Scandalul cu spectacolul interzis la Luceafărul: O secvență, făcută publică
Scandalul iscat la Teatrul Luceafărul, acuzat de regizorul român David Schwartz de „cenzură și autocenzură” continuă. Criticul de teatru de la București, Iulia Popovici, a publicat pe rețelele de socializare, cu permisiunea regizorului, o secvență din versiunea de scenă a spectacolului.
Potrivit Iuliei Popovici, versiunea integrală va apărea în mediul online săptămâna aceasta pentru evitarea speculațiilor, transmite Știri.md.
„Textul de teatru ca teren de luptă politică. (TD; LR)
De marți-miercuri, veți putea citi în „Observator cultural” – în print – un fragment dintr-un text pentru care acum se duc lupte crîncene în Republica Moldova.
S-au zis și se tot zic mulțime de chestii despre spectacolul pe tema corupției pe care David Schwartz l-a făcut la Teatrul Republican Luceafărul și care nu a avut niciodată premiera. Toate, pornind de la ce zic unii și alții despre ce conținea acest spectacol.
I-am cerut lui David Schwartz dreptul să publicăm versiunea DE SCENĂ de la „Invizibil” – adică ceea ce spectatorii ar fi auzit dacă spectacolul s-ar fi jucat. Nu ce s-a aruncat, nu ce s-a discutat în pauze și pe la colțuri, nu părerea lui X despre opiniile lui Y.
Așa cum teatrul a și prezentat „Invizibil” înainte de anulare, e vorba despre o docu-ficțiune – un text bazat integral pe interviuri cu persoane conștiente de scopul interviului și consimțind la utilizarea lui în spectacol.
În versiunea pe hârtie a „Observatorului cultural”, apare circa un sfert din scenariu – parțial, scena inițială, care introduce explicația titlului și convenția (un proces, cu vot al publicului), un scurt monolog (care motivează trimiterea convențională la „Opera de trei parale” a lui Brecht), o scenă despre anchetarea jurnalistică a corupției și finalul, despre opțiuni și îndoială.
Versiunea integrală va apărea online, săptămâna asta. Unul dintre motivele pentru care vom publica întregul scenariu este faptul că vreau să evit speculațiile în jurul a oare ce lucruri cumplite ascund acele „(...)” din print. Nu trăim vremuri normale, oamenii lui Voronin care stăteau altădată în sala de spectacol să „monitorizeze” repetiții acum fac interpelări în Parlament, iar alți oameni caută putiniști pe sub cortine și înalță ghilotine.
Sînt convinsă că democrații și europenii, români și moldoveni, care s-au implicat, cu like-uri și comentarii, în această dezbatere vor citi textul ca să-și facă propria părere, despre „extremism”, „atacarea puterii” etc. – și și-o vor și asuma, pe fapte, nu pe vorbe.
PS1: Din experiența mea, sînt convinsă că ceea ce a declanșat panica față de spectacol este această replică, provenind verbatim din interviul cu un jurnalist de la Chișinău (e adevărat că eu trăiesc într-o țară plină de defecte, dar care nu mai tresare de mult la așa ceva):
„De asta eu mă feresc să spun că există politicieni super-curați, eu tind să cred că... președinta actuală nu este coruptă, nu se vede pe ea, dar dacă mi-ar aduce cineva proba, nu aș mai avea șocul pe care l-am avut atunci”.
PS2: Precizez că cesiunea de drepturi, pentru text, către Teatrul Luceafărul este neexclusivă și acoperă doar teritoriul Republicii Moldova. Da, am o diplomă în drept și am citit contractul. Asta așa, că nu știi niciodată cui, ce idee îi vine, în zilele noastre, și te trezești cu 15.000 de specialiști de FB”, a scris criticul pe Facebook.
Mai mult, discuțiile au ajuns și în atenția aleșilor poporului. Deputata socialistă Adela Răileanu a expediat o interpelare adresată ministrului Culturii, Sergiu Prodan, și directoarei Teatrului „Luceafărul”, Vitalia Grigoriu, în care solicită detalii clare și transparente despre motivele anulării spectacolului. „Nu putem ignora faptul că aceste practici amintesc de perioada cenzurii de partid din epoca sovietică. După 30 de ani de atunci, acesta este primul caz când un spectacol este îngropat, la un telefon venit din cabinetele de stat”, a subliniat parlamentara.
Ulterior, Teatrul Luceafărul, acuzat de David Schwartz de „cenzură și autocenzură”, a venit cu a doua reacție, în care prezintă „punctul de vedere al actorilor implicați în lucrul asupra” spectacolului „Invizivil”. În postarea făcută pe pagina de Facebook a instituției culturale se invocă motive ce țin de „războiul din Ucraina”, „monologul unui șofer care transporta ilicit pasageri și colete în Europa” etc.