main logo
7346

Transport suspect spre Transnistria: Zece TIR-uri, oprite la vama română

Zece TIR-uri încărcate cu țesătură din fibră de sticlă, evaluate la peste trei milioane de euro, au fost reținute în vara și toamna anului trecut în Vama Albița, pe ruta Belarus–Tiraspol. Potrivit presei române, autoritățile au suspectat că marfa ar putea avea destinație militară, fiind utilizabilă inclusiv la fabricarea dronelor. Transporturile urmau să ajungă la o fabrică din Tiraspol, cunoscută pentru legături anterioare cu complexul militar-industrial rus.

Transport suspect spre Transnistria: Zece TIR-uri, oprite la vama românăImagine simbol

Transporturile, comandate de o firmă din Cehia, urmau să ajungă la uzina Moldavizolit din Tiraspol – companie din regiunea separatistă transnistreană despre care presa și autoritățile de la Chișinău au relatat în repetate rânduri că a avut contracte cu Ministerul Apărării al Federației Ruse. Potrivit surselor citate, această fabrică produce materiale plastice utilizate la realizarea plăcilor pentru circuite imprimate, componente care, combinate cu alte elemente, pot fi integrate inclusiv în echipamente militare, transmite Știri.md cu referire la ziaruldeiasi.ro.

Vameșii români au invocat două motive pentru reținerea transporturilor: proveniența materialelor din Belarus, stat aflat sub sancțiuni internaționale pentru sprijinul acordat Rusiei în invazia asupra Ucrainei, și destinația lor către o entitate din Transnistria cu istoric de colaborare cu industria militară rusă. În plus, au fost semnalate nereguli în documentele de transport, ceea ce a dus la depunerea unei plângeri penale pentru fals în acte la Parchet.

Reprezentanții firmelor implicate resping acuzațiile și susțin că fibra de sticlă era destinată exclusiv producției de mecanisme pentru ascensoare.

„Este o minciună colosală. Cineva dorește cu orice preț ca aceste produse să nu ajungă în Republica Moldova”, a declarat avocatul ieșean Dragomir Tomașeschi, apărător al companiilor vizate.

Expertiza tehnică solicitată de vama română la Institutul ANCEX, singura instituție din România abilitată să stabilească dacă un produs este cu dublă utilizare, a concluzionat că materialul nu se încadrează în categoria celor cu potențial militar și are doar utilizare civilă. Cu toate acestea, autoritățile nu au deblocat încă transporturile.

În aprilie 2024, vicepremierul pentru Reintegrare al R. Moldova, Oleg Serebrian, confirma public că uzina Moldavizolit, alături de alte unități din stânga Nistrului, nu mai primea permise de export „din motive de securitate”, tocmai pentru că produce bunuri cu destinație dublă. În septembrie 2024, presa anunța oprirea producției la Moldavizolit, după ce autoritățile moldovene au refuzat prelungirea autorizațiilor de export.

De menționat că, ultimele TIR-uri cu fibră de sticlă au fost oprite la Vama Albița chiar în perioada în care fabrica își înceta activitatea.

Avocații companiilor implicate reclamă pierderi de peste 500.000 de euro, la care se adaugă valoarea totală a mărfii blocate – trei milioane de euro.

„Sunt transporturi pentru care clienții noștri plătesc 780 de euro pe zi, pe fiecare TIR. Vom cere despăgubiri de milioane de euro”, a declarat Tomașeschi.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării