main logo
761

Dina Cociug: Recomandări pentru pregătirea de achiziții publice (P)

Achizițiile publice, desfășurate de organizațiile bugetare, devin tot mai răspândite în Republica Moldova.

Acest lucru permite ca administratorii grădinițelor și școlilor să procure echipament profesional de înaltă calitate, astfel încât produsele alimentare preparate în cantine să corespundă standardelor.

Cu toate acestea, clienții nu primesc întotdeauna ceea ce au preconizat. Acest lucru se datorează faptului că specificațiile tehnice pentru echipamentele performante se cunosc doar de un cerc restrâns de experți. De aceea, înainte de elaborarea caietului de sarcini pentru licitație, este necesar să se consulte profesioniștii.

Pentru a clarifica motivele și a găsi soluțiile, am apelat la compania “Dina Cociug SRL”, care furnizează echipamente de bucătărie pentru cantine și restaurante.

Timp de 25 ani ai activității sale, compania a întâmpinat frecvent incidente similare.

“Fenomenul cel mai des întâlnit în pregătirea ofertelor este formularea vagă sau incorectă a caietului de sarcini. Ca urmare, clientul primește altfel de echipament decât cel necesar sau nu primește nicio ofertă”, — notează reprezentanții companiei.

Un exemplu specific se referă, de asemenea, la tema nutriției sănătoase pentru elevi: “Prin lege, alimentele trebuie gătite prin aburire. Acest lucru necesită un cuptor combinat. Foarte adesea, clienții nu includ în caietul de sarcini și tăvile perforate, fără de care este imposibilă aburirea. Ca urmare, echipamentul achiziționat nu corespunde funcțiilor solicitate.”

Reprezentanții companiei atrag atenția asupra altei circumstanțe răspândite:

“Uneori există posibilitatea de a oferi o opțiune mai economică, ținând cont de nevoile clientului. Însă caietul tehnic include termeni de referință pentru un echipament mai costisitor. Astfel, într-o ofertă ne-am confruntat cu faptul că organizatorii au cerut echipament pentru cantină, dotat cu elemente suplimentare, care aveau să ducă la creșterea costului final, fără vreun impact decisiv asupra performanței echipamentului.”

În plus, reprezentanții companiei recunosc că, foarte des, clienții nu pregătesc obiectul pentru instalarea echipamentului:

“O greșeală frecventă a clienților este faptul că, în caietul de sarcini, nu indică și dezinstalarea utilajelor vechi. Astfel de incidente duc la cheltuieli suplimentare, pe care trebuie să le suporte clienții.”

Un alt detaliu, care ilustrează importanța studiului preliminar, este prezentarea greșită a cerințelor.

Astfel, de exemplu, clientul poate indica o hotă, a cărei capacitate nu va face față într-o ospătărie prea mare. “Se mai întâmplă ca în caietul de sarcini să fie indicate anumite dimensiuni, iar când ajungem la locul instalării, se dovedește că e vorba de cu totul alte dimensiuni”, – subliniază reprezentanții companiei.

Una dintre soluțiile posibile este oferirea consultanței necesare reprezentanților organizațiilor bugetare, înainte de emiterea ofertelor.

Specialiștii companiei “Dina Cociug” sunt dispuși să ofere consultații organizațiilor bugetare și să concretizeze cerințele din caietul de sarcini.

horeca.dina.md

Tel.: 022-664-000

mun. Chișinău, bvd. Dacia 38/7

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării