main logo
969

Consumatorii financiari, mai bine protejați: CNPF explică noile reguli

Consumatorii de servicii financiare din Republica Moldova vor beneficia de o protecție mai mare în fața abuzurilor, odată cu adoptarea, în lectură finală, a unei noi legi de către Parlament. Proiectul de lege aduce modificări esențiale în domeniul reglementării serviciilor financiare, extinzând categoriile de consumatori acoperiți și consolidând responsabilitatea furnizorilor.

Consumatorii financiari, mai bine protejați: CNPF explică noile reguliImagine simbol

Legea prevede ca, după intrarea în vigoare, colectarea datoriilor din contractele de credit de consum să fie monitorizată de Comisia Națională a Pieței Financiare (CNPF). Aceasta va urmări aplicarea limitelor legale privind dobânzile, comisioanele și costurile totale ale creditului, care nu trebuie să depășească suma împrumutată, transmite Știri.md.

CNPF va avea atribuții extinse și în supravegherea intermediarilor (brokeri, asistenți de credit), pentru a preveni practicile comerciale incorecte în vânzarea bunurilor în credit.

Totodată, beneficiarii de credite acordate de Asociațiile de Economii și Împrumut vor fi echivalați în drepturi cu ceilalți consumatori, iar fidejusorii (garanții) vor beneficia de protecția legii în aceleași condiții ca și debitorii principali.

Printre noile prevederi se numără:

  • Obligația creditorilor de a adopta politici privind restructurarea datoriilor pentru debitorii aflați în dificultate, oferind protecție suplimentară în perioade de criză.
  • Reguli clare pentru dobânzile de întârziere, pentru a preveni abuzurile în contractele de credit.
  • Obligativitatea includerii graficului de plăți în informațiile precontractuale, astfel încât consumatorii să poată lua decizii în cunoștință de cauză.

De asemenea, posesorii de automobile vor beneficia de o corectare importantă: vechimea de trei ani pentru reparația cu piese originale noi se va calcula din momentul primei înmatriculări, și nu din anul fabricației, eliminând astfel o nedreptate anterioară.

În plus, pentru prevenirea vânzării serviciilor nesolicitate sau necorespunzătoare, furnizorii de asigurări vor fi obligați să evalueze nevoile clienților înainte de semnarea contractelor și să ofere informații precontractuale clare.

Alte prevederi includ:

  • Completarea constatării amiabile prin mijloace electronice.
  • Reguli clare privind publicitatea serviciilor de asigurare, pentru prevenirea publicității înșelătoare.
  • Informarea detaliată a consumatorilor pentru produsele combinate (ex. achiziții în credit cu componentă de asigurare).

Furnizorii vor fi obligați să implementeze proceduri interne de soluționare a reclamațiilor, oferind un răspuns în maximum 15 zile lucrătoare. În caz de nemulțumire, consumatorii pot apela la CNPF sau la instanțele de judecată.

Pentru eficientizarea supravegherii, CNPF va putea efectua „cumpărături de control” – simulări reale prin care să verifice respectarea drepturilor consumatorilor în mod direct.

„Noile reglementări reprezintă doar primul pas dintr-un proces mai amplu de armonizare cu legislația UE, prevăzut pentru perioada 2025–2027. Totuși, pachetul actual include deja mai multe elemente aliniate standardelor europene, având ca scop creșterea transparenței și consolidarea încrederii publicului în piața financiară”, conchid reprezentanții CNPF.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării