12 iulie, 16:300
1 589

Presa: Problemele cu stocurile de benzină 98 şi diesel de top continuă în Moldova Ⓟ

12 iulie, 16:300
1 589

Duminica trecută vă informam că despre faptul că în Moldova au început a se face simţite primele simptome ale problemelor cu stocurile de carburanţi de top, după intrarea în vigoare a noii metodologii ANRE privind plafonarea preţului la carburanţi.

Între timp, problema s-a agravat şi a devenit aproape o normalitate ca la majoritatea staţiilor din Chişinău şi din ţară să lipsească benzina cu cifră octanică 98 şi dieselul aditivat de top.

De asemenea, multe reţele petroliere comercializau anterior de bună voie carburant aditivat şi pe poziţiile standard, diferenţa dintre un diesel de top şi unul standard făcându-l cantitatea de aditivi şi efectul asupra motorului — de menţinere sau de curăţare a depunerilor deja existente. Acum circulă informaţii că unele reţele ar comercializa deja dieselul de un standard minim reglementat de legislaţia Republicii Moldova, fără aditivi suplimentari opţionali, care asigurau o calitate mai superioară anterior.

În acest context, e evident că în urma acestor probleme de stocuri şi calitate vor avea de suferit în primul rând consumatorii, adică proprietarii de automobile. Motoarele care necesită benzină 98 pot utiliza, de obicei, şi benzină 95, dar e preferabil s-o facă pe perioade scurte, ca excepţie, nu ca o regulă, altfel pot avea de suferit în timp. Mult mai răspândite, însă, sunt motoarele diesel moderne, cu sisteme de injecţie complexe. Acestea pot fi afectate mult mai rapid şi mai costisitor de utilizarea unui combustibil de standard minim acceptabil, or, GOST-urile actuale au fost inventate când nici nu exista injecţia directă sau chiar sisteme Common Rail. Prin urmare, standardul minim acceptat de lege nu e şi standardul minim acceptat de maşinile moderne.

Date fiind aceste aspecte, ne-am întrebat cât de dificil e astăzi să găseşti carburanţi de top în reţele din Moldova. Având o Skoda redacţională cu motor diesel modern, pe care l-am alimentat de peste 100,000 km doar cu motorină Extra de la Petrom, am vrut să vedem dacă la staţiile acestei reţele este prezent acest tip de carburant peste tot, verificând totodată şi benzina 99.

Răspunsul a fost că în prezent, la circa una din două staţii Petrom poţi găsi benzină premium, cu cifra octanica 99 (mai târziu aveam să aflăm că rata de staţii unde se găseşte benzina de top e de 55%, iar Petrom e singura reţea din piaţă ce vinde cu asemenea cifră octanică, sub denumirea de „Benzina Extra 99”), iar motorina premium, vândută sub denumirea de „Motorină Extra”, cu care alimentăm şi noi Skoda redacţională, se vinde în prezent în 100% din reţea. Aşa că i-am contactat pe cei de la Petrom, pentru a afla situaţia de facto şi a solicita un comentariu de la ei vizavi de situaţia stocurilor curente şi calitatea carburanţilor comercializaţi.

Ni s-a spus că, în prezent într-adevăr, nu la toate staţiile sunt disponibili carburanţii de top, dar asta este aşa încă din 2019. În reţeaua Petrom, la nivel de ţară, 36 de staţii au benzină cu cifra octanică 99 şi toate staţiile vând motorină premium Extra. De asemenea, am fost informaţi că vânzările carburanţilor din segmentul premium nu vor fi oprite, fapt care va asigura proprietarii automobilelor cu volum mare al motorului cu carburanţi de calitate de top, produşi şi livraţi din Uniunea Europeană.

La final a venit şi o precizare importantă, pe care o considerăm utilă pentru şoferi şi maşinile noastre, ale tuturor. Cei de la Petrom ne-au asigurat că atât în staţiile care au carburant de top, cât şi în cele care n-au carburant de top, benzina standard şi motorina standard din reţeaua lor este exact aceeaşi care se vindea şi până la intrarea în vigoare a noii metodologii, la aceeaşi calitate Euro 5 şi cu aditivii suplimentari, pe care Petrom îi practica de mai mulţi ani încoace. Respectiv, staţiile care au în vânzare motorină Extra şi benzină Extra 99, vând acelaşi tip de carburant pe care-l vindeau şi anterior şi tot acelaşi tip de carburant va fi vândut şi în perioada următoare, fără niciun fel de perturbări legate de aprovizionările staţiilor.

Între timp, problema s-a agravat şi a devenit aproape o normalitate ca la majoritatea staţiilor din Chişinău şi din ţară să lipsească benzina cu cifră octanică 98 şi dieselul aditivat de top.

De asemenea, multe reţele petroliere comercializau anterior de bună voie carburant aditivat şi pe poziţiile standard, diferenţa dintre un diesel de top şi unul standard făcându-l cantitatea de aditivi şi efectul asupra motorului — de menţinere sau de curăţare a depunerilor deja existente. Acum circulă informaţii că unele reţele ar comercializa deja dieselul de un standard minim reglementat de legislaţia Republicii Moldova, fără aditivi suplimentari opţionali, care asigurau o calitate mai superioară anterior.

În acest context, e evident că în urma acestor probleme de stocuri şi calitate vor avea de suferit în primul rând consumatorii, adică proprietarii de automobile. Motoarele care necesită benzină 98 pot utiliza, de obicei, şi benzină 95, dar e preferabil s-o facă pe perioade scurte, ca excepţie, nu ca o regulă, altfel pot avea de suferit în timp. Mult mai răspândite, însă, sunt motoarele diesel moderne, cu sisteme de injecţie complexe. Acestea pot fi afectate mult mai rapid şi mai costisitor de utilizarea unui combustibil de standard minim acceptabil, or, GOST-urile actuale au fost inventate când nici nu exista injecţia directă sau chiar sisteme Common Rail. Prin urmare, standardul minim acceptat de lege nu e şi standardul minim acceptat de maşinile moderne.

Date fiind aceste aspecte, ne-am întrebat cât de dificil e astăzi să găseşti carburanţi de top în reţele din Moldova. Având o Skoda redacţională cu motor diesel modern, pe care l-am alimentat de peste 100,000 km doar cu motorină Extra de la Petrom, am vrut să vedem dacă la staţiile acestei reţele este prezent acest tip de carburant peste tot, verificând totodată şi benzina 99.

Răspunsul a fost că în prezent, la circa una din două staţii Petrom poţi găsi benzină premium, cu cifra octanica 99 (mai târziu aveam să aflăm că rata de staţii unde se găseşte benzina de top e de 55%, iar Petrom e singura reţea din piaţă ce vinde cu asemenea cifră octanică, sub denumirea de „Benzina Extra 99”), iar motorina premium, vândută sub denumirea de „Motorină Extra”, cu care alimentăm şi noi Skoda redacţională, se vinde în prezent în 100% din reţea. Aşa că i-am contactat pe cei de la Petrom, pentru a afla situaţia de facto şi a solicita un comentariu de la ei vizavi de situaţia stocurilor curente şi calitatea carburanţilor comercializaţi.

Ni s-a spus că, în prezent într-adevăr, nu la toate staţiile sunt disponibili carburanţii de top, dar asta este aşa încă din 2019. În reţeaua Petrom, la nivel de ţară, 36 de staţii au benzină cu cifra octanică 99 şi toate staţiile vând motorină premium Extra. De asemenea, am fost informaţi că vânzările carburanţilor din segmentul premium nu vor fi oprite, fapt care va asigura proprietarii automobilelor cu volum mare al motorului cu carburanţi de calitate de top, produşi şi livraţi din Uniunea Europeană.

La final a venit şi o precizare importantă, pe care o considerăm utilă pentru şoferi şi maşinile noastre, ale tuturor. Cei de la Petrom ne-au asigurat că atât în staţiile care au carburant de top, cât şi în cele care n-au carburant de top, benzina standard şi motorina standard din reţeaua lor este exact aceeaşi care se vindea şi până la intrarea în vigoare a noii metodologii, la aceeaşi calitate Euro 5 şi cu aditivii suplimentari, pe care Petrom îi practica de mai mulţi ani încoace. Respectiv, staţiile care au în vânzare motorină Extra şi benzină Extra 99, vând acelaşi tip de carburant pe care-l vindeau şi anterior şi tot acelaşi tip de carburant va fi vândut şi în perioada următoare, fără niciun fel de perturbări legate de aprovizionările staţiilor.

Publicitate
Publicitate
Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter
Publicitate

Loading...

Loading...