentului pentru prevenirea alunecărilor de teren în regiunea de ocolire a orașului Sângerei, instalare a 605 indicatoare rutiere și aplicare a marcajului rutier.

Proiectul are o valoare de circa 36 milioane de euro, alocați Guvernului Republicii Moldova de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Lucrările ar putea fi finalizate integral până în luna martie a anului 2022.

Precum și despre segmentul Prepelița – Sărătenii Vechi, parte a traseului național R6 Chișinău-Orhei-Bălți, transmite Știri.md.

Potrivit ASD, lucrările de reabilitare a drumului național sunt divizate în două loturi cu o lungime totală de circa 30 km și înregistrează un progres de execuție de 46% pe primul lot și 22% pe al doilea.

În prezent, antreprenorul execută lucrări de construcție a terasamentelor și sistemelor de drenaj, așternere a stratului de uzură, de binder și stratului reciclat, amenajare a acceselor la proprietăți, construcție a trotuarelor, cât și reparație a podurilor.

Contractele încheiate pentru reparația drumului național R6 includ lucrări de reconstrucție a sistemului rutier existent, reabilitare a 10 poduri, construcție a podețelor, consolidare și stabilizare a terasamentului pentru prevenirea alunecărilor de teren în regiunea de ocolire a orașului Sângerei, instalare a 605 indicatoare rutiere și aplicare a marcajului rutier.

Proiectul are o valoare de circa 36 milioane de euro, alocați Guvernului Republicii Moldova de către Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

Lucrările ar putea fi finalizate integral până în luna martie a anului 2022.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate

Loading...

26 ianuarie, 15:32
0
258

Guvernul a alocat bani pentru întreținerea de rutină a drumurilor

26 ianuarie, 15:32
0
258

Cabinetul de miniștri a aprobat programul privind repartizarea mijloacelor fondului rutier pentru drumurile publice naționale pe anul 2022 în sumă de 1,4 miliarde de lei.

Guvernul a alocat bani pentru întreținerea de rutină a drumurilorAdaptare: știri.md

Pentru întreținerea de rutină a drumurilor (plombarea gropilor, profilarea părții carosabile cu adaos de material, întreținerea terasamentului și sistemelor de evacuare a apelor) vot fi alocați 302 milioane de lei, aproape un sfert din mijloacele fondului rutier, transmite Știri.md cu referire la realitatea.md.

Pentru reconstrucția, reparația drumurilor publice naționale și a construcțiilor inginerești – 538 de milioane de lei. Cofinanțarea proiectului de reabilitare a drumurilor – 183 de milioane de lei.

Amintim că, în decembrie anul trecut, Guvernul a aprobat semnarea Contractului de finanţare dintre Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru realizarea Proiectului „Moldova drumuri IV”.

Proiectul contractului de finanţare dintre Republica Moldova şi BEI are drept scop contractarea unui împrumut în valoare totală de 150 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o cofinanţare a Proiectului în cuantum de 50%. A doua parte a sumei va fi negociată cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).

Totodată, contractul de finanţare presupune şi o alocare în formă de grant a 10 milioane de euro din sursele „Emerging Advisory and Technical Assistance Facility for Eastem Partnership Investment in Connectivity (EPIC)”.

În cadrul proiectului „Moldova drumuri IV” este prevăzută executarea lucrărilor de reabilitare, modernizare şi extindere a următoarelor sectoare de drumuri:

Drumul M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălţi – Chişinău –Tiraspol – frontiera cu Ucraina, pe sectorul Criva – Bălţi, cu o lungime de 133 km (reabilitare), cost estimativ: 129 de milioane de euro;

Drumul M2, centura oraşului Chişinău, pe sectoarele 2 şi 3, cu o lungime de 17,35 km (extindere la 4 benzi de circulaţie şi intersecţii denivelate), cost estimativ: 52 de milioane de euro;

Drumul M3 Chişinău – Comrat – Giurgiuleşti – frontieră cu România, sectorul de ocolire a oraşului Cimişlia, km 0+000 – km 7+200 (construcţie nouă) cost estimativ: 9 milioane de euro.

De asemenea, pentru dezvoltarea şi continuarea Programelor cu finanţare externă proiectul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate şi a documentaţiei de proiect pentru următoarele sectoare de drumuri:

  • Drumul M5, sector Bălti – Rădeni (km 133+000 – km 189+000);
  • Construcţia sectorului lipsă între drumul naţional R1 şi M5 (completarea reţelei de drumuri naţionale incluse în reţeaua Trans Europeană de Transport);
  • Drumul M5, sector Rădeni – Chişinău;
  • Drumul M5, sector Budeşti – frontieră cu Ucraina (lungimea 85 km);
  • Drumul M2, sector Chişinău – Budeşti (sectorul 4 al drumului de centură al or. Chişinău);
  • Drumul M2, ocolire oraşului Chişinău sectoarele 5 şi 6 (sectoare lipsă cu o lungime de aproximativ 50 km);
  • Construcţia Autostrăzii Ungheni – Chişinău – Odesa;
  • Drumul M1, sector Leuşeni – Chişinău;
  • Drumul M1, sector Chişinău – Dubăsari.

Pentru întreținerea de rutină a drumurilor (plombarea gropilor, profilarea părții carosabile cu adaos de material, întreținerea terasamentului și sistemelor de evacuare a apelor) vot fi alocați 302 milioane de lei, aproape un sfert din mijloacele fondului rutier, transmite Știri.md cu referire la realitatea.md.

Pentru reconstrucția, reparația drumurilor publice naționale și a construcțiilor inginerești – 538 de milioane de lei. Cofinanțarea proiectului de reabilitare a drumurilor – 183 de milioane de lei.

Amintim că, în decembrie anul trecut, Guvernul a aprobat semnarea Contractului de finanţare dintre Republica Moldova şi Banca Europeană de Investiţii (BEI) pentru realizarea Proiectului „Moldova drumuri IV”.

Proiectul contractului de finanţare dintre Republica Moldova şi BEI are drept scop contractarea unui împrumut în valoare totală de 150 de milioane de euro, ceea ce reprezintă o cofinanţare a Proiectului în cuantum de 50%. A doua parte a sumei va fi negociată cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).

Totodată, contractul de finanţare presupune şi o alocare în formă de grant a 10 milioane de euro din sursele „Emerging Advisory and Technical Assistance Facility for Eastem Partnership Investment in Connectivity (EPIC)”.

În cadrul proiectului „Moldova drumuri IV” este prevăzută executarea lucrărilor de reabilitare, modernizare şi extindere a următoarelor sectoare de drumuri:

Drumul M5 Frontiera cu Ucraina – Criva – Bălţi – Chişinău –Tiraspol – frontiera cu Ucraina, pe sectorul Criva – Bălţi, cu o lungime de 133 km (reabilitare), cost estimativ: 129 de milioane de euro;

Drumul M2, centura oraşului Chişinău, pe sectoarele 2 şi 3, cu o lungime de 17,35 km (extindere la 4 benzi de circulaţie şi intersecţii denivelate), cost estimativ: 52 de milioane de euro;

Drumul M3 Chişinău – Comrat – Giurgiuleşti – frontieră cu România, sectorul de ocolire a oraşului Cimişlia, km 0+000 – km 7+200 (construcţie nouă) cost estimativ: 9 milioane de euro.

De asemenea, pentru dezvoltarea şi continuarea Programelor cu finanţare externă proiectul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate şi a documentaţiei de proiect pentru următoarele sectoare de drumuri:

  • Drumul M5, sector Bălti – Rădeni (km 133+000 – km 189+000);
  • Construcţia sectorului lipsă între drumul naţional R1 şi M5 (completarea reţelei de drumuri naţionale incluse în reţeaua Trans Europeană de Transport);
  • Drumul M5, sector Rădeni – Chişinău;
  • Drumul M5, sector Budeşti – frontieră cu Ucraina (lungimea 85 km);
  • Drumul M2, sector Chişinău – Budeşti (sectorul 4 al drumului de centură al or. Chişinău);
  • Drumul M2, ocolire oraşului Chişinău sectoarele 5 şi 6 (sectoare lipsă cu o lungime de aproximativ 50 km);
  • Construcţia Autostrăzii Ungheni – Chişinău – Odesa;
  • Drumul M1, sector Leuşeni – Chişinău;
  • Drumul M1, sector Chişinău – Dubăsari.
Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
21 ianuarie, 17:17
0
252

Pietonii, în vizorul Poliției: Graba ar putea să coste o viață

21 ianuarie, 17:17
0
252

Păzea, pietoni! Poliția de patrulare vă ia la ochi. Dacă veți fi prinși că treceți neregulamentar strada, riscați să fiți amendați. Astăzi, pietonii au fost doar preîntâmpinați. Unii și-au riscat viața doar pentru că se grăbeau.

Pietonii, în vizorul Poliției: Graba ar putea să coste o viațăFoto: captură video

„– Păi, vă spun, pentru că eu am avut nevoie aici să ajung și eu m-am gândit că mașini nu sunt, respectiv, am trecut ca să nu înconjor din partea cealaltă. – O să mai faceți așa? – Nu, nu mai fac”, a spus o doamnă care a trecut neregulamentar strada.

Dacă unii pietoni și-au recunoscut vina, alții s-au dat în spectacol, deranjați că sunt filmați.

„– Nu mă filmați, vă rog frumos, nu aveți dreptul fără acordul meu. – Nu, domnișoară, nu aveți dreptate, noi ne aflăm în loc public. – Ba da, am dreptate. – De ce ați încălcat, doamnă? Un comentariu vă rugăm. Eu ce, sunt la Dumnezeu aici sau cum? Eu am spus că îmi recunosc vina, sunteți liberă domnișoară, sunteți liberă. V-am spus că mă grăbeam. Mă grăbesc. Am făcut un pas la care nu m-am gândit”, s-a indignat o doamnă.

„– Până la trecerea de pietoni sunt 50 de metri și din colo, și din colo. Unde vă grăbiți? – Mă grăbesc, sunt vinovat! – De ce ați încălcat? – M-am uitat în stânga, dreapta, eu m-am asigurat, dar cam sunt departe aceste treceri de pietoni. Nu, desigur că nu o să mai fac așa ceva! – Să știți că pentru așa ceva pe viitor se prevede amendă. – Da, da, desigur, de acord”, a spus un domn.

Unii au invocat că se grăbesc la muncă și sunt gata să traverseze strada neregulamentar chiar și cu riscul de a fi amendați.

„Mă grăbesc la muncă, mă scuzați! – Știți că pentru traversarea neregulamentară a drumului este amendă? – Da, scrieți protocolul, eu voi achita. Mă scuzați”, a spus un domn.

Nici pensionarii nu respectă regulile de circulație rutieră.

„– Hai ne scuzați, mai mult nu vom face. – Există amendă pentru așa ceva, doar știți că automobilul nu se oprește atât de ușor. – Da, da, scuzați-ne”, a spus o pensionară.

Potrivit polițiștilor, pe parcursul anului 2021, în nordul țării au fost înregistrate 449 de accidente rutiere, soldate cu 81 de persoane decedate și 505 traumatizate. În multe cazuri de vină sunt și șoferii, și pietonii.

„La ziua de astăzi, de către Direcția Patrulare Nord este desfășurată o campanie de informare a pietonilor și șoferilor, care are drept scop nu doar amendarea acestora, dar și prevenirea producerii unor accidente rutiere”, a declarat Igor Scutaru, ofițer principal din cadrul Direcției Patrulare Nord.

Pietonii care trec neregulamentar strada riscă o amendă de 300 de lei.

„– Păi, vă spun, pentru că eu am avut nevoie aici să ajung și eu m-am gândit că mașini nu sunt, respectiv, am trecut ca să nu înconjor din partea cealaltă. – O să mai faceți așa? – Nu, nu mai fac”, a spus o doamnă care a trecut neregulamentar strada.

Dacă unii pietoni și-au recunoscut vina, alții s-au dat în spectacol, deranjați că sunt filmați.

„– Nu mă filmați, vă rog frumos, nu aveți dreptul fără acordul meu. – Nu, domnișoară, nu aveți dreptate, noi ne aflăm în loc public. – Ba da, am dreptate. – De ce ați încălcat, doamnă? Un comentariu vă rugăm. Eu ce, sunt la Dumnezeu aici sau cum? Eu am spus că îmi recunosc vina, sunteți liberă domnișoară, sunteți liberă. V-am spus că mă grăbeam. Mă grăbesc. Am făcut un pas la care nu m-am gândit”, s-a indignat o doamnă.

„– Până la trecerea de pietoni sunt 50 de metri și din colo, și din colo. Unde vă grăbiți? – Mă grăbesc, sunt vinovat! – De ce ați încălcat? – M-am uitat în stânga, dreapta, eu m-am asigurat, dar cam sunt departe aceste treceri de pietoni. Nu, desigur că nu o să mai fac așa ceva! – Să știți că pentru așa ceva pe viitor se prevede amendă. – Da, da, desigur, de acord”, a spus un domn.

Unii au invocat că se grăbesc la muncă și sunt gata să traverseze strada neregulamentar chiar și cu riscul de a fi amendați.

„Mă grăbesc la muncă, mă scuzați! – Știți că pentru traversarea neregulamentară a drumului este amendă? – Da, scrieți protocolul, eu voi achita. Mă scuzați”, a spus un domn.

Nici pensionarii nu respectă regulile de circulație rutieră.

„– Hai ne scuzați, mai mult nu vom face. – Există amendă pentru așa ceva, doar știți că automobilul nu se oprește atât de ușor. – Da, da, scuzați-ne”, a spus o pensionară.

Potrivit polițiștilor, pe parcursul anului 2021, în nordul țării au fost înregistrate 449 de accidente rutiere, soldate cu 81 de persoane decedate și 505 traumatizate. În multe cazuri de vină sunt și șoferii, și pietonii.

„La ziua de astăzi, de către Direcția Patrulare Nord este desfășurată o campanie de informare a pietonilor și șoferilor, care are drept scop nu doar amendarea acestora, dar și prevenirea producerii unor accidente rutiere”, a declarat Igor Scutaru, ofițer principal din cadrul Direcției Patrulare Nord.

Pietonii care trec neregulamentar strada riscă o amendă de 300 de lei.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
19 ianuarie, 18:36
2
361

Apeductul magistral Chișinău-Strășeni-Călărași, reabilitat și extins

19 ianuarie, 18:36
2
361

Guvernul a instituit o Comisie de cercetare prealabilă pentru declararea utilității publice de interes național a lucrărilor de construcție a apeductului magistral Chișinău-Strășeni-Călărași.

Apeductul magistral Chișinău-Strășeni-Călărași, reabilitat și extinsFoto: ipn.md

Reabilitarea și extinderea apeductului va avea loc în cadrul unui proiect finanțat de către Guvernul Federal german prin intermediul Băncii de Dezvoltare KfW, care oferă un grant de 25 de milioane de euro, transmite Știri.md cu referire la IPN.

Proiectul prevede construcția unei conducte principale noi pe traseul Chișinău-Strășeni-Călărași, cu o lungime de aproximativ 52 km, și conectarea acesteia la rezervoarele existente în ambele orașe și, în cazul suficienței fondurilor și lipsei obiecțiilor din partea KfW (aprobarea oficială), către satele cu rețele interne existente de-a lungul traseului conductelor.

Construcția va fi subterană și va urma pe cât posibil rutele de transport public.

De la stația de tratare existentă în Chișinău, unde are loc prelucrarea apei din râul Nistru, apa va fi pompată printr-o conductă existentă către o cameră de conectare, de unde va porni noua conductă principală de transmisie.

Proiectul presupune alocarea grantului etapizat, pentru fiecare fază de proiectare.

În cadrul fazei I a proiectului vor fi efectuate investiții în construcția magistralei Chișinău-Strășeni-Călărași, cu conectarea orașelor Strășeni și Călărași.

În faza a II-a a proiectului sunt prevăzute investiții în infrastructura satelor selectate, inclusiv și aducțiile secundare de alimentare cu apă ce vor asigura conectarea localităților din ambele raioane către noua sursă de apă.

De asemenea, vor fi reabilitate și extinse rețelele urbane de aprovizionare cu apă la Strășeni și Călărași.

Traseul proiectat al magistralei va traversa unități teritorial-administrative de nivel I și II, terenuri ce necesită expropriere temporară din proprietate privată în scopul efectuării de lucrări pentru cauză de utilitate publică de interes național.

Comisia va organiza ședințe separate de lucru în teritoriu cu reprezentanții autorităților publice locale pe a căror rază teritorială se vor desfășura lucrările de utilitate publică.

Contribuția Guvernului Republicii Moldova la proiect este de 3,050 milioane de euro.

Reabilitarea și extinderea apeductului va avea loc în cadrul unui proiect finanțat de către Guvernul Federal german prin intermediul Băncii de Dezvoltare KfW, care oferă un grant de 25 de milioane de euro, transmite Știri.md cu referire la IPN.

Proiectul prevede construcția unei conducte principale noi pe traseul Chișinău-Strășeni-Călărași, cu o lungime de aproximativ 52 km, și conectarea acesteia la rezervoarele existente în ambele orașe și, în cazul suficienței fondurilor și lipsei obiecțiilor din partea KfW (aprobarea oficială), către satele cu rețele interne existente de-a lungul traseului conductelor.

Construcția va fi subterană și va urma pe cât posibil rutele de transport public.

De la stația de tratare existentă în Chișinău, unde are loc prelucrarea apei din râul Nistru, apa va fi pompată printr-o conductă existentă către o cameră de conectare, de unde va porni noua conductă principală de transmisie.

Proiectul presupune alocarea grantului etapizat, pentru fiecare fază de proiectare.

În cadrul fazei I a proiectului vor fi efectuate investiții în construcția magistralei Chișinău-Strășeni-Călărași, cu conectarea orașelor Strășeni și Călărași.

În faza a II-a a proiectului sunt prevăzute investiții în infrastructura satelor selectate, inclusiv și aducțiile secundare de alimentare cu apă ce vor asigura conectarea localităților din ambele raioane către noua sursă de apă.

De asemenea, vor fi reabilitate și extinse rețelele urbane de aprovizionare cu apă la Strășeni și Călărași.

Traseul proiectat al magistralei va traversa unități teritorial-administrative de nivel I și II, terenuri ce necesită expropriere temporară din proprietate privată în scopul efectuării de lucrări pentru cauză de utilitate publică de interes național.

Comisia va organiza ședințe separate de lucru în teritoriu cu reprezentanții autorităților publice locale pe a căror rază teritorială se vor desfășura lucrările de utilitate publică.

Contribuția Guvernului Republicii Moldova la proiect este de 3,050 milioane de euro.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
19 ianuarie, 17:35
0
2 880

INSP: Pe unele sectoare de drum din Moldova se circulă cu 110 km/h

19 ianuarie, 17:35
0
2 880

Pe majoritatea drumurilor din Republica Moldova, conform cerințelor Regulamentului circulației rutiere, nu poate fi permisă circulația automobilelor cu o viteză mai mare de 90 km/h.

INSP: Pe unele sectoare de drum din Moldova se circulă cu 110 km/hFoto: ipn.md

Totuși, unor porțiuni de drumuri internaționale li se poate acorda statut de autostradă, fapt care ar permite circulația cu 110 km/h în condiții legale, transmite Știri.md cu referire la IPN.

„După darea în exploatare a drumului internațional R1 (pe direcția Chișinău – Sculeni), în cazul în care vor fi identificate unele segmente de drum unde ar putea fi majorată viteza până la 110 km/h, va putea fi aplicată această măsură, dacă vor fi întrunite toate elementele de siguranță”, a menționat pentru IPN Petru Spînu, șef de secție în cadrul Inspectoratului Național de Siguranță Publică (INSP).

„În cazul în care nu sunt locuri de întoarcere și se asigură la maximum siguranța circulației rutiere, ar putea fi implementată o asemenea soluție.

Însă ea trebuie coordonată cu administratorul de drum. Toate restricțiile de circulație și toate organizările de circulație se fac de comun acord cu administratorii de drum. Pe drumurile internaționale coordonator este întreprinderea de stat Administrația de Stat a Drumurilor (aflată în subordinea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, n.r.), iar Inspectoratul Național de Siguranță Publică este coordonatorul”, a precizat Petru Spînu.

Cele două instituții de stat au dreptul să facă modificări ale regimului de circulație pe anumite porțiuni de drum.

În 2017 s-a examinat posibilitatea acordării statutului de autostradă unei porțiuni de 6 km de pe drumul internațional R6 (pe direcția Chișinău – Soroca), între localitățile Gornoe și Peresecina, din raionul Orhei. „Atunci la noi a ajuns o așa propunere. Noi am avizat negativ. Proiectul nu a fost implementat.

Pentru a circula cu viteză de 110 km/h, în regim de autostradă, nu trebuie să fie încrucișări și nu trebuie să fie accese artificiale, locuri de întoarcere pe mijloc.

La viteza de 110 km/h, pentru întoarcere trebuie să fie intersecții denivelate. Pe autostrăzi, când șoferul trebuie să vireze la stânga, are ieșire pe dreapta și apoi circulă fie pe dedesubt, fie pe deasupra”, a explicat Petru Spînu.

Pentru a se permite circulația cu o viteză de 110 km/h pe un segment de drum, carosabilul trebuie să fie reparat, să aibă toate marcajele și indicatoarele corespunzătoare, cel puțin două benzi în același sens, să fie delimitat de un parapet rigid de drumul cu sens opus și să nu aibă intersecții.

Totuși, unor porțiuni de drumuri internaționale li se poate acorda statut de autostradă, fapt care ar permite circulația cu 110 km/h în condiții legale, transmite Știri.md cu referire la IPN.

„După darea în exploatare a drumului internațional R1 (pe direcția Chișinău – Sculeni), în cazul în care vor fi identificate unele segmente de drum unde ar putea fi majorată viteza până la 110 km/h, va putea fi aplicată această măsură, dacă vor fi întrunite toate elementele de siguranță”, a menționat pentru IPN Petru Spînu, șef de secție în cadrul Inspectoratului Național de Siguranță Publică (INSP).

„În cazul în care nu sunt locuri de întoarcere și se asigură la maximum siguranța circulației rutiere, ar putea fi implementată o asemenea soluție.

Însă ea trebuie coordonată cu administratorul de drum. Toate restricțiile de circulație și toate organizările de circulație se fac de comun acord cu administratorii de drum. Pe drumurile internaționale coordonator este întreprinderea de stat Administrația de Stat a Drumurilor (aflată în subordinea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, n.r.), iar Inspectoratul Național de Siguranță Publică este coordonatorul”, a precizat Petru Spînu.

Cele două instituții de stat au dreptul să facă modificări ale regimului de circulație pe anumite porțiuni de drum.

În 2017 s-a examinat posibilitatea acordării statutului de autostradă unei porțiuni de 6 km de pe drumul internațional R6 (pe direcția Chișinău – Soroca), între localitățile Gornoe și Peresecina, din raionul Orhei. „Atunci la noi a ajuns o așa propunere. Noi am avizat negativ. Proiectul nu a fost implementat.

Pentru a circula cu viteză de 110 km/h, în regim de autostradă, nu trebuie să fie încrucișări și nu trebuie să fie accese artificiale, locuri de întoarcere pe mijloc.

La viteza de 110 km/h, pentru întoarcere trebuie să fie intersecții denivelate. Pe autostrăzi, când șoferul trebuie să vireze la stânga, are ieșire pe dreapta și apoi circulă fie pe dedesubt, fie pe deasupra”, a explicat Petru Spînu.

Pentru a se permite circulația cu o viteză de 110 km/h pe un segment de drum, carosabilul trebuie să fie reparat, să aibă toate marcajele și indicatoarele corespunzătoare, cel puțin două benzi în același sens, să fie delimitat de un parapet rigid de drumul cu sens opus și să nu aibă intersecții.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate
14 ianuarie, 00:01
0
219

Muzeul de Istorie din Bălți va primi 10 milioane de lei pentru reabilitare

14 ianuarie, 00:01
0
219

Muzeul de Istorie și Etnografie din Bălți va fi reabilitat și dotat cu toate cele necesare.

Muzeul de Istorie din Bălți va primi 10 milioane de lei pentru reabilitareFoto: captură video

Pentru asta, Guvernul a decis alocarea a 10 milioane de lei. În total, 46 proiecte de dezvoltare regională vor fi implementate în regiunile și localitățile țării în următorii trei ani, transmite Știri.md cu referire la nordnews.md.

Muzeul de Istorie și Etnografie și-a schimbat sediul la sfârșitul anului 2020.

În prezent, acesta se află pe strada Ștefan cel Mare nr. 82, fosta clădire a Institutului Nistrean de Economie și Drept, un monument istoric de importanță locală, construit în anul 1934.

Noua locație a costat bugetul municipal cinci milioane de lei.

Vechea clădire era avariată, ceea ce punea în pericol siguranța exponatelor.

„Ieri, Guvernul a luat decizia, iar azi ne-a confirmat că am câștigat un proiect de 10 milioane de lei pentru dotarea muzeului. Va fi toată tehnica pe care am solicitat-o. Guvernul a aprobat totul. Cred că în curând veți vedea un muzeu nou, modern, în municipiul Bălți”, a declarat Nicolai Grigorișin.

În fondul Muzeului de Istorie și Etnografie sunt aproape 36.000 de exponate.

Pentru asta, Guvernul a decis alocarea a 10 milioane de lei. În total, 46 proiecte de dezvoltare regională vor fi implementate în regiunile și localitățile țării în următorii trei ani, transmite Știri.md cu referire la nordnews.md.

Muzeul de Istorie și Etnografie și-a schimbat sediul la sfârșitul anului 2020.

În prezent, acesta se află pe strada Ștefan cel Mare nr. 82, fosta clădire a Institutului Nistrean de Economie și Drept, un monument istoric de importanță locală, construit în anul 1934.

Noua locație a costat bugetul municipal cinci milioane de lei.

Vechea clădire era avariată, ceea ce punea în pericol siguranța exponatelor.

„Ieri, Guvernul a luat decizia, iar azi ne-a confirmat că am câștigat un proiect de 10 milioane de lei pentru dotarea muzeului. Va fi toată tehnica pe care am solicitat-o. Guvernul a aprobat totul. Cred că în curând veți vedea un muzeu nou, modern, în municipiul Bălți”, a declarat Nicolai Grigorișin.

În fondul Muzeului de Istorie și Etnografie sunt aproape 36.000 de exponate.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
13 ianuarie, 15:16
4
1 267

Pavaj, aplicat pe mai multe trotuare din Capitală: Primele imagini

13 ianuarie, 15:16
4
1 267

Trotuarele și străzile din centrul istoric al Capitalei continuă a fi reabilitate.

Pavaj, aplicat pe mai multe trotuare din Capitală: Primele imaginiFoto: Facebook.com

Potrivit edilului Capitalei, Ion Ceban, până în prezent, pe strada A. Șciusev a fost aplicat pavaj pe mai multe tronsoane, transmite Știri.md.

Este vorba despre tronsoanele: V. Pârcălab – A. Puşkin, A. Puşkin – Mitropolit Bănulescu-Bodoni și Mitropolit Bănulescu-Bodoni – N. Iorga.

"În prezent, se efectuează lucrări de reabilitare a trotuarului pe tronsonul str. M. Eminescu – str. N. Iorga. Pe str. A. Bernardazzi se lucrează actualmente în perimetrul străzilor V. Alecsandri – V. Pârcălab.

Pe acest tronson se lucrează la aplicarea pavajului, instalarea bordurilor și delimitarea locurilor de parcare. 

Astfel, în total pe str. Bernardazzi urmează a fi amenajate circa 273 de locuri de parcare, reabilitat carosabilul, dar și instalat un sistem modern de iluminare publică", anunță Ion Ceban.

Potrivit edilului Capitalei, Ion Ceban, până în prezent, pe strada A. Șciusev a fost aplicat pavaj pe mai multe tronsoane, transmite Știri.md.

Este vorba despre tronsoanele: V. Pârcălab – A. Puşkin, A. Puşkin – Mitropolit Bănulescu-Bodoni și Mitropolit Bănulescu-Bodoni – N. Iorga.

"În prezent, se efectuează lucrări de reabilitare a trotuarului pe tronsonul str. M. Eminescu – str. N. Iorga. Pe str. A. Bernardazzi se lucrează actualmente în perimetrul străzilor V. Alecsandri – V. Pârcălab.

Pe acest tronson se lucrează la aplicarea pavajului, instalarea bordurilor și delimitarea locurilor de parcare. 

Astfel, în total pe str. Bernardazzi urmează a fi amenajate circa 273 de locuri de parcare, reabilitat carosabilul, dar și instalat un sistem modern de iluminare publică", anunță Ion Ceban.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
10 ianuarie, 12:13
0
202

Un șofer de 28 de ani a ajuns cu Toyota într-un copac: 2 răniți

10 ianuarie, 12:13
0
202

Un grav accident rutier s-a produs ieri, 9 ianuarie, în raionul Sângerei.

Un șofer de 28 de ani a ajuns cu Toyota într-un copac: 2 rănițiFoto: știri.md

Contactată de Știri.md, ofițerul de presă al IP Sângerei, Ina Moscaliuc, ne-a spus că oamenii legii au fost alertați la ora 22:45.

"În accident a fost implicat un automobil de model Toyota Auris, la volanul căruia se afla un bărbat în vârstă de 28 de ani, având în calitate de pasageri o tânără în vârstă de 27 de ani și un copil de 5 anișori.

În timpul deplasării din satul Sângereii Noi spre municipiul Bălți, conducătorul auto nu ar fi adaptat viteza la condițiile rutiere (carosabil umed) și ca rezultat a pierdut controlul volanului, a derapat, ieșind de pe partea carosabilă, tamponându-se într-un copac", a precizat Ina Moscaliuc.

În urma impactului, pasagerii au avut nevoie de îngrijiri medicale și au fost transportați la SM Bălți.

Șoferul a fost testat cu Drager 0,00 mg/l.

Alte circumstanțe se stabilesc.

Contactată de Știri.md, ofițerul de presă al IP Sângerei, Ina Moscaliuc, ne-a spus că oamenii legii au fost alertați la ora 22:45.

"În accident a fost implicat un automobil de model Toyota Auris, la volanul căruia se afla un bărbat în vârstă de 28 de ani, având în calitate de pasageri o tânără în vârstă de 27 de ani și un copil de 5 anișori.

În timpul deplasării din satul Sângereii Noi spre municipiul Bălți, conducătorul auto nu ar fi adaptat viteza la condițiile rutiere (carosabil umed) și ca rezultat a pierdut controlul volanului, a derapat, ieșind de pe partea carosabilă, tamponându-se într-un copac", a precizat Ina Moscaliuc.

În urma impactului, pasagerii au avut nevoie de îngrijiri medicale și au fost transportați la SM Bălți.

Șoferul a fost testat cu Drager 0,00 mg/l.

Alte circumstanțe se stabilesc.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
6 ianuarie, 14:24
0
231

Condori andini, eliberați în sălbăticie după o reabilitare de câțiva ani

6 ianuarie, 14:24
0
231

Trei exemplare de condor andin au fost eliberate înapoi în sălbăticie, luna trecută, în Chile, potrivit Reuters. Animalele, considerate cele mai mari păsări de pradă din lume și simboluri naționale, au fost incluse într-un program de reabilitare menit să salveze specia de la dispariție.

Condori andini, eliberați în sălbăticie după o reabilitare de câțiva aniFoto: Profimedia

Păsările au luat parte timp de ani de zile la programul de reabilitare organizat de fundaţia Melimoyu Ecosystem Research Institute (MERI), într-un centru dintr-o regiune montană, aflat la o oră distanță de capitala Santiago de Chile, transmite Știri.md cu referire la digi24.ro.

Dintre aceste păsări, o pereche s-a născut în captivitate din părinţi care au fost la rândul lor salvaţi, exemplarele învăţând să zboare în timpul celor două luni petrecute alături de alte păsări sălbatice, cele mai recente dintre aproximativ o duzină pe care MERI le-a eliberat în sălbăticie în ultimii ani, scrie Agerpres.

Maria Emilia Undurraga, ministrul Agriculturii din Chile, a fost prezentă la eliberarea celor trei exemplare, cărora le-au fost atribuite numele Huenchuman, Huenuman şi Kalfuman, inspirate din limba indigenilor mapuche.

La momentul eliberării păsărilor, luna trecută, Undurraga s-a arătat „foarte încântată, nu doar să le vadă zburând, ci mai ales să vadă această vietate atât de vulnerabilă, dar simbolică pentru ţara noastră”.

Condorul andin - simbol al puterii și al sănătății

Condorul andin este pasărea naţională a statului Chile şi a altor ţări din regiune, precum şi un simbol al indigenilor pentru putere şi sănătate.

De asemenea, condorul andin este inclus pe lista cu specii vulnerabile a Uniunii Internaţionale pentru Conservarea Naturii (IUCN), iar, în ultimii ani, mai multe ţări din regiunea munţilor Anzi au implementat programe de conservare.

După ce păsările au fost eliberate în zona parcului privat Likandes Elemental Reserve din apropiere de San Jose de Maipo, oamenii de ştiinţă vor continua să le monitorizeze cu ajutorul transmiţătoarelor radio prin satelit, potrivit directorului Manku Project, un grup specializat susţinut de organizaţia naţională pentru cercetări aviare.

Eduardo Pavez, director în cadrul proiectului, a declarat că păsările eliberate vor deveni treptat independente şi vor zbura pe distanţe mai lungi. „Am depus tot efortul, toată dedicarea şi toate resursele pentru a ajuta aceste păsări”, a spus Pavez, citat într-un comunicat de presă.

Păsările au luat parte timp de ani de zile la programul de reabilitare organizat de fundaţia Melimoyu Ecosystem Research Institute (MERI), într-un centru dintr-o regiune montană, aflat la o oră distanță de capitala Santiago de Chile, transmite Știri.md cu referire la digi24.ro.

Dintre aceste păsări, o pereche s-a născut în captivitate din părinţi care au fost la rândul lor salvaţi, exemplarele învăţând să zboare în timpul celor două luni petrecute alături de alte păsări sălbatice, cele mai recente dintre aproximativ o duzină pe care MERI le-a eliberat în sălbăticie în ultimii ani, scrie Agerpres.

Maria Emilia Undurraga, ministrul Agriculturii din Chile, a fost prezentă la eliberarea celor trei exemplare, cărora le-au fost atribuite numele Huenchuman, Huenuman şi Kalfuman, inspirate din limba indigenilor mapuche.

La momentul eliberării păsărilor, luna trecută, Undurraga s-a arătat „foarte încântată, nu doar să le vadă zburând, ci mai ales să vadă această vietate atât de vulnerabilă, dar simbolică pentru ţara noastră”.

Condorul andin - simbol al puterii și al sănătății

Condorul andin este pasărea naţională a statului Chile şi a altor ţări din regiune, precum şi un simbol al indigenilor pentru putere şi sănătate.

De asemenea, condorul andin este inclus pe lista cu specii vulnerabile a Uniunii Internaţionale pentru Conservarea Naturii (IUCN), iar, în ultimii ani, mai multe ţări din regiunea munţilor Anzi au implementat programe de conservare.

După ce păsările au fost eliberate în zona parcului privat Likandes Elemental Reserve din apropiere de San Jose de Maipo, oamenii de ştiinţă vor continua să le monitorizeze cu ajutorul transmiţătoarelor radio prin satelit, potrivit directorului Manku Project, un grup specializat susţinut de organizaţia naţională pentru cercetări aviare.

Eduardo Pavez, director în cadrul proiectului, a declarat că păsările eliberate vor deveni treptat independente şi vor zbura pe distanţe mai lungi. „Am depus tot efortul, toată dedicarea şi toate resursele pentru a ajuta aceste păsări”, a spus Pavez, citat într-un comunicat de presă.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
4 ianuarie, 08:37
0
673

Porțiunea din preajma monumentului Eroilor Comsomoliști va fi reabilitată

4 ianuarie, 08:37
0
673

Primăria Chișinău informează că serviciile municipale specializate vor executa lucrări de betonare în perimetrul Monumentului "Eroilor Comsomoliști", de pe aleea pietonală din bulevardul Grigore Vieru.

Porțiunea din preajma monumentului Eroilor Comsomoliști va fi reabilitatăFoto: chișinău.md

Potrivit municipalității, decizia este dictată de condițiile climaterice care permit desfășurarea intervenției pe teren, transmite Știri.md.

În prezent sunt executate lucrări de pregătire în preajma monumentului de for public.

Lucrările de consolidare a perimetrului monumentului, preconizate în cadrul celei de-a II-a etape, au fost conservate pe perioada de iarnă și urmează a fi continuate din primăvara anului curent.

Lucrările de reabilitare și modernizare a aleii pietonale din bulevardul Grigore Vieru s-au desfășurat pe parcursul lunilor septembrie-decembrie 2021 și au constat în reabilitarea iluminatului public, instalarea sistemului de irigare și a camerelor de supraveghere video, înlocuirea asfaltului uzat cu pavaj, reabilitarea spațiilor verzi și a cișmelelor. 

De asemenea, a fost reparat gardul de fontă pe ambele sensuri de circulație și a fost instalat mobilier urban.

Menționăm că pavajul de pe aleea din bulevardul Grigore Vieru prezintă denivelări și chiar surpări. Imaginile au apărut ieri în presă.

Potrivit municipalității, decizia este dictată de condițiile climaterice care permit desfășurarea intervenției pe teren, transmite Știri.md.

În prezent sunt executate lucrări de pregătire în preajma monumentului de for public.

Lucrările de consolidare a perimetrului monumentului, preconizate în cadrul celei de-a II-a etape, au fost conservate pe perioada de iarnă și urmează a fi continuate din primăvara anului curent.

Lucrările de reabilitare și modernizare a aleii pietonale din bulevardul Grigore Vieru s-au desfășurat pe parcursul lunilor septembrie-decembrie 2021 și au constat în reabilitarea iluminatului public, instalarea sistemului de irigare și a camerelor de supraveghere video, înlocuirea asfaltului uzat cu pavaj, reabilitarea spațiilor verzi și a cișmelelor. 

De asemenea, a fost reparat gardul de fontă pe ambele sensuri de circulație și a fost instalat mobilier urban.

Menționăm că pavajul de pe aleea din bulevardul Grigore Vieru prezintă denivelări și chiar surpări. Imaginile au apărut ieri în presă.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
3 ianuarie, 16:15
0
809

Bătaie în mijlocul drumului în România: Un șofer a depășit coloana

3 ianuarie, 16:15
0
809

Luni dimineață, pe DN1 (România), a izbucnit o bătaie între mai multe persoane, după ce un șofer a depășit coloana de mașini formată la intrarea în Comarnic. Scena a fost filmată de un martor.

Bătaie în mijlocul drumului în România: Un șofer a depășit coloanaFoto: captură video

Șoferul a ieșit de pe carosabil și a depășit coloana prin dreapta. Când a revenit pe șosea, a intrat în fața unei mașini, spre nemulțumirea celor din autoturism, transmite Știri.md cu referire la protv.ro.

Atunci a pornit scandalul între conducătorul auto și pasagerii mașinii în fața căreia s-a băgat șoferul grăbit.

A urmat o bătaie de câteva minute între persoanele aflate în cele două autoturisme, chiar în mijlocul drumului.

După ce s-au liniștit, oamenii au urcat la loc în mașini și și-au continuat drumul în coloană.

Polițiștii prahoveni au efectuat verificări și au amendat patru dintre persoanele implicate - 3 șoferi și un pasager - cu câte 200 de lei. În plus, aceștia s-au ales și cu dosare penale pentru loviri și alte violențe.

„Astăzi, în jurul orei 10:00, polițiștii din cadrul Poliției orașului Comarnic au fost sesizați prin apel 112 de către un participant la trafic, despre faptul că pe Drumul Național 1, pe raza localității Comarnic, a izbucnit un conflict între mai mulți participanți la trafic.

Deplasați la fața locului, polițiștii nu au mai găsit persoanele implicate, acestea continuându-și deplasarea, ulterior procedându-se la oprirea lor în trafic, fiind identificați cu ajutorul semnalmentelor oferite de ceilalți participanți la trafic.

Din primele verificări a rezultat faptul că evenimentul s-a produs în urma unei neînțelegeri privind acordarea priorității de trecere autovehiculelor care au acest drept”, a transmis poliția Comarnic.

Este al doilea eveniment de acest fel pe DN1, în mai puțin de 24 de ore.

Duminică, polițiștii au făcut verificări pentru identificarea mai multor persoane implicate într-o bătaie care a avut loc pe raza staţiunii Buşteni, după ce imagini cu altercaţia au fost postate în mediul online de un alt şofer.

Șoferul a ieșit de pe carosabil și a depășit coloana prin dreapta. Când a revenit pe șosea, a intrat în fața unei mașini, spre nemulțumirea celor din autoturism, transmite Știri.md cu referire la protv.ro.

Atunci a pornit scandalul între conducătorul auto și pasagerii mașinii în fața căreia s-a băgat șoferul grăbit.

A urmat o bătaie de câteva minute între persoanele aflate în cele două autoturisme, chiar în mijlocul drumului.

După ce s-au liniștit, oamenii au urcat la loc în mașini și și-au continuat drumul în coloană.

Polițiștii prahoveni au efectuat verificări și au amendat patru dintre persoanele implicate - 3 șoferi și un pasager - cu câte 200 de lei. În plus, aceștia s-au ales și cu dosare penale pentru loviri și alte violențe.

„Astăzi, în jurul orei 10:00, polițiștii din cadrul Poliției orașului Comarnic au fost sesizați prin apel 112 de către un participant la trafic, despre faptul că pe Drumul Național 1, pe raza localității Comarnic, a izbucnit un conflict între mai mulți participanți la trafic.

Deplasați la fața locului, polițiștii nu au mai găsit persoanele implicate, acestea continuându-și deplasarea, ulterior procedându-se la oprirea lor în trafic, fiind identificați cu ajutorul semnalmentelor oferite de ceilalți participanți la trafic.

Din primele verificări a rezultat faptul că evenimentul s-a produs în urma unei neînțelegeri privind acordarea priorității de trecere autovehiculelor care au acest drept”, a transmis poliția Comarnic.

Este al doilea eveniment de acest fel pe DN1, în mai puțin de 24 de ore.

Duminică, polițiștii au făcut verificări pentru identificarea mai multor persoane implicate într-o bătaie care a avut loc pe raza staţiunii Buşteni, după ce imagini cu altercaţia au fost postate în mediul online de un alt şofer.

Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter

Loading...