main logo
940

Promo-LEX: Regimul de la Tiraspol militarizează educația copiilor orfani

În ultimii 30 de ani, regimul de la Tiraspol, cu sprijinul Federației Ruse, a lucrat sistematic pentru a militariza educația formală, non-formală, precum și activitățile extracurriculare destinate copiilor și tinerilor, susțin reprezentanții Asociației „Promo-LEX”.

Promo-LEX: Regimul de la Tiraspol militarizează educația copiilor orfaniImagine simbol

Potrivit Promo-LEX, elementele-cheie ale așa-numitei educații „patriotice” sunt îndoctrinarea politică, militarizarea, eradicarea identității naționale, glorificarea războiului și promovarea serviciului în forțele paramilitare, transmite Știri.md.

Aceștia menționează că, o rețea vastă de structuri de forță, instituții educaționale, mișcări de tineret și asociații obștești, care funcționează de facto ca extensii ale structurilor paramilitare, sunt implicate în coordonarea și implementarea activităților „militare-patriotice”. Așadar, prin intermediul acestor structuri, în anul 2024 au fost organizate aproape 1.000 de activități „militare-patriotice”, în care au fost implicați peste 100.000 de copii și tineri.

„Pentru realizarea acestui obiectiv, resurse financiare tot mai mari sunt direcționate anual către organizații paramilitare care se ocupă de instruirea copiilor și tinerilor. De exemplu, în anul 2024, așa-numitul „guvern” de la Tiraspol a alocat peste 1 milion de lei pentru susținerea a doar cinci astfel de organizații, toate fondate și conduse de participanți la războiul moldo-rus din 1992 sau la alte operațiuni militare”, susțin reprezentanții Promo-LEX.  

Copiii orfani: izolați, excluși din societate și vulnerabili în fața militarizării

Regimul de la Tiraspol vizează în mod special copiii orfani sau lipsiți de îngrijire părintească prin programele de educație „militară-patriotică”, aceștia fiind expuși riscului de recrutare în structuri paramilitare. La începutul anului 2024, 2.742 de copii se aflau în situații de risc în regiunea transnistreană, dintre care 1.476 trăiau în școli-internat sau instituții speciale, iar 771 se aflau sub tutela persoanelor fizice.

Copiii lipsiți de acte de identitate moldovenești sunt privați de drepturi fundamentale, precum accesul la educație, libertatea de circulație și protecția specială. Astfel, ei nu pot frecventa școlile cu predare în limba română, singura alternativă fiind instituțiile controlate de administrația separatistă.

Condițiile de trai în aceste școli-internat sunt adesea precare și, potrivit raportului așa-numitului „împuternicit pentru drepturile omului” din regiune, pot încălca demnitatea umană. După părăsirea sistemului, majoritatea tinerilor se confruntă cu mari dificultăți de integrare socială, lipsa locuințelor sociale și a sprijinului financiar adecvat agravând situația.

Astfel, în loc să ofere soluții reale, regimul promovează integrarea acestor copii în structurile paramilitare, prezentând această opțiune drept singura cale către un viitor sigur, potrivit declarațiilor cadrelor didactice din școlile-internat.

Rolul structurilor paramilitare

Structurile paramilitare și de forță din regiunea transnistreană, inclusiv Grupul Operativ de Trupe Ruse, joacă un rol activ în procesul educațional din școlile-internat. Acestea nu doar că sponsorizează instituțiile de învățământ, ci și utilizează acest sprijin pentru a-și extinde constant bazinul de recrutare.

Elevii din școlile aflate sub patronajul acestor structuri participă frecvent la tabere de pregătire militară, organizate de foști combatanți din războiul moldo-rus din 1992. În paralel, așa-numitul „minister al apărării” de la Tiraspol, împreună cu „școala militară Suvorov”, „institutul militar” și trupele ruse dislocate în regiune, desfășoară vizite regulate în școlile-internat. În cadrul acestora, sunt organizate expoziții de armament, demonstrații de tehnici de luptă și evenimente cu tematică militară.

Copiii sunt, de asemenea, incluși în activități intitulate „lecții de curaj” sau „dialoguri de la egal la egal”, în cadrul cărora interacționează cu reprezentanți ai structurilor paramilitare. Un exemplu este o lecție despre cel de-al Doilea Război Mondial, susținută de liderul regiunii separatiste, Vadim Krasnoselski, la care au participat 700 de copii și tineri.

Activitățile sunt completate de vizite ghidate la școli militare, muzee de profil și sedii ale structurilor de forță, toate având ca scop promovarea serviciului militar și consolidarea unei atitudini favorabile față de structurile paramilitare ale regimului de la Tiraspol.

Recrutarea în școlile militare

Potrivit Promo-LEX, o treime dintre elevii „corpului de cadeți Grigori Potemkin-Tavriceski” și ai „școlii militare Suvorov” din Tiraspol sunt copii orfani sau proveniți din medii vulnerabile. Încă de la înființarea școlii Suvorov în 2017, regimul de la Tiraspol a declarat că acești copii reprezintă principala țintă a recrutării.

Copiii înscriși trăiesc izolat, poartă uniforme militare și urmează un program strict, cu pregătire militară intensivă. Mulți ajung ulterior la „institutul militar” din regiune.

Prin sistemul educațional militarizat, regimul promovează serviciul militar ca unică opțiune de viitor pentru copiii vulnerabili. Această practică, sprijinită de Federația Rusă, contribuie la militarizarea generațiilor tinere și reprezintă o amenințare gravă la adresa drepturilor copilului și a securității naționale.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării