Expert: Educația din Moldova este axată pe examene, nu pe competențe
Lectorul universitar și expertul în digital marketing și branding, Ivan Faina, critică sistemul educațional din R. Moldova, subliniind deficiențele majore în pregătirea elevilor. Faina a evidențiat datele recente care arată rezultate îngrijorătoare la testele de matematică, unde aproximativ 60% dintre elevii de gimnaziu au obținut note negative.

Făcând referire la datele autorităților, Ivan Faina, a explicat că la clasa a VIII-a, rata de promovare este de doar 44,8%, cu o notă medie de 3,88, iar la clasa a IX-a, aceasta scade la 37%, cu o notă medie de 3,56. În schimb, performanțele la limba română sunt mult mai bune, ceea ce arată clar o problemă la disciplina matematicii, transmite Știri.md.
Faina aduce în discuție două mari provocări cu care se confruntă elevii care ajung la universitate: lipsa abilităților de comunicare și incapacitatea de a pune întrebări.
„Elevii nu sunt buni comunicatori și nu știu să pună întrebări, ceea ce le îngreunează procesul de învățare”, explică Faina.
În opinia lui Ivan Faina, sistemul educațional din Republica Moldova se bazează pe memorarea mecanică a informațiilor, fără a pune accent pe aplicabilitatea acestora în viața reală.
„Elevii învață poezii cu intonație și formule matematice care nu au relevanță practică”, afirmă Faina.
Referitor la măsurile adoptate de Ministerul Educației, el subliniază că programele precum „Matematica de la egal la egal” și meditațiile plătite pentru profesori sunt insuficiente, menționând că acestea doar pregătesc elevii pentru a trece examenele, nu pentru a înțelege cu adevărat subiectul.
„Avem un sistem educațional concentrat pe examen și nu pe dezvoltarea competențelor reale”, adaugă Faina.
De asemenea, Faina critcă lipsa investițiilor în educația pe termen lung și în formarea continuă a cadrelor didactice prin metode interactive, precum și absența educației financiare și media în școli, necesare pentru a combate dezinformarea.
Bloggerul adaugă că majoritatea absolvenților universitari nu au abilități de bază, cum ar fi realizarea unei prezentări PowerPoint, iar mulți profesori nu sunt mai bine pregătiți în acest sens.
„Profesorii trebuie să fie respectați și să fie plătiți corespunzător, nu să depindă de „atențiile” părinților”, subliniază Faina, criticând și condițiile de muncă ale acestora.
Ivan Faina compară abordarea educațională din Moldova cu soluțiile superficiale aplicate în alte domenii.
„Dacă ai o casă care riscă să cadă, nu începi cu decoratul ferestrelor”, spune el, menționând că în educație se face la fel: soluțiile sunt adesea temporare, fără a aborda problemele fundamentale.
În opinia sa, sistemul educațional pune prea mult accent pe examene, considerându-le „punctul final al educației”, în loc să se concentreze pe dezvoltarea competențelor reale.
„Mergi la școală? Învață să dai examene. Mergi la universitate? Tot să dai examene”, afirmă Faina, adăugând că examenele ar trebui să fie doar o etapă, nu scopul final al învățării.
Faina subliniază că evaluarea trebuie să fie continuă, aplicată și realistă, iar școala ar trebui să promoveze competențe reale, nu doar memorarea unor paragrafe.
„Viața nu este un test grilă, iar educația nu ar trebui să fie nici ea un examen de tipul acesta”, concluzionează bloggerul.
Știri.md amintește că circa 60% dintre elevii de gimnaziu care au participat la o testare națională la matematică au obținut note sub 5. Potrivit rezultatelor, rata de promovare la clasa a VIII-a a fost de 44,8%, cu o notă medie de 3,88, iar la clasa a IX-a a fost de 37%, nota medie fiind 3,56.