Premier Energy deconectează curentul de la sediul Apă-Canal Chișinău
Mai multe puncte de consum ale S.A. „Apă-Canal Chișinău”, inclusiv sediul administrativ al întreprinderii, vor fi deconectate de la sursa de energie electrică din cauza datoriilor în creștere, anunță Premier Energy.
"Începând cu data de 26 ianuarie curent, vor fi operate noi deconectări la mai multe locuri de consum, inclusiv cele în care își are sediul administrativ furnizorul de apă, transmite Știri.md.
Datoria totală a S.A. „Apă-Canal Chișinău” constituie deja 73,2 milioane de lei, din care 44,7 milioane de lei conform facturilor cu termenul expirat."
Premier Energy menționează că a încercat să meargă în întâmpinarea „Apă-Canal”, propunând unele grafice de deconectare în evantai, așa încât volumul consumat să corespundă posibilităților de plată, tratând cu respect și înțelegere rezonabilă situația financiară dificilă a SA „Apă-Canal Chișinău” și până la ajustarea prețurilor pentru serviciul de alimentare cu apă și canalizare nu a apelat la toate mecanismele legale pentru apărarea drepturilor sale în calitate de furnizor față de care SA „Apă-Canal Chișinău” are datorii, situație care nu mai poate fi acceptată în continuare.
În pofida multiplelor notificări expediate către S.A. „Apă-Canal Chișinău”, Premier Energy menționează că unele instituții de stat de profil și administrația publică locală cu privire la necesitatea stabilirii unor soluții constructive de stingere a datoriei acumulate pentru energia electrică consumată și depășirea situației respective, cu regret, până la moment, starea de lucruri nu s-a schimbat. SA „Apă-Canal Chișinău” nu a realizat acțiuni concrete îndreptate spre soluționarea situației create și nu a propus un mecanism fiabil în acest sens, datoria furnizorului de apă continuând să crească cu fiecare zi.
Întreprinderea menționează că sumele propuse de SA „Apă-Canal Chișinău” pentru achitarea în tranșe lunare sunt insuficiente, nu duc la micșorarea reală a datoriei și nici măcar nu acoperă consumul curent, ceea ce agravează situația deficitului de lichidități a furnizorului de energie.
"Prin urmare, riscul de a nu-și onora propriile obligații față de SA „Energocom” și alte întreprinderi din sistemul energetic care prestează servicii pentru ÎCS „Premier Energy” SRL este din ce în ce mai accentuat. Prestând un serviciu public, ÎCS „Premier Energy” SRL este responsabilă, în calitate de centru al fluxurilor financiare din sectorul energetic, de sustenabilitatea acestora în raport cu companiile din domeniu, care alcătuiesc lanțul de aprovizionare cu energie electrică.
Astfel, în circumstanțele date și luând în considerare faptul că furnizorul nu poate fi obligat să continue furnizarea energiei electrice persoanei fizice sau persoanei juridice care nu își onorează obligațiile de plată prevăzute în contract sau care nu respectă condițiile aprobate de prestare a acestor servicii, ÎCS „Premier Energy” SRL este nevoită să recurgă la dreptul său legal de a deconecta instalațiile de utilizare a energiei electrice începând cu data de 26.01.2023, printre care vor fi incluse locurile de consum în care își are sediul administrativ SA „Apă-Canal Chișinău”.
Totodată, pentru încasarea silită a datoriei acumulate la plata pentru energia electrică consumată ÎCS „Premier Energy” SRL își rezervă dreptul de a se adresa în instanța de judecată cu solicitarea recuperării datoriei și a oricăror costuri și plăți/daune adiționale în legătură cu întârzierea executării obligațiilor de plată.
ÎCS „Premier Energy” SRL speră ca furnizorul de apă să caute de urgență soluțiile optime pentru prevenirea eventualelor consecințe negative legate de sistarea furnizării energiei electrice și depășirea acestei situații dificile pentru ambele părți", se mai arată în comunicat.
În același timp, edilul Capitalei susține că, „din cauza că au fost tergiversate procesele la maximum pentru a nu ajusta costul la serviciile de apă și canalizare, iar pe de altă parte scumpirile la toate restul serviciilor se țineau lanț, „Apă-Canal” a acumulat datorii la energia electrică”.