main logo
965

Energbank: Avem nevoie de clienți educați în domeniul finanțelor, de aceea investim în tineri Ⓟ

Lilian Guzun, vicepreședinte Energbank: Indiferent dacă vrei să ai afacerea ta sau să fii vedetă pe Tik-Tok, ai nevoie de educație financiară

Rolul educației antreprenoriale este important nu doar pentru cei care se regăsesc în business, ci și pentru fiecare cetățean care dorește să-și gestioneze eficient bugetul personal, să-și asume responsabilitatea propriilor decizii și să fie un adult care se simte confortabil în realitatea pe care și-a construit-o în conștient. Acest subiect este destul de discutat astăzi și a fost abordat inclusiv de Lilian Guzun, vicepreședinte Energbank, în aparițiile sale publice.

De la bun început, Lilian Guzun a menționat că rolul educației generale în propria sa ascensiune în carieră a fost firesc (din moment ce de mici învățăm ceva nou zilnic), dar această miză a ajuns să fie conștientizată pe deplin: acum, la maturitate, antreprenorul și-a impus un program în care cel puțin o  oră pe zi o dedică lecturilor. „Ajungi la un anumit moment când vezi că în cariera ta concurența devine tot mai acerbă și trebuie să demonstrezi mereu că ești cel mai bun, iar fiica începe să-ți pună întrebări incomode, odată ce crește, și te jenează faptul că nu cunoști toate răspunsurile. Respectiv, trebuie să citești tot mai mult ca să poți face față tuturor provocărilor. Noi nu trebuie să educăm copiii noștri. Noi trebuie să ne educăm pe noi înșine și copiii ne vor urma”- spune Lilian Guzun.

Antreprenorul consideră că, indiferent de ceea ce vrea să facă în viață, la o anumită vârstă copilul trebuie să conștientizeze că pentru a câștiga banii e nevoie de un anumit efort:  la trei ani e normal să nu realizezi valoarea banilor, dar mai târziu aceste cunoștințe devin imperioase. În acest sens, Lilian Guzun a adus un exemplu din viața personală: „În timpul carantinei, în 2020, fetița mea m-a întrebat dacă poate să meargă să cumpere răsaduri. Am mers la piață și am cumpărat împreună răsaduri de 600 lei. Le-am sădit cu toții într-o sâmbătă, iar pe parcursul carantinei ea le-a îngrijit, inclusiv, cu ajutorul nostru. La prima roadă m-a rugat să-i cumpăr caserole și să-i spun prețurile per kg la legume (roșii, castraveți etc) în supermarketuri. Așa am făcut și... au început vânzările. Pentru început ea a vândut roșii apropiaților: bunicilor, rudelor, nașilor. Fiica mea făcea totul: prelua comenzile, împacheta, iar eu eram șofer pentru că, evident ea nu avea cum să livreze singură marfa. Chiar în primul weekend a răscumpărat toate investițiile pentru grădină, ulterior a câștigat bani și a rămas plăcut surprinsă că în două, trei luni cei 600 de lei investiți au devenit 3-4 mii de lei câștigați. Aceștia au fost primii pași ai fiicei mele, care are acum 11 ani, în antreprenoriat.”

Un alt aspect ar fi și faptul că, spre deosebire de anii de tristă faimă, astăzi copiii noștri au de toate și e mai dificil să menținem echilibrul dintre a le satisface necesitățile, pe de o parte, și a le spori ambiția, dorința de a persevera, de a răzbate, de a fi consevent în evoluția profesională. Lilian Guzun spune, în acest context, că e foarte important exemplul propriu: „Să zicem, chiar dacă avem posibilitatea să angajăm pe cineva care să se ocupe de curățenie, nimeni nu ne oprește să facem teambuilding-uri cu toată familia în weekend. Putem face curățenie sau orice altceva împreună. Aici e important ca părinții să țină cont de faptul că nu trebuie să educăm copiii în spiritul bogăției, adică să iubească banii, ci în cel al fericirii – să fie fericiți și să se regăsească în alegerile lor.”

Deschizând parantezele asupra evoluției sale în domeniul antreprenorial, Lilian Guzun a punctat câteva momente: „Cariera mea a început la 14 ani. Am fost poștaș. Atunci mi s-a deschis și carnetul de muncă. Deci acum am un stagiu de 31 de ani. Am absolvit una dintre cele mai prestigioase instituții superioare din Moldova, ceea ce mi-a permis să mă angajez la cea mai mare bancă din țară. La 30 de ani deja începuse cariera mea internațională. Timp de 15 ani am lucrat în 25 de țări (Africa, Asia, America Centrală, etc) pentru un grup financiar de origine americană. Am absolvit o universitate din TOP 3 în Statele Unite ale Americii. Am revenit în Moldova tentat de o ofertă de muncă la o companie de microfinanțare care se dezvolta rapid. Timp de trei ani am fost CEO al IuteCredit. În 2022 această companie a achiziționat Energbank și acum sunt vicepreședinte al băncii, parte componentă a IuteCredit Group.”

Lilian Guzun mărturisește că, revenind în Moldova, a fost surprins de nivelul înalt de educație al tineretului, care este mult mai conștient de ceea ce-și dorește și-și materializează etapă cu etapă, aspirațiile, dar asta nu înseamnă că nu e nevoie de investiții mai consistente în domeniul educației antreprenoriale, în special, al educației financiare. La întrebarea de ce e nevoie de această educație, Lilian Guzun a răspuns franc: „Putem vorbi de scopuri nobile, putem vorbi și de scopuri practice. Cel practic ține de un client bine educat. În domeniul finanțelor, al bankingului, din care fac parte, îți dorești un client care cunoaște măcar puțin terminologia, noțiunile de bază, esența elementară a lor. E mult mai ușor să lucrezi cu un client care are educație financiară. Este un motiv pentru care compania IuteCredit s-a axat pe această educație a tinerilor, a adolescenților. Nu ne dorim să auzim că oamenii se tot plâng că „au fost prostiți” de bănci sau de companii de microfinanțare. Ne dorim ca ei să fie mulțumiți de deciziile pe care le iau. Iar asta ține și de capacitatea lor de a alege conștient soluțiile cele mai potrivite pentru ei.”

În general, educația antreprenorială nu este neapărat despre ambiția de a avea o afacere proprie, ci despre capacitatea de a găsi, de a identifica, oportunități acolo unde alții nu le observă, spune Lilian Guzun, aducând drept exemplu un coleg cu care a lucrat în Georgia: „Închiriam un apartament cu un coleg din Moldova. Mergeam pe jos de la oficiu până acasă și el îmi zice la un moment dat că nu a văzut să se vândă la Tbilisi găini coapte la rotisor. Apoi mi-a zis că sunt curățătorii chimice doar în centrul orașului, iar la periferii acestea lipsesc. El a observat asta în câteva zile de când venise în Georgia. Asta înseamnă să ai gândire de antreprenor.” 

„De fapt antreprenoriatul nu se învață, este o abilitate nativă pe care ulterior o dezvolți. Exact ca în muzică și sport”- mai menționează Lilian Guzun. Antreprenorul consideră că studiile sunt imperios necesare, totuși, pentru că acestea ajută la sistematizarea cunoștințelor, la învățarea prin exemplele altora, la perfecționare – parcurgi mai repede o cale pe care cineva deja a parcurs-o. Fiecare persoană care vrea să-și constuiască o afacere are  nevoie de educație financiară elementară, de cunoștințe în contabilitate, de înțelegerea exactă a regulilor de joc în domeniul în care intenționează să se lanseze ca antreprenor. 

Generația actuală este foarte norocoasă pentru că are o mulțime de oportunități, spune Lilian Guzun, menționând că cei care își doresc, se pot dezvolta în orice direcție. Doar că, oricum, pentru a beneficia de o ascensiune profesională durabilă, este nevoie de educația financiară de bază. „Nu știu cât de greu sau ușor este să devii vedetă pe Tik-Tok, dar, cu siguranță, este dificil să te menții în acest statut dacă nu știi cum să generezi și să gestionezi în continuare banii”- spune antreprenorul.

Referindu-se la subiectul motivației în cariera profesională, Lilian Guzun conchide că banul nu este singurul motivator (deseori, chiar se spune că este cel mai prost motivator), dar banul este o necesitate care îți permite să ai un nivel de viață decent, să-ți realizezi visele. Antreprenorul a povestit că, potrivit unui studiu realizat recent, privind aspectele motivaționale pentru angajați, concluziile vorbesc de la sine: salariul este pe locul trei! Pe primul loc s-a situat mediul corporativ, iar pe al doilea – oportunitățile de creștere personală și profesională. 

„Companiile internaționale care au venit pe piața autohtonă, multe din ele cu profil în sfera IT, au adus cultura nouă pe care o numim „cultura Google”, spune Lilian Guzun. Astfel, a început să se schimbe cultura corporativă și în Republica Moldova: nu mai sunt necesare ținuta la patru ace, biroul mic, doar al tău, nu fiecare șef dispune de mașină la scară și asistentă etc. „Se schimbă valorile și tinerii care se angajează trăiesc cu alte ambiții și după alte reguli. În loc de biroul personal, acum un tânăr poate să zică că are nevoie de un spațiu în care să practice la un moment dat yoga sau să fie lăsat să lucreze de la distanță. Sau să beneficieze de studii peste hotare din contul companiei”- observă Lilian Guzun, subliniind că astăzi există multe alte aspecte care motivează dincolo de mărimea salariului (care, oricum, trebuie să rezoneze echilibrat cu abilitățile angajatului), iar business-ului nu-i rămane decât să se adapteze la aceste noi realități. 

Se schimbă rapid nu doar cultura corporativă, atitudinea față de educația financiară și antreprenorială, ritmul și motivația în ascensiunea profesională. Se schimbă și mecanismele prin care ajungem să dinamizăm dezvoltarea personală în general, spune în concluzie Lilian Guzun: „Acum ceva timp învățam că trebuie să gândim ca și cum am fi „out of the box”. Dar acest slogan, iată că nu mai este actual. Astăzi îl reformulăm, astăzi ar trebui să gândim „like there is no box” - ca și cum cutia nu ar exista deloc!”

Amintim că în cadrul Campaniei Naționale „Generația Inteligenței Financiare” Organizația de Creditare Nebancară IuteCredit a susținut financiar digitalizarea programului „Finanțele mele” și „Spirit antreprenorial” elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, în parteneriat cu Junior Achievement Moldova. De asemenea, în 2022, compania IuteCredit a făcut posibil ca serialul de videouri animate „Cunoaște sensul banului cu Emily” să fie adaptat în limbaj mimico-gestual atât în versiune română, cât și în cea rusă. Aceste video-uri, despre aventurile lui Emily în procesul de cunoaștere a noțiunilor financiare, la fel fac parte din campania națională „Generația Inteligenței Financiare”. De altfel, despre eficiența și inovația acestor materiale video adaptate pentru copiii cu deficiențe de auz, vorbește de la sine faptul că această campanie s-a calificat în finala unuia dintre cele mai prestigioase concursuri internaționale, European Excellence Awards 2022, categoria Știință și Educație.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării