Deficit de motorină: România declară situaţie de urgenţă
Ministerul Energiei din România a declarat situaţie de urgenţă, de nivel de criză, în aprovizionarea cu ţiţei şi a autorizat scoaterea a zeci de mii de tone de petrol şi motorină din rezervele țării.

Decizia se datorează unui incident de contaminare, produs la terminalul petrolier turc Ceyhan, care a afectat şi un transport de circa 100.000 de tone de ţiţei din Azerbaidjan, destinat rafinăriei Petrobrazi a OMV Petrom, transmite Știri.md cu referire la mold-street.com.
Incidentul, care a constat într-o contaminare cu substanţă corozivă a mai multor tancuri de stocare ale terminalului, a fost raportat de către BTC Pipeline Company, operatorul conductei petroliere Baku-Tbilisi-Ceyhan.
Astfel, transportul de ţiţei azer, care urma să ajungă în Portul Constanţa, nu a mai fost recepţionat, ceea ce a creat o penurie temporară de materie primă la Rafinăria Petrobrazi, deţinută de OMV Petrom.
În aceste condiţii, s-a considerat că cea mai rapidă soluţie, până la sosirea unui nou transport din import, este accesarea stocurilor obligatorii de urgenţă constituite de OMV Petrom, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Pentru eliberarea stocurilor, era nevoie ca Ministerul Energiei să emită ordin prin care să constate existenţa unei crize locale şi să autorizeze eliberarea stocurilor.
„Se constată existenţa unei situaţii de criză locală indusă de disfuncţionalităţi majore în aprovizionarea cu ţiţei şi se declară situaţie de urgenţă - nivel criză”, scrie în actul normativ citat.
Ordinul Ministerului Energiei a autorizat eliberarea de către OMV Petrom a 80.000 tone ţiţei şi 30.000 tone motorină din stocurile de urgenţă de ţiţei şi produse petroliere constituite de companie în calitate de titulară a obligaţiei legale de stocare, care în cazul OMV Petrom se cifrează, pentru anul în curs, la un total de 676.248 de tone. Potrivit legii, compania are acum la dispoziţie 2 luni să reconstituie stocurile la nivelul obligaţiei menţionate.
De notat că, în cazul motorinei, România este principalul furnizor pentru Republica Moldova, cu o pondere de peste 85% din totalul importat în trimestrul I din 2025. În consecinţă, un eventual deficit de motorină pe piaţa românească poate afecta şi Republica Moldova.
Surse de pe piaţa petrolieră au declarat că nu se atestă un deficit de motorină şi că importurile sunt efectuate în regim normal.