100 de inventatori din Moldova: Gheorghe Botezatu – creatorul quadcopterului
Gheorghe Botezatu s-a născut într-o familie de diplomați dintr-o veche dinastie basarabeană în 1882. A intrat în istorie ca fondatorul științei dinamicii zborului, aviator-constructor, creatorul primului quadcopter controlabil.

Familia a trăit mult timp la Paris - tatăl a lucrat la Ministerul Afacerilor Externe al Imperiului Rus, iar după moartea sa în 1900, mama și-a mutat copiii la Chișinău. Aici, viitorul inventator a absolvit o școală reală, apoi a studiat la Harkov, la Institutul Tehnologic, la Institutul de Electrotehnică Montefiore din Liège, și a avut stagii la Universitățile din Göttingen și Berlin. În 1911, și-a apărat teza de doctorat în aviație la Sorbonne - "Studii asupra stabilității aeroplanelor".
În timpul Primului Război Mondial, cunoștințele sale au fost foarte solicitate, iar Botezatu a devenit membru al Comitetului Tehnic al Direcției Flotei Aeriene Militare. Domeniul său de cercetare includea nu numai aviația, ci și balistica. Savantul, cu abilități matematice excepționale, a efectuat calcule și a dezvoltat chiar o serie de dispozitive de bombardament și alte arme, și începând cu 1915, aviatorii ruși au folosit cu succes tabelele balistice ale lui Botezat. În paralel, a fost implicat în alte cercetări și a predat.
Revoluția din 1917 a oprit activitatea profesorului Botezatu, și a fost invitat în SUA, unde a fost ajutat să plece ilegal din Rusia Sovietică.
În America, compatriotul nostru a devenit expert în Comitetul Consultativ Național pentru Aeronautică și a lucrat la inovații. În 1921, Botezatu a primit 200.000 de dolari de la Congres pentru construcția unui dispozitiv fără precedent - un elicopter. Cu toate că munca lui a fost păstrată sub strictă confidențialitate, au existat totuși mai multe încercări de sabotaj ale proiectului său. S-a descoperit nisip în combustibilul aparatului, iar lui Botezatu i-a fost trimis un șarpe veninos.
Cu toate acestea, în 1922, Botezatu a prezentat un elicopter cu 4 elice în centrul aviatic din Dayton, Ohio. Aparatul, cu o greutate de 1,6 tone, a fost foarte reușit. A transportat cu încredere trei pasageri și a fost foarte ușor de controlat. Astfel de capacități și stabilitate au rămas neegalate până în anii '40.
Acesta a fost primul elicopter al Forțelor Aeriene Americane și primul elicopter care a efectuat cu succes un zbor controlabil. Cu toate acestea, comandanții din departamentul militar au considerat aparatul prematur și au oprit finanțarea. Cu toate acestea, ideile lui Botezatu sunt încă folosite. De exemplu, când modernul elicopter antitanc Bell-409 se retrage din tir, el înclină imediat rotorul - o inovație a lui Botezatu. De asemenea, când s-a început producția elicopterului conceput de rivalul său, Igor Sicorschi, s-a constatat că acesta incorpora și o inovație specifică a compatriotului nostru: elicea rigidă.
Cel mai probabil, Gheorghe Botezatu ar fi lansat și alte dispozitive de zbor reușite, dar în 1940 a decedat în timpul unei operații pe inimă. Cu toate acestea, moștenirea sa continuă să trăiască și să aducă beneficii. La vremea sa, Botezatu a studiat traiectoriile de zbor în spațiu cu și fără aer și chiar a calculat traiectoria de zbor către Lună - aceste calcule au fost folosite în programul Apollo. Arhiva compatriotului nostru este încă păstrată în biblioteca Academiei Forțelor Aeriene din SUA.