main logo
10055

Chişinăul permite legalizarea internaţională a mașinilor cu numere transnistrene

Numerele transnistrene „au verde” în traficul internațional. Autoritățile spun că au găsit o formulă.

Numerele transnistrene au verde în traficul internațional

Chișinăul și Tiraspolul au ajuns la un consens asupra mecanismului de admitere a autovehiculelor din regiunea transnistreană în traficul internațional, iar pe 24 aprilie, la Tighina va fi semnat un protocol în acest sens, scrie mold-street.com.

Asta după ce pe 23 aprilie, la sediul din Chișinău al Misiunii OSCE în Republica Moldova a avut loc o nouă ședință a grupurilor de lucru pentru dezvoltarea transportului auto și infrastructurii drumurilor, cu participarea reprezentanților politici în procesul de negocieri pentru reglementarea transnistreană din partea Chișinăului și Tiraspolului, Cristina Lesnic și Vitalii Ignatiev, și a partenerilor internaționali din cadrul formatului de negocieri „5+2”.

Proiect ce subminează suveranitatea Republicii Moldova

Biroul politici de reintegrare anunţă că în urma discuțiilor, părțile au ajuns la un numitor comun vis-a-vis de mecanismul de admitere a autovehiculelor din regiunea transnistreană în traficul internațional. Mecanismul în cauză nu reglementează activitatea unităților de transport ce desfășoară activitate comercială.

Expertul Centrului Analitic Expert-Grup, Sergiu Gaibu, susţine într-o postare pe facebook că prin astfel de proiecte "se subminează suveranitatea Republicii Moldova și efectiv este legiferat regimul de la Tiraspol prin politica pașilor mici". 

"În rezultatul mecanismului propus Moldova va avea 3 regimuri de înmatriculare a automobilelor. Mecanismul standard cu numere moldovenești, unicul de care pot beneficia cetățenii de pe malul drept al Nistrului, regimul de numere transnistrene care pot circula liber și pe malul drept al Nistrului, cu toate consecințele de lipsă a înregistrării în registrele naționale și se mai propune un hibrid (fără ca să fie eliminată versiunea veche de înregistrare) - numere neutre cu care transnistrenii să poată circula peste hotare și care nu vor avea simbolica Republicii Moldova", afirmă expertul.

Potrivit lui astfel de proiecte reprezintă riscuri majore pentru disciplina fiscală și colectările la buget.

"Acest mecanism crează premise noi pentru evitarea regimului de import de automobile standard și alimentarea regimului de la Tiraspol cu resurse noi financiare, înmatricularea automobilelor în regimul nou prin scheme de corupție, care nu lipsesc nici pe malul drept și nici pe malul stâng al Nistrului", potrivit lui Sergiu Gaibu.

În opinia lui Gaibu, odată aprobat acest proiect, se face un pas mare înapoi şi se pune "o piatră grea în transnistrizarea Moldove și în legalizarea conflictului veșnic pe teritoriul Moldovei, se instituie regimuri fertile pentru corupție și evaziune fiscală care se așează pe umerii cetățenilor din dreapta Nistrului. Acesta este încă un pas spre confirmarea statuului de stat falit".

Problema admiterii sau neadmiterii în circulație a autoturismelor transnistrene, limitarea accesului lor, acordarea sau neacordarea vreunui statut juridic și/sau recunoașterea permiselor și numerelor transnistrene este una veche.

Ce prevăd normele internaţionale

Soluţia aleasă de autorităţi pare să contravină Convenţiei din 8 noiembrie 1968 asupra circulatiei rutiere.

Astfel art. 35 al acestui Acord spune clar că „…pentru a beneficia de dispozițiile Convenției, orice automobil aflat în circulație internațională și orice remorcă, cu excepția unei remorci ușoare, trebuie să fie înmatriculat de una din Părțile Contractante sau de una din subdiviziunile acesteia, iar conducătorul automobilului trebuie să dețină un certificat valabil, eliberat în scopul atestării acestei înmatriculări, fie de către o autoritate competentă a acestei Părți Contractante sau de una din subdiviziunile sale, fie în numele Părții Contractante sau a subdiviziunii sale, de asociația pe care a însărcinat-o în acest scop".

Iar art. 37 Semnul distinctiv al statului de înmatriculare stipulează că "orice automobil în circulaţie internationala trebuie sa aibã în spate, în afarã de numãrul de înmatriculare, un semn distinctiv al statului în care este înmatriculat".

Astfel poate fi admis în trafic doar acel autoturism care are semnele distinctive ale Republicii Moldova, reglementate de legislația sa în vigoare. În caz contrar ar fi o încălcare a Convenției asupra circulației rutiere de la Viena, susţine Promo-Lex într-un studiu dedicat problemei.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării