1 263
0
Gedeon Richter: Reţeta succesului investițiilor ungare (P)
1 263
0

În cadrul vizitei oficiale a delegației ungare în Moldova, prezentată de Prim Ministrul Ungariei, Viktor Orban, a fost organizat, la Chișinău, un forum de afaceri.

În cadrul acestui eveniment, directorul reprezentanței oficiale a companiei farmaceutice Gedeon Richter în Moldova, Dr. Alexandr Derbențev, a prezentat raportul „Gedeon Richter - Istoria de succes a investițiilor ungare în Moldova”.

Această companie a fost fondată la Budapesta în 1901 de către farmacistul inovator Gedeon Richter. În decurs de 120 de ani, compania este implicată în furnizarea de medicamente în întreaga lume.

Personalul său depășește 12,6 mii de persoane, dintre care peste 50% lucrează în afara Ungariei. Gedeon Richter este prezentă în 50 de țări, unde există 8 fabrici proprii, 29 de reprezentanțe oficiale, precum și 40 de companii comerciale și de marketing.

În 2019, Gedeon Richter a înregistrat vânzări de 1,56 miliarde EUR, dintre care 90% proveneau de pe piețele de export. În multe cazuri, acești indicatori sunt asociați cu un sistem special de lucru. Producătorul ungar a reușit să creeze o structură verticală integrată a proceselor de afaceri: cercetare - dezvoltare - producere - vânzare angro și cu amănuntul - marketing și vânzări, aceasta este cheia de a fi lider în regiune.

Începând cu 1996, Gedeon Richter a deschis și a achiziționat întreprinderi, Reprezentanțe și companii de marketing în străinatate, peste hotarele Ungariei (fabricile Gedeon Richter sunt prezente în următoarele țări: Rusia, România, Polonia, India, Germania). Medicamentele producătorului ungar sunt disponibile pe cinci continente în mai mult de 100 de țări.

Compania acordă o atenție specială cercetărilor științifice, fiind lider regional în acest domeniu. Cel puțin 9% din cifra de vânzări este alocată anual cercetării și dezvoltării. Centrul de cercetare al producătorului are peste o mie de angajați care sunt implicați în căutarea de noi formule originale.

Portofoliul uzinei ungare conține aproximativ 200 de produse de înaltă calitate în 400 de forme utilizate în toate domeniile medicinii. Cu toate acestea, cea mai mare prioritate pentru companie este dezvoltarea medicamentelor în următoarele direcții: ginecologie, neuropsihiatrie și cardiologie. Astăzi, produsele pentru sănătatea femeilor prezintă 36% din vânzările totale, pentru sistemul nervos central - 20%, pentru tratamentul bolilor sistemului cardiovascular - 19% (date din raportul anual Gedeon Richter pentru 2018).

Strategia actuală Gedeon Richter se bazează pe trei piloni: eliberarea de medicamente originale, biotehnologie și produse pentru sănătatea femeilor.

Tradiția producerii de medicamente originale a fost stabilită la începutul secolului trecut, când fondatorul companiei a creat două medicamente inovative - Tonogen și Kalmopyrin. De atunci, această listă a fost completată cu astfel de medicamente originale precum Mydocalm, Flogosam, Arduan, Curiosin. Ultima moleculă originală de la Gedeon Richter a fost preparatul cu substanța activă cariprazină. Din 2016 este prezent pe piața SUA sub numele de Vraylar, iar din 2017 - în Europa, sub numele de Reagila.

Pentru dezvoltarea biotehnologiei, compania a construit o bază de cercetare și producere modernă în Debrecen, care dezvoltă medicamente noi pentru tratamentul cancerului, osteoporozei, sănătății femeilor și a bolilor orfane.

În domeniul sănătății femeilor, producătorul ungar a dezvoltat și continuă să dezvolte produse noi pentru contracepția planică și de urgență (Belara, Midiana, Dimia, Donasert, Escapelle, Postinor etc.), tratamentul fibroamelor uterine (Esmya), probleme de menopauză (Lenzetto), fertilitate (Bemfola) și infecții vaginale.

În Moldova, produsele companiei sunt prezente mai mult de peste 50 de ani. Dar mai activ lucrul a început în 1996, când a fost fondată întreprinderea mixtă moldo-ungară RihPanGalFarma la Chișinău, iar un an mai târziu a fost deschisă filiala sa în Bălți. În 1997, a apărut reprezentanța oficială Gedeon Richter în Moldova, care a devenit prima reprezentanță oficială a unei companii farmaceutice străine din țară. În 2007, a fost deschisă rețeaua de farmacii „Gedeon Richter”, care, astăzi, numără 55 de farmacii social orientate. Doi ani mai târziu, la Chișinău a fost lansat un alt proiect cu capital străin - un depozit după standard european, cu o suprafață de 5,5 mii de metri pătrați. Puțin mai târziu, a apărut un al doilea depozit, cu o suprafață de o mie de metri pătrați, care a fost construit la Bălți. Această investiție a avut ca scop îmbunătățirea calității aprovizionării cu medicamente în nordul republicii. Datorită standardelor stabilite, în urmă cu cinci ani, IM RihPanGalFarma a primit certificatul internațional ISO 9001: 2015, iar în 2016 - certificatul GDP (Good distribution practice). Astăzi IM RihPanGalFarma ocupă locul trei în clasamentul depozitelor farmaceutice din Moldova. În 2019, vânzările sale s-au ridicat la 716 milioane de lei, triplându-se în ultimii zece ani. În structura vânzărilor IM RihPanGalFarma 57,7% sunt preparate ale producătorilor străini, 10% al producătorilor locali și cota parte Gedeon Richter este de 32,3%. Partenerii IM RihPanGalFarma sunt atât farmacii, cât și instituții medicale din țară (48%) și alte depozite farmaceutice angro (40%).

Aproximativ 12% din medicamente sunt livrate în rețeaua proprie de farmacii Gedeon Richter.

Conform companiei independente Pharmaceutical Marketing Group (PMG), în ultimii 20 de ani, Gedeon Richter menține primul loc pe piața farmaceutică din Moldova. Anul trecut, cota parte a companiei ungare s-a ridicat la 6,25% - cea mai înaltă dintre toți producătorii farmaceutici prezenți aici.

Secretul succesului companiei ungare în Moldova se bazează pe construirea unui model vertical integrat pentru distribuirea medicamentelor de la producător la consumator. Acest lanț cuprinde uzina Gedeon Richter, întreprinderea mixtă moldo-ungară RihPanGalFarma, propria rețea de farmacii și reprezentanța oficială a companiei. Acest sistem elimină apariția costurilor suplimentare în cadrul procedurii de distribuție a medicamentelor și prevenirea creșterii prețului final a vânzărilor cu amănuntul în farmacie. Până în prezent, nici unul dintre cei 1000 de producători farmaceutici care activează pe piața din Moldova nu a investit în crearea unor astfel de structuri.

Compania Gedeon Richter participă activ în viața socială a țării. Diferite proiecte sociale în Moldova fac parte din programul de responsabilitate socială al companiei. Scopul programului rezidă în a cunoaște necesitatea de medicamente în țările în care compania își desfășoară activitatea, precum și în a ajuta oamenii oferindu-le suport medicamentos. In anul 2018 Gedeon Richter a oferit gratuit Azilului de bătrâni medicamentele sale: 4312 cutii de Ekvator și 5710 cutii de Ostalon Calci-D, în valoare de peste 2,6 milioane lei. Scopul acestui proiect a fost de a asigura populația din Moldova, în special persoanele vârstnice din zonele rurale cu medicamente gratuite.

Proiectul dat nu a fost unicul – într-o manieră similară, în 2010 către instituțiile medicale din Moldova a fost alocat gratis un lot de medicamente antihipertensive Normodipin care se estima la peste 1 milion lei destinat pentru 25 mii pacienți. Deasemenea, în 2012 producătorul a oferit aproximativ 200 mii lei pentru deschiderea băncii de sânge în cadrul Institutului National de Oncologie. În vara anului 2013, a fost livrat medicamentul cardiologic extrem de eficient din grupul beta-blocatorilor Bidop in valoare de peste 1,7 milioane lei. Alt proiect social petrecut de Gedeon Richter s-a produs în 2016, când Compania a livrat gratis către Ministerul Sănătății din Moldova 14000 cutii de Normodipin și 33615 cutii de Decaris, cu o valoare totală de 1,685 milioane lei.

Dezvoltarea resurselor umane pentru partenerii ungari este, de asemenea, o prioritate. Astăzi, 480 de cetățeni ai țării lucrează cu succes la întreprinderile Gedeon Richter din Moldova, care primesc un salariu decent, un pachet social complet, motivație bună și nu se gândesc la migrație peste hotare. Este un factor foarte important – a putea menține cetățenii în țara natală, pentru a contribui la dezvoltarea economiei autohtone și nu a altei economii străine.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter