1034
2
Reducerea de 50% la importul mașinilor hybrid, anulată. Argumentele Guvernului
1034
2

Mașinile de tip hybrid ar putea să nu mai beneficieze de reducerea de 50% la import.

Foto: zdg.md

Prevederea se regăsește într-o hotărâre de Guvern, publicată în Monitorul Oficial la 29 noiembrie și votată în primă lectură de Parlament, prin care sunt operate modificări la mărimea reducerilor pentru importul automobilelor, transmite Știri.md cu referire la zdg.md

Noile prevederi au nemulțumit un grup de cetățeni, care au inițiat o petiție publică solicitând revizuirea acestei hotărâri, dar și mai mulți deputați și persoane din domeniul protecției mediului.

Ce presupun modificările propuse de Guvern

Până în prezent, Codul Fiscal prevedea o micșorare a cotei accizului cu 50% pentru autoturismele cu motor hybrid, fără a le delimita pe categorii. Guvernul propune însă împărțirea mașinilor hybrid pe trei categorii, fiecare beneficiind de reduceri diferite.

Cota accizului ar urma să fie micșorată cu 50% doar pentru autoturismele de tip plug-in hybrid, cu motor electric ca motor pentru propulsie, care pot fi încărcate prin conectarea la o sursă externă de energie electrică. În cazul celorlalte automobile de tip hybrid clasic, care au beneficiat până acum de o reducere de 50%, cota de acciz va fi micșorată doar cu 25%. În cazul mașinilor mild-hybrid și micro-hybrid, nu va fi aplicată nicio scutire.

Solicitat de Ziarul de Gardă pentru o reacție pe marginea acestui subiect, secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanțelor, Dorel Noroc, a declarat că reducerea de 25% a accizului pentru automobile hybrid clasice este motivată de faptul că aceste mașini nu ar fi atât de ecologice precum cele de tip plug-in hybrid, respectiv beneficiază de o reducere mai mică.

„Din experianța internațională și a României, am constatat că statul stimulează în special automobilele care sunt mai ecologice – de tip plug-in. De aceea, s-a ajuns la concluzia ca facilitățile să fie bine direcționate. Astfel, ca să stimulăm anume acele mașini care în realitate au o poluare mai mică, s-a acordat 50% la automobile de tip plug-in, 25% la mașinile hybrid și pentru a treia categorie (mild și micro hybrid) va fi achitată integral taxa, pentru că astăzi avem importuri masive de micro și mild hybrid care, în realitate, nu trebuie să beneficieze de facilități și pierdem bani la buget”, a declarat pentru Ziarul de Gardă secretarul de stat din cadrul Ministerului Finanțelor, Dorel Noroc.

Petiție publică: Modificările nu vor stimula consumatorii să procure automobile „eco-frienly”

Inițiatorii petiției publice declară că modificările propuse de Guvern vor afecta importul de automobile cu propulsie hybrid în favoarea automobilelor cu propulsie pe benzină și diesel. Prin urmare, aceștia solicită păstrarea cotei de acciz în mărime de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid, mai ales în contextul în care țările europene încurajează cetățenii să procure automobile hybrid, care sunt mai eco-friendly (trad: prietenoase cu mediul).

„Nivelul de emisie CO2 în Republica Moldova, și anume în municipiul Chișinău, a ajuns la cote maxime în ultimii ani. Modificarea Hotărârii de Guvern nu va stimula consumatorul final să procure un automobil eco-friendly, iar importul de automobile cu propulsie diesel și benzină va agrava și mai tare situația ecologica din Republica Moldova și a municipiului Chișinău”, este menționat în petiția publică, inițiată după aprobarea Hotărârii de Guvern.

Astfel, prin intermediul petiției, grupul de cetățeni solicită Parlamentului să nu susțină aceste modificări și să păstreze cota redusă de acciz de 50% pentru toate tipurile de motorizări hybrid.

Citește continuarea pe zdg.md.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter