main logo
656

Industria auto globală frânează din cauza lipsei de minereuri rare

Unele fabrici europene de piese auto și-au suspendat producția, iar Mercedes-Benz analizează modalități de a se proteja împotriva deficitului de minereuri rare, pe măsură ce se adâncesc îngrijorările cu privire la daunele provocate de restricțiile impuse de China asupra exporturilor.

Industria auto globală frânează din cauza lipsei de minereuri rareImagine simbol

Decizia Chinei din aprilie de a suspenda exporturile unei game largi de minereuri rare și magneții asociați a dat peste cap lanțurile de aprovizionare esențiale pentru producătorii auto, producătorii aerospațiali, companiile de semiconductori și contractorii militari din întreaga lume, transmite Știri.md cu referire la adevarul.ro.

Această mișcare subliniază dominația Chinei în industria minerală critică, cheia tranziției către energia verde, și este văzută ca un punct de sprijin al Chinei în războiul comercial cu președintele american Donald Trump. China produce aproximativ 90% din minereurile rare ale lumii.

Comisarul UE pentru comerț, Maros Sefcovic, a declarat miercuri că el și omologul său chinez au convenit să clarifice cât mai repede posibil situația minereurilor rare.

„Trebuie să ne reducem dependențele de toate țările, în special de o serie de țări precum China, de care depindem în proporție de peste 100%”, a declarat comisarul UE pentru strategie industrială, Stephane Sejourne.

„Restrângerile la export sporesc voința noastră de a ne diversifica”, a spus el, în timp ce Bruxelles-ul a identificat 13 noi proiecte în afara blocului comunitar, menite să crească aprovizionarea cu metale și minerale esențiale.

Tot miercuri, șeful de producție al Mercedes-Benz, Joerg Burzer, a declarat că discută cu principalii furnizori ai producătorului auto despre construirea de „rezerve”, cum ar fi stocuri de minereuri rare, pentru a se proteja împotriva potențialelor amenințări la adresa aprovizionării. Mercedes nu a fost afectată în prezent de penurie.

BMW a declarat că o parte a rețelei sale de furnizori a fost afectată de penurie, dar că propriile fabrici funcționează normal.

Asociația furnizorilor auto din Europa, CLEPA, a declarat că mai multe linii de producție au fost închise după epuizarea stocurilor, cea mai recentă avertizare privind amenințarea tot mai mare la adresa producției din cauza controalelor.

Dintre sutele de cereri de licențe de export depuse de furnizorii de automobile de la începutul lunii aprilie, doar un sfert au fost aprobate până în prezent, a adăugat CLEPA, unele cereri fiind respinse pe baza a ceea ce asociația a descris ca fiind „motive strict procedurale”.

Deși anunțul Chinei din aprilie a coincis cu un pachet mai amplu de represalii împotriva tarifelor impuse de Washington, măsurile se aplică la nivel global și provoacă îngrijorare în rândul directorilor de afaceri din întreaga lume.

Producătorii auto germani și americani s-au plâns că restricțiile impuse de China amenință producția, în urma unei plângeri similare din partea unui producător indian de vehicule electrice săptămâna trecută.

Mulți fac lobby pe lângă guvernele lor pentru a găsi o soluție rapidă și se luptă să găsească alternative.

Unele companii au suficiente provizii doar pentru câteva săptămâni sau luni, a declarat Wolfgang Weber, directorul general al asociației industriei electrice și digitale din Germania, ZVEI, într-un comunicat trimis prin e-mail.

„Companiile se simt în prezent abandonate de politicieni și caută parțial soluții la situația lor dificilă pe cont propriu în China”, a spus el.

Cel mai mare producător mondial de airbag-uri și centuri de siguranță a declarat că operațiunile sale nu sunt afectate, dar directorul general Mikael Bratt a declarat că a înființat un grup de lucru pentru a gestiona situația .

Dependența de China

Producători auto de la General Motors și furnizori majori precum ZF și BorgWarner cercetează sau au dezvoltat motoare cu un conținut scăzut sau zero de pământuri rare în încercarea de a-și reduce dependența de China, dar puține au reușit să extindă producția pentru a reduce costurile.

BMW a implementat un motor electric fără magneți pentru ultima sa generație de mașini electrice, dar are nevoie în continuare de pământuri rare pentru motoarele mai mici care alimentează componente precum ștergătoarele de parbriz sau rolele geamurilor mașinii.

Producătorul auto german Volkswagen a spus că nu înregistrează lipsuri în acest moment.

Ritmul lent al relaxării controlului critic la exportul de minerale de către China a devenit un punct central al criticilor lui Trump la adresa Beijingului, despre care spune că a încălcat armistițiul încheiat luna trecută pentru reducerea tarifelor și a restricțiilor comerciale.

Trump a încercat să redefinească relația comercială a Statelor Unite cu cel mai mare rival economic al său prin impunerea unor tarife vamale substanțiale asupra bunurilor importate în valoare de miliarde de dolari, în speranța de a reduce deficitul comercial și de a restabili producția pierdută.

Trump a impus tarife vamale de până la 145% împotriva Chinei, doar pentru a le reduce după o scădere bruscă a piețelor bursiere, de obligațiuni și valutare din cauza naturii ample a taxelor. China a răspuns cu propriile tarife vamale și își valorifică dominația în lanțurile de aprovizionare cheie pentru a-l convinge pe Trump să dea înapoi.

Se așteaptă ca Trump și președintele chinez Xi Jinping să se întâlnească săptămâna aceasta pentru a încerca să aplaneze diferențele, iar restricțiile la exporturi vor fi considerate priorități.

Într-o postare pe rețelele de socializare de miercuri, Trump a declarat că Xi este „foarte dur și este extrem de bgreu de încheiat o înșelegere cu el”, subliniind fragilitatea acordului.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării