main logo
4155

Cât va costa construcţia noului Port de Stat la Giurgiuleşti

Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) are în plan realizarea şi a proiectului de dezvoltare a Portului de Stat Giurgiulești, care este una dintre prioritățile Planului de Reconstrucție a Infrastructurii Moldovei 5+, anunțat recent.

Cât va costa construcţia noului Port de Stat la Giurgiuleşti

„Portul Giurgiulești are nevoie de investiții și de un plan serios de dezvoltare pe termen mediu și lung. Tot ce facem acum, în următorii ani, va schimba radical logistica, capacitățile de transportare, modul în care se transportă. În anii 2021 și 2022, Moldova a exportat între 60% și 80% din mărfuri prin alte porturi din lipsa de capacitate de transbordare. În acest sens, este important să construim capacități de transbordare suplimentară de minimum 800 de mii de tone în Portul de Stat de la Giurgiulești”, a argumentat necesitatea acestui proiect, Andrei Spînu, ministru al Infrastructurii, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Potrivit datelor preliminare, costul estimativ al proiectului este de aproximativ 34 de milioane de dolari, la ziua de azi, sau peste 600 de milioane de lei.

„Planul nostru este să realizăm acest proiect într-un termen cât mai restrâns. Totuși, înțelegem cu toții complexitatea și volumul de lucru necesar, de aceea l-am împărțit pe etape. Până la jumătatea anului 2025 vom finaliza studiul de fezabilitate și procesul de licitație, iar până la sfârșitul anului 2025 ne propunem să semnăm contractul și să atragem finanțarea necesară pentru proiect.

Construcția propriu-zisă a infrastructurii va dura doi ani, din 2026 până în 2027. Iar din anul 2028, portul va activa la maximum potențial”, a precizat la prezentarea proiectului ministrul Andrei Spînu.

În cadrul proiectului vor fi realizate următoarele lucrări de construcție, amenajare și dotare tehnică:

  • construcția de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80.000 de tone;
  • amenajarea unei noi dane de 150 m lungime și 5 m adâncime;
  • dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteze estimată de 1.500 t/h;
  • amenajarea liniilor de cale ferată și stație de descărcare feroviară;
  • construcția unei parcări pentru camioane;
  • construcția unei stații de descărcare a camioanelor;
  • construcția de depozite acoperite;
  • dotarea cu macarale mobile;
  • amenajarea teritoriului de 2,5 ha pentru noul terminal portuar.

Potrivit şefului de la MIDR, proiectul se bucură de sprijinul IFC - International Finance Corporation.

De notat că, în urma războiului din Ucraina, exportul şi mărfurilor din Moldova a devenit dificil ca urmare a blocajelor logistice. De exemplu, până în 2022, circa 70% din exporturile de cereale şi oleaginoase erau realizate prin porturile din Ucraina, în special Portul Reni de la Dunăre.

Totodată, Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti, administrat de firma Danube Logistics, nu are suficiente capacităţi pentru a putea transborda toată cantitatea de mărfuri importate şi exportate pe cale maritimă.

Astfel că în ultimii doi ani se caută soluţii de a dezvolta un nou port de stat la vărsarea în Dunăre a râului Prut.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării