main logo
784

Brînzan: Taxa pentru modernizarea aeroportului nu poate fi anulată

Autoritățile au câteva pârghii care pot fi folosite pentru a rezilia contractul păgubos semnat cu „Avia Invest”, prin care a fost dat în concesiune Aeroportul Internațional Chișinău pentru 49 de ani.

Brînzan: Taxa pentru modernizarea aeroportului nu poate fi anulată

O spune ministrul Economiei Vadim Brînzan, invitat la emisiunea „Cutia Neagră” de la TV8, transmite Știri.md.

Deși în contract au fost introduse clauze care prevăd penalități pentru stat în cazul în care este desfăcut contractul de parteneriat public-privat, ministrul susține că am putea să nu achităm nimic: „Dacă noi putem dă demonstrăm că frauda a stat la baza acestui contract, atunci contractul își pierde valabilitatea sa juridică”.

Cu referire la taxa de 9 euro, achitată de fiecare pasager la plecare, pentru modernizarea aeroportului, care a fost inclusă abuziv la semnarea contractului cu „Avia Invest”, Vadim Brînzan afirmă că aceasta nu poate fi anulată de Guvern, pentru că a fost „consfințită” în contract.

„Procurorii trebuie să adreseze această întrebare celor care au făcut acest contract și noi avem numele celor care au făcut și cum s-a făcut. Noi documentăm”, explică ministrul Economiei.

Dacă se ia în calcul numărul de pasageri care circulă prin Aeroportul Internațional Chișinău, anual din această taxă se adună aproximativ 20 de milioane de euro. Timp de patru ani, de când a fost concesionat aeroportul, călătorii ar fi plătit companiei „Avia Invest” circa 75-80 de milioane de euro prin această taxă de modernizare.

„Cu 80 de milioane de euro putem să construim un aeroport nou. Și încă au mai rămas 45 de ani înainte”, calculează ministrul.

Vadim Brânzan crede că ar fi oportun ca statul să dezvolte aeroportul din Mărculești, pentru a crea concurență Aeroportului Internațional Chișinău, dacă nu se va reuși rezilierea contractului de concesiune.

Precizăm că taxa de 9 euro a fost inclusă odată cu semnarea unui acord de finanțare cu BERD și BEI. Contractul a încetat încă la 30 octombrie 2014, dar taxa nu a fost anulată și a fost inclusă ulterior în contractul de concesiune semnat cu „Avia Invest”. 

Pe 24 august 2015, într-o scrisoare adresată de Centrul Național Anticorupție premierului de atunci, Valeriu Streleț, directorul CNA, Viorel Chetraru, avertiza că „Avia Invest” nu are dreptul să colecteze acești bani, să-i treacă la venituri și ulterior să-i utilizeze ca aport investițional propriu la modernizarea aeroportului din Chișinău. CNA solicita anularea de urgență a acestei taxe.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării