main logo
1825

Cât combustibil se importă în Moldova și unde au dispărut 15 firme

Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) anunţă în raportul pentru 9 luni ale anului 2018 că 37 de companii deţin licenţă la importul și comercializarea cu ridicata a benzinei și motorinei.

Cât combustibil se importă în Moldova și unde au dispărut 15 firme

Cifra este cu o unitate mai mare decât era la finele anului 2017. În acelaşi timp pe pagina WEB a ANRE figurează doar 22 de companii, inclusiv două de la Tiraspol (Sheriff şi Tiroiltrade), transmite Știri.md cu referire la Mold-Street.

15 companii şi-au pierdut licenţa?

ANRE nu oferă o explicaţie a diferenţei atât de semnificative (15 companii) a agenţilor economici ce deţin licenţe la importul şi comercializarea cu ridicata a benzinei şi motorinei. La fel şi în cazul licenţelor la importul şi comercializarea cu ridicata a gazului lichefiat ANRE scrie în raportul său că sunt 13 companii, dar pe pagină dă denumirea doar a 11 firme.

La comercializarea cu amănuntul a benzinei și motorinei la stațiile de alimentare diferenţa este de o companie (88 în raport şi 87 - pe pagina WEB), iar în cazul licenţelor la comercializarea cu amănuntul a gazului lichefiat la stațiile de alimentare diferenţa este de şase companii (78 în raport şi 72 pe pagina WEB).

Cât combustibil se importă 

Datele ANRE relevă că în primele nouă luni ale anului 2018 în Republica Moldova au fost importate 604.411 tone de produse petroliere, în creştere cu peste 10.000 tone (circa 1,7%) faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Peste 70% din totalul carburanţilor importaţi au fost motorină (425.809 tone), 21% - au revenit pe seama benzinei (125.560 tone) și restul de 8,7% au fost gaz lichefiat (53.042 tone).

Republica Moldova a importat în ianuarie-septembrie peste 569 mii tone de produse petroliere, ceea ce este cu 10,5 mii tone (1,7%) mai mult decât în perioada similară din 2017.

Cel mai mult au crescut livrările de motorină – de la 415.639 tone până la 425.809 tone, în timp ce importul de benzină s-a majorat cu o mie şi jumătate de tone, iar cel de importul de gaz lichefiat s-a redus cu peste o mie de tone.

Aproape 98% de benzină şi 83% din motorină a fost importată din România, în timp ce gazul lichefiat a fost adust în special din Federaţia Rusă – 63,5%. De asemenea din Rusia a provenit şi 12% din importul de motorină, iar restul importului de gaz lichefiat provine din România 23,58% şi Kazahstan 12,52%.

Prețul mediu de import a benzinei a oscilat între 656 dolari în martie 758 dolari în iunie, la motorină – între 629 dolari în martie şi 732 dolari în septembrie, iar a gazului lichefiat – între 475 dolari în aprilie şi 606 dolari - în septembrie.

Preţurile cu amănuntul la benzină (A95) au variat între 17,2 şi18,8 lei pentru un litru, la motorină între 15 lei şi 16,3 lei, iar la gaz între 9,5 şi 10,5 lei pentru un litru.

Potriivit ANRE în prezent ar fi 677 de staţii PECO ce comercializază benzină şi motorină, şi 564 - gaz lichefiat.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării