main logo
9198

Percheziții în Chișinău, în dosarul autobuzelor: 3 persoane, escortate la IGP

INI de comun cu PCCOCS și Direcția Generală Urmărire Penală a IGP întreprind percheziții pe mai multe adrese din Chișinău.

Percheziții în dosarul autobuzelor: 3 persoane, escortate la IGP

Sursele Știri.md au confirmat că au avut loc percheziții mai multe adrese și că ar putea fi vizat Ruslan Codreanu, însă oficial nu se spune vreun nume al persoanelor implicate, până nu va fi demonstrată vinovăția persoanelor.

Ruslan Codreanu neagă că ar fi avut loc percheziții la el:

"Nu au fost nici procurori, nici polițiști și nu a existat nicio perchiziție la mine acasă! Nu a avut loc pentru că nu are de ce!", a declarat Codreanu.

Temeiul perchezițiilor ar fi cumpărarea celor 31 de autobuze ISUZU de către Parcul Urban de Autobuze din municipiul Chişinău.

Perchezițiile au loc și la domiciliile unor foști angajați de la Primărie, inclusiv și la Nistor Grozavu, scrie protv.md.

Într-un comunicat oficial, oamenii legii anunță că trei persoane au fost escortate la Direcția Generală Urmărire Penală a IGP pentru audieri, însă nu dau niciun nume.

Într-o precizare pentru Știri.md, Ruslan Codreanu a declarat că nu are nicio legătură cu perchezițiile și că nu cunoaște cine este escortat și unde au avut loc perchezițiile.

În rezultatul acestora, oamenii legii au ridicat documente privind procedura de licitație în cazul vizat, telefoane, dispozitive electronice de stocare a informației.

Totodată, au fost identificate unele bunuri, asupra cărora există suspiciuni că ar fi fost procurate din venituri ilicite. 

Toate acestea vor fi examinate de către oamenii legii în vederea stabilirii circumstanțelor pe faptul pretinselor încălcări sesizate de către Inspectoratul Național de Investigații al IGP, în privința persoanelor publice din Primăria mun. Chișinău.

Ca urmare a sesizării depuse, a fost pornită urmărirea penală pe faptul abuzului de putere și abuzului de serviciu, adică folosirea intenționată de către o persoană publică a situației de serviciu, cu cauzarea de daune în proporții considerabile drepturilor și intereselor ocrotite de lege ale persoanelor fizice sau juridice – faptă care este comisă din interes material, în scopul realizării unor interese personale sau în interesul unei persoane terțe, soldată cu urmări grave.

Dacă vor fi găsite vinovate, persoanele vizate riscă o amendă în mărime de până 117.500 lei sau pedeapsă cu închisoare de la 2 la 6 ani, în ambele cazuri cu privarea de dreptul de a ocupa anumite funcţii sau de a exercita o anumită activitate pe un termen de la 5 la 10 ani.

Știri.md amintește că la începutul lunii septembrie, pe procedura de achiziţie a 31 de autobuze de către Parcul Urban de Autobuze din municipiul Chişinău la un preț de peste 78 milioane lei (fără TVA) a fost iniţiată o cauză penală.

Pe 8 februarie 2019, comisia de concurs pentru licitația de cumpărare a 31 de autobuze a selectat oferta Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd din Ciprul de Nord, o regiune considerată zonă offshore

Compania câștigătoare a oferit cel mai mare preț – 78,08 milioane de lei (fără TVA) pentru 31 de autobuze. Cu TVA prețul este de peste 93 de milioane lei. Oferta companiei BMC Truck & Bus din Bucureşti, care a fost mai mică cu câteva milioane lei, a fost descalificată.

Ruslan Codreanu, fost primar general interimar şi membru al grupului de lucru, care a selectat compania Unipay Danismanlik Yazilim Teknolojileri Ltd, a declarat ulterior că nu știa mai multe detalii despre companie și că aceasta ar fi dintr-o zonă offshore.

O investigație Mold-Street arată că firma are în calitate de fondator pe Kazim Erarslan (99%), care este asociat și la compania moldovenească Paynet Services SRL, ce deține licență de emitent de monedă electronică, dar și la alte afaceri.

Administrația companiei BMC Truck & Bus, care a fost descalificată din licitația pentru autobuze, a contestat rezultatele acesteia la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, dar instituţia a respins cererea invocând este o excepție de la Legea 131 privind achizițiile publice.

Aceasta stipulează că prevederile acestei legi nu se aplică "contractelor de achiziții publice atribuite de autoritățile contractante care își desfășoară activitatea în sectorul energetic, al apei, al transporturilor și al serviciilor poștale și care se înscriu în cadrul acestor activități, acestea fiind reglementate de alte acte normative de coordonare a procedurilor de atribuire a contractelor în sectorul energetic, al apei, al transporturilor și al serviciilor poștale".

Potrivit lui Codreanu, subiectul achiziționării celor 31 de troleibuze noi este un instrument "folosit de unii în perioada electorală și speculațiile pur politice".

"Personal, când merg prin oraș și văd autobuzele noi, mă simt mândru că am reușit să reînnoiesc Parcul Urban de Autobuze (PUA) cu 31 de autobuze noi după 13 ani. Mă simt totuși nevoit să vin cu câteva rectificări și să vorbesc despre minciunile care tot s-au invocat și se vor invoca la adresa mea:

1️. Presa tot scrie că am fost membru al grupului de lucru, dar nu este așa. Eu nu am participat la elaborarea caietului de sarcini și nici membru al grupului de lucru privind achiziția autobuzelor nu am fost. Autoritatea contractantă este PUA. Pe 2 ianuarie am adunat toți șefii de direcție și am spus că nu voi admite tergiversări la licitații. Iar acestea trebuie făcute transparent și echitabil. (Și nu mă refer doar la procurarea autobuzelor, dar la toate cele 300 de proiecte pornite în Chișinău).

2. Autobuzele sunt noi, achiziționate pe garanție. Vorbim totuși de o companie internațională turco-japoneză. Anadolu Isuzu este una dintre cele mai importante firme de producție de autobuze şi autocare din Europa, principalii acţionari ai firmei fiind Anadolu Group fromTurkey, alături de Isuzu Motors Limited și Itochu Corporation din Japonia. Autocare Isuzu poți vedea în Cluj, în Iași, în Constanța, în București. Sunt vândute în peste de 50 țări. Normal că nu au fost cumpărate cu ochii închiși, autobuzele sunt noi - este vorba și de fața unei companii internaționale.

3. Prețul autobuzelor. Au fost 2 companii prezente la licitație. Una din România cu capital turcesc și cealaltă distribuitorul oficial a companiei Anadolu Isuzu. Nu am fost membru grupului de lucru, dar știu că nu doar prețul a avut rol, dar și calitatea, condițiile de distribuție, etc.", a precizat Codreanu.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării