main logo
1746

Carlevana Winery trece printr-o perioadă de renaștere (P)

Prima din istoria modernă a vinificației din Moldova, marca de vinuri clasa „Premium” Carlevana a dat un nume combinatului unde s-au născut aceste vinuri.

Carlevana Winery trece printr-o perioadă de renaștere (P)

Este vorba despre producția din satul Merenii Noi, care se află la 25 km de Chișinău. În comparație cu multe întreprinderi autohtone, care nu au reușit să se reabiliteze după embargoul rus din 2006 la vinurile moldovenești, această companie a supraviețuit. La fel ca pasărea Phoenix, care s-a renăscut din cenușă, compania a lăsat mulți ani de probleme economice în urmă și a început o nouă viață cu un nou nume – „Carlevana Winery”.

Cu toate acestea, „Carlevana Winery” nu intenționează să-și uite istoria bogată, pentru că au existat prea multe victorii în ea. Compania este membra marii exploatații Orhei-vit.

De la începuturi

Combinatul de vinuri din satul Merenii Noi este situat în centrul Moldovei, în zona cu indicație geografică protejată „Codru”. 

Acesta a fost construit în anul 1959 ca o fabrică de vinificație primară în sistemul „Moldvinprom”, unde se produceau vinuri de calitate superioară, care erau trimise pentru îmbuteliere la alte fabrici de vinificație din republicile URSS. După ce în anul 1995 Moldova și-a câștigat independența, combinatul din Merenii Noi a fost reorganizat într-o societate pe acțiuni și privatizat. În același an, a fost elaborată o nouă linie de îmbuteliere italiană, iar compania a început să producă vinuri îmbuteliate. În anul 1999, aceasta a fost inclusă în lista celor mai mari 15 producători din țară.

În ciuda crizei economice regionale (când s-a prăbușit o serie de monede naționale, inclusiv și leul moldovenesc), combinatul a lansat un program de producere a vinurilor de înaltă calitate. În echipa de producere au fost invitați vinificatorii Constantin Stratan și Curdov Stepan. În anul 2000, pe piață a apărut prima serie de vinuri clasa „Premium” din istoria vinicolă modernă moldovenească - Carlevana. Activitatea de promovare a acestor vinuri pe piețele interne și externe a fost primul exemplu de marketing al vinurilor pentru Moldova. La acel moment, majoritatea companiilor din industria dată, încă nu aveau departamente de marketing.

În anul 2002, rezerva de vinuri „Carlevana Chardonnay 2000” - unica din Moldova - a fost inclusă în catalogul „celor mai bune 1000 de vinuri ale lumii”, publicat de Uniunea Oenologilor francezi conform rezultatului concursul „Vinalies Internationales”. În perioada de glorie a întreprinderii, vinurile sale au câștigat un număr mare de medalii la diferite concursuri internaționale. În anul 2005, aceasta a fost distinsă cu Marele Premiu pentru realizări remarcabile în domeniul viticulturii și vinificației.

Ea a fost prima

Întreprindere a fost din multe puncte de vedere prima în Moldova. Consumatorii, care s-au îndrăgostit de câteva soiuri de vinuri moldovenești, nu prea se gândesc cum acestea au apărut în țara noastră ca categorie de produse. Vom enumera câteva dintre ele, care au devenit bine cunoscute.

Când în Moldova a fost produs primul „vin de gheață” autohton – „Ice-wine Brumăriu Riesling 2003”, obținut din strugurii înghețați pe vițele de vie, părea fantastic. Astăzi, puțini oameni vor fi surprinși de „Ice-wine”, pentru că aceste vinuri sunt produse deja de o mulțime de fabrici, dar în conformitate cu tehnologia clasică - cu înghețarea naturală - puțini. „Carlevana Winery” rămâne devotată metodei clasice.

Următorul pas a fost producerea primului vin botritizat din Moldova – „Ambrozia Riesling Noble Rot 2004”. În acel an, strugurii au fost loviți de mucegaiul nobil „Botrytis cinerea”, care a dus la mucegăirea strugurilor pe vițe. În ei rămăsese foarte puțin suc, dar un conținut foarte ridicat de zahăr, ceea ce a făcut posibilă producerea unui vin de desert uimitor. Cu mulți ani mai târziu, o altă fabrică de vinuri a produs un produs similar. În anul 2018, peste 14 ani, în podgoriile Vinăriei Carlevana a apărut din nou mucegaiul nobil, și din Riesling a fost produs vinul botritizat.

La începutul anului 2006 (înainte de embargoul rus), pe piață a intrat un alt vin semnificativ al acestui producător – „Rara Neagră 2004” din seria „Carlevana Raritet”. Pe acele timpuri, în țara noastră nu exista aproape nicio viță de vie din soiul Rara-Neagră. Pentru a intra pe piață cu un vin dintr-un soi de struguri local necunoscut, atunci când moda mondială era pentru vinurile Cabernet-Sauvignon și Chardonnay, mai ales într-un segmentul Premium, pentru mulți colegi din industria dată, acest lucru părea o nebunie. Dar acest vin a fost imediat observat de către experții străini. Criticii de vin din Marea Britanie au numit „Rara Neagră 2004” „cartea de vizită a Moldovei”. Acest soi de vin a marcat începutul tendinței vinurilor din sortul Rara-Neagră. De atunci, mulți producători au plantat vii de acest soi, iar astăzi, vinurile „Rara Neagră” chiar reprezintă vinurile moldovenești.

În cadrul aceleași serii „Carlevana Raritet”, a apărut și primul din Moldova vin„Malbec2004”. Pe atunci, în țara noastră erau foarte puține vii cu Malbec și aproape nimeni nu s-a gândit să transforme acest soi de struguri într-un vin de calitate superioară. Cu toate acestea, „Malbec 2004” a avut un mare succes, ceea ce a dat un impuls producției de astfel de vinuri și în alte combinate.

Cred că de vinul de desert „Port Mereni 2004” (folosind tehnologia vinului de Porto) nici nu are rost să ne amintim, pentru că și așa e clar că acesta nu are nici un analog în Moldova.

Repornirea întreprinderii

În anul 2018, întreprindere a suferit multe schimbări. Acestea au ținut nu numai de ameliorarea situației economice, ci și de schimbarea denumirii vinării. De asemenea, a fost actualizată și echipa. În perioada 2000-2007, „Carlevana Winery” a continuat să activeze sub conducerea lui Alexandru Popov, care lucra acolo ca director comercial. El s-a întors cu o echipă de vânzări pregătită, care cândva a făcut combinatul să înflorească. Portofoliul acestei echipe este bogat cu experiența de stabilire a relațiilor comerciale în 24 de țări. De aceea, vinurile își găsesc imediat cumpărătorii.

Întreprinderea, care de ceva timp se afla într-o perioadă dificilă (a fost restructurată), în prezent lucrează activ atât pe piața internă, cât și pe cea de export”,spune Alexandru Popov. 

Procedura de repornire a combinatului a început în luna iulie a anului trecut. Am dezvoltat o gamă nouă de soiuri, am pregătit unitatea de producție, am participat la expoziții etc.”

Suprafața totală a podgoriilor este mai mare de 151 hectare, acestea fiind păstrate într-o stare foarte bună. Vârsta lor medie este de 14-15 ani, adică vițele de vie se află în plină forță. În perioadă când compania se confrunta cu dificultăți, podgoriile erau un furnizor de struguri pentru alte combinate de vinuri. Anul trecut am efectuat un sezon de testare pentru a identifica punctele forte și punctele slabe ale procesului tehnologic. Iar în anul acesta, am procesat independent întreaga recoltă. Avem un asortiment destul de larg, care include soiuri autohtone precum Rara Neagră și soiuri rare precum Malbec, Sauvignon gris și Pinot gris. Și, bineînțeles, cultivăm soiurile europene de Cabernet Sauvignon, Merlot, Pinot Noir, Chardonnay, Sauvignon Blanc, Riesling Rin, Muscat. În prezent, „Carlevana Winery” are cea mai mare suprafață de vie cu sorturi de Riesling și Rara-Neagră din Moldova. În plus, mai avem și aproximativ 300 de hectare de teren pregătit pentru podgorii. Începând cu anul viitor, vom planta 20-30 de hectare de podgorii de soiuri locale, vinurile din care au devenit populare.

Anul acesta ne-am concentrat pe modernizarea sistemului de producție, urmând un program de renovare pe scară largă. A fost modernizat departamentul de îmbuteliere, am început să actualizăm și aparatele de producție: unele echipamente au fost demontate, am adăugat două prese pneumatice, capacități cu volum diferit și am înlocuit buncărele de admisie. De asemenea, ne ocupăm activ și de ferma de stejar. Anul trecut, toate butoaiele au fost reînnoite iar sticlele încă sunt în proces de înnoire (avem aproximativ 60 cu o capacitate de la 5 la 8 tone). Începând cu anul acesta, vom cumpăra butoaie noi.

Ne vom concentra pe folosirea tehnologiei moderne și a muncii maxime în podgorie, deoarece, în opinia noastră, 80% din calitatea vinului este depusă anume în podgorie. Nu toate întreprinderile au plantații proprii, pe care ar putea controla procesul de cultivare a strugurilor. Noi considerăm că principalul nostru avantaj este procesul de producție complet - de la îngrijirea viței, până la îmbutelierea vinului și pregătirea pentru vânzare. Tehnologii noștri sunt în contact strâns cu producătorii de struguri, al căror obiectiv este să cultive niște struguri sănătoși cu caracteristicile necesare. Iar vinificatorii noștri încearcă să accepte cu recunoștință și dragoste ceea ce ne oferă natura și să sublinieze în mod competent meritele fiecărui soi de struguri din vin.

Deosebirile noastre

Vinăria este construită pe un deal. Această caracteristică a fost luată în considerare în schema ei tehnologică. Pasajele trec de sus în jos. Puține locuri mai au comunicări de sticlă, dar noi avem.

Datorită acestui relief, unul dintre cele mai frumoase puncte ale întreprinderii a devenit scara lungă, numită „Potemkin”. Recent a fost complet înlocuită. Scara se ridică la simbolul „Carlevana Winery”, care este inscripționat și pe logo-ul său, monumentul vinificatorilor moldoveni.

Clădirile în sine sunt destul de interesante pentru că fac parte din arhitectura industrială a anilor '50 ai perioadei sovietice. Acestea sunt decorate cu plăci, care sunt deja mai rar întâlnite. Ziua de astăzi este un semn al vremurilor vechi. 

Pereții clădirilor de producție din interior, de asemenea, sunt decorați cu plăci „istorice”. 

Cu multe decenii în urmă, la vinăria din Merenii Noi, vinificația a fost legată de o altă formă de artă – cea vizuală. În beciurile, unde vinurile nobile se maturizează departe de agitația lumii, puteți vedea picturi dedicate vinurilor pe pereți. Sub una dintre ele - intrarea în colecție, sub un strat de praf este depozitată o colecție de vin. Cele mai vechi colecții cred că sunt exponatele muzeale – „Riesling 1944”, „Traminer sec 1956”și  „Sauvignon de desert 1968”. În total, în colecție sunt stocate circa 100 mii de sticle. Din vinurile de colecție, în vânzare pot fi găsite „Nistru 1978” și „Auriu 1989”.

Una dintre clădiri este decorată cu o serie de basoreliefuri. S-a păstrat și mozaica. O asemenea dorință de a decora locul în care se naște vinul, vorbește despre dragostea și respectul față de el, care a fost de întotdeauna aici. Astăzi, toate acestea au devenit un fel de deosebiri care disting „Carlevana Winery” de alte vinării.

Întregul teritoriu al întreprinderii acoperă 6 hectare, unde există un parc vechi, cu copaci uriași și chiar un lac. Această zonă se cere să fie una de odihnă. În anul 2020, aici se intenționează să înceapă lucrările asupra programului turistic. Este păcat să nu folosim distanța apropiată de Chișinău, în special de aeroport, de la care, până la vinărie sunt doar 12 km distanță.

Vom construi un mic hotel, un restaurant, vom aranja o zonă de parc cu o zonă de agrement plăcută, vom curăța lacul”,spune Alexandru Popov. 

– „Între timp, suntem gata să primim grupări turistice mici pentru degustare (în sala de colecție există o sală de degustare și un bar de vin).

Ocupându-ne de reconstrucția și construirea de noi obiecte, nu vom renunța la vechiul stil al combinatului, caracteristic momentului în care a fost fondat, și nu vom inventa alt design. În planurile noastre de a păstra și restabili acest stil al plăcilor, nu dorim ca aspectul combinatului să fie la fel ca cel al majoritatea din zona noastră.” 

Soiuri noi de vinuri

Renaștere întreprinderii nu a putut să nu se reflecte și asupra asortimentului acesteia. Seriile populare de vinuri au fost completate cu seria nouă de „Carlevana Renaissance”. Acesta cuprinde șapte soiuri de vinuri din recolta anului 2016: trei albe - Sauvignon Blanc, Chardonnay, Feteasca Regală; unul roz - Cabernet Sauvignon Rose; trei roșii - Cabernet Sauvignon, Merlot și Pinot Noir.

Renaissance nu este doar o marcă comercială, ci și un nou capitol din istoria „Carlevana Winery”, o luptă zilnică pentru succes”, explică directorul de marketing Alina Kuzmina. 

Seria universală de vinuri de înaltă calitate oferă partenerilor noștri privilegiul de a alege, pentru a se adapta mai bine nevoilor piețelor lor. Dar renașterea a atins și liniile deja bine cunoscute de către consumatori. Acestea au trecut printr-o etapă de restyling. Până la sfârșitul lunii aprilie, pe piață vor intra soiuri de vinuri din seria actualizată „Raritet a recoltei 2016” - Rara Neagră, Malbec și Blend Rubinus, Merlotage. Vom surprinde plăcut pe clienții noștri și cu vinul incredibil de aromat „Viorica” din aceeași serie „Raritet”.

Mândria noastră este vinul roșu sec Malbec 2012. Am vrut să-i acordăm o atenție deosebită, de aceea, i-am schimbat eticheta. Acest vin s-a întors în Europa din Argentina, așa că am încercat să facem o etichetă potrivit decorată - pe eticheta sa este o panteră neagră.”

Din nou, lupta pentru succes

În prezent, „Carlevana Winery” participă activ la diferite expoziții de vin. Anul acesta, a participat la expoziții în Japonia, Germania, China și Moldova. Dar accentul principal este planificat să fie pus pe Asia de Sud-Est. Aproape în fiecare lună compania este reprezentată la diferite expoziții din China, pentru că cineva din echipa noastră vizitează și participă la expoziții prin Japonia, Coreea de Sud și China. În luna mai, urmează să participăm la expoziția din Shanghai și Seoul, în iulie - în Guangzhou, în august - din nou în Seoul, etc.”

În timp ce „Carlevana Winery” nu a reușit să participe la competițiile internaționale, prea multe sarcini trebuiau să fie rezolvate simultan. Dar anul acesta, vinurile Carlevana au participat la celebrul concurs „Berliner Wine Trophy` 2019”, unde vinul „Rubinus 2011” a câștigat medalia de aur. La ediția de iarnă a concursului „Wine Vernissage 2018”, „Carlevana Winery”, conform rezultatului voturilor consumatorilor, sa clasat pe locul al șaptelea dintre  cei 65 de producători de vin.

Noua echipă comercială a trimis primul export de vinuri în Japonia - Țara de la originea soarelui, fapt care a devenit un semn bun pentru companie, care a intrat în perioada renașterii. De asemenea, livrările se efectuează și în SUA, China, Polonia, Italia, Marea Britanie, Kârgâzstan, Israel, Germania, Kazahstan și Coreea de Sud. Se așteaptă ca până la sfârșitul anului, geografia exporturilor să se extindă în 20 de țări. 

Cu toate acestea, piața internă a întreprinderii este la fel de importantă. De-a lungul timpului, specialiștii au depus foarte mult efort (la începutul anilor 2000 a existat un consum imens de vodcă și era dificil de promovat vinurile), astfel încât consumatorii să poată vedea valoarea vinurilor moldovenești și să le îndrăgească. Începând cu luna decembrie 2018, vinurile „Carlevana Winery” sunt reprezentate în rețelele „AlcoMarket”, „Drink Stock”, „Metrou”, „IMC”, „Fidesco”, „Fourchette”, „Family Market”, „Fresco”, „Nivalli” și la stațiile de benzinărie „Vento” și „Petrom„. De asemenea, ne aflăm în curs de negocieri cu rețelele de supermarketuri „№1” și „Green Hills”.

Până când, încă suntem departe de indicatorii care au fost acum 12 ani, dar ne îndreptăm destul de dinamici spre ei. Suntem foarte ambițioși și motivați spre succes. Scopul nostru este de a produce vinuri de înaltă calitate, care să glorifice Moldova!", a remarcat directorul general.

Autor: Taran A

https://wine-and-spirits.md/carlevana-winery-perezhivaet-renessans/fbclid=IwAR3VlfEe3nSsueY6gK9kRp7wxVhNamZtqpi4D9X2v82jHUFVdmBnSp7Iy0A

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării