main logo
1988

Dezechilibre în transport: Multe camioane și cale feroviară nevalorificată

Sutele de mii de unități auto achiziționate pentru transportul mărfurilor moldovenești ar putea deveni o problemă odată cu reabilitarea infrastructurii feroviare, estimează economistul Veaceslav Ioniță, expert în politici economice la IDIS „Viitorul”. Potrivit acestuia, numărul de vehicule utilizate în transportul de mărfuri este disproporționat de mare în raport cu volumul actual, aflat în scădere.

Dezechilibre în transport: Multe camioane și cale feroviară neutilizatăFoto: Imagine simbol

Până în anul 1990, aproximativ 90% din mărfurile transportate în Republica Moldova erau livrate pe calea ferată. Astăzi, circa 94% din transporturi sunt realizate cu ajutorul mijloacelor auto. Dacă în 2002 căile ferate transportau 14 milioane de tone de mărfuri, în prezent această cifră a scăzut la doar 2,4 milioane de tone – cel mai scăzut nivel din istoria țării, a subliniat Ioniță în cadrul emisiunii „Analize economice cu Veaceslav Ioniță”, transmite Știri.md cu referire la IPN.

Transportul de mărfuri este strâns legat de nivelul exporturilor moldovenești. Atunci când Republica Moldova exportă, transportatorii auto au activitate. Începutul războiului din Ucraina a dus la o creștere spectaculoasă a serviciilor de transport, comparativ cu anul 2020, marcat de pandemie și secetă. Totuși, de mai bine de doi ani, exporturile sunt în scădere, iar acest trend afectează direct sectorul transporturilor.

Potrivit economistului, în prezent se constată o ușoară scădere a serviciilor de transport al mărfurilor, o creștere modestă a transportului de pasageri și o evoluție promițătoare în sectorul transportului aerian. Consumul intern este cel care mai susține, momentan, transportul de mărfuri. Totuși, odată cu primele recolte agricole din acest an, este așteptată o creștere a exporturilor, ceea ce ar putea revitaliza activitatea transportatorilor.

„Republica Moldova are o rețea de căi ferate bună, însă pe anumite segmente are nevoie de reabilitare ca să fie deblocată activitatea de transport a mărfurilor. Cu transportul auto practic sunt distruse drumurile naționale. Republica Moldova, nemodernizând căile ferate, a permis dezvoltarea exclusivă a transportului auto, și s-a ajuns la supraîncărcarea drumurilor și, ca rezultat, are loc distrugerea lor”, a afirmat economistul.

Economistul subliniază că, dacă în 2005 existau 81,8 mii de autovehicule pentru transportul de mărfuri, în primul trimestru din 2025 numărul acestora a ajuns la 225,8 mii de unități. Această creștere semnificativă are loc în contextul în care volumul mărfurilor transportate a scăzut ușor, ceea ce accentuează dezechilibrul dintre capacitatea de transport și necesarul real.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării