main logo
4099

Kremlinul a pornit campania electorală în R. Moldova, iar ÎPS Marchel e prezentat drept mitropolit

În timp ce Poliția dă asigurări că cercetează penal implicarea Rusiei în procesul electoral din R. Moldova, activitatea unor preoți din Mitropolia Moldovei, plătiți de Moscova pentru a schimba guvernarea de la Chișinău capătă amploare. Se întâmplă după „pelerinajul la Ierusalim” de la sfârșitul lui martie, la care au participat 19 protopopi de-ai noștri.

Kremlinul dezinformează: ÎPS Marchel e prezentat drept mitropolitColaj: Știri.md

Jurnal.md a studiat istoricul postărilor pe profilurile numite „Sare și Lumină” de pe rețelele sociale, care deconspiră intențiile Kremlinului de a schimba situația în țara noastră și în mitropolia condusă deocamdată de ÎPS Vladimir, transmite Știri.md.

„Arhiepiscopul Marchel – lider al lumii ortodoxe, Valuța – membru al elitei intelectuale din Moldova”

„Sare și Lumină” este titlul unui așa-numit ziar de patru pagini A4, care apare din ianuarie și în care încap doar câteva articole. Este împărțit oamenilor gratis, fiind editat din bani rusești, în încercarea de a manipula voturile creștinilor moldoveni la parlamentarele din toamnă în favoarea concurenților pro-ruși.

Gazetuța în sine nu prezintă niciun interes și, probabil, este doar un mijloc prin care cineva din anturajul preoților vânduți caută să mai stoarcă niște ruble de la ruși, dacă tot s-a ivit această ocazie.

În schimb, profilurile de pe rețelele sociale cu același nume, „Sare și Lumină”, au un impact mai mare asupra vizitatorilor.

Acestea au apărut încă anul trecut, înainte de prezidențiale și referendumul cu privire la aderarea R. Moldova la UE și îi promovau atunci pe liderii PSRM și pe adepții lor - de pildă, pe Boris Șapovalov, istoric, filozof și politolog pro-moscovit, care a făcut parte din Mișcarea Ravnopravie și a fost membru al Consiliul Societății Civile, creat de Igor Dodon, când acesta era șef de stat. Dar și pe Vladimir Bukarski, consilier PSRM, care, în 2015, a participat la tentativa de lansare a proiectului Rada Basarabiei, elaborat de serviciile speciale ruse, împreună cu persoane controversate din regiunile transnistreană și găgăuză. În același an, președintele Petro Poroșenco l-a declarat pe Bukarski indezirabil pe teritoriul Ucrainei. Iar, în 2022, consilierul socialist a propus ca ucrainenilor „cu tatuaje naziste” să le fie jupuită pielea fără anestezie și în emisie directă.

Prin urmare, dacă anul trecut Dodon îl susținea pe Stoianoglo, era clar în favoarea cui lucrau și preoții noștri vânduți, pe atunci „pelerini” la Moscova.

În acest context, „Sare și Lumină” publica un reportaj al televiziunii ruse „Soiuz” despre un eveniment de la Sankt-Petersburg, unde Bukarski relata că a organizat în Moldova o întâlnire a elitei intelectuale. În cadru apăreau și preotul Ghenadie Valuța, oprit de a săvârși cele sfinte de către Mitropolia Moldovei pentru scandaluri publice, dar și arhiepiscopul Marchel de Bălți și Fălești, prezentat drept „lider al lumii ortodoxe din Moldova”.

„Căutând să se victimizeze, preotul Rață s-a declarat expert în teroarea sovietică”

Tot în ajunul prezidențialelor, „Sare și Lumină” prelua unele declarații halucinante ale protopopului de Orhei, Iulian Rață, precum că astăzi preoții moldoveni sunt persecutați mai rău decât în URSS.

Afișându-și incompetența totală în domeniul respectiv, acesta însă nu a recunoscut că poliția îi cercetează, de fapt, doar pe clericii vânduți în interesele unui stat agresor.

Pe de altă parte, tot atunci, aceleași profiluri pretins „religioase”, finanțate de ruși, au postat și un cântec tare de tot, numit de administratori „Молдавская зажигательная”. Era videoclipul piesei „Sună-n toată Europa” de Trandafir, în care niște tinere cu burțile goale și fuste scurte dansează cu foc în fața unei biserici.

Iar atacurile directe la adresa Maiei Sandu se făceau inclusiv prin criticile aduse de către Marina Zaharova, purtător de cuvânt al Ministerului de Externe rus. Însă, după ce rezultatele prezidențialelor și ale referendumului au fost altele decât se aștepta Kremlinul, s-a pogorât brusc liniștea și peste „Sare și Lumină”. Rușii au luat apă în gură, rublele au încetat să vină și pe aceste profiluri se publicau mai rar doar postări banale: ce simbolizează un nume sau altul, cum arată îngerii, cum sună Tatăl Nostru în „moldovenește”, cum se povestește istoria Moldovei în zece minute și multe alte vrute și nevrute.

„Roadele „pelerinajului” la Ierusalim: proiectul Matușca, pus imediat pe roate”

Dar lucrurile s-au schimbat radical după „pelerinajul” la Ierusalim, care în realitate a avut loc la Betleem, unde, în perioada 30 martie – 3 aprilie, preoții noștri vânduți au încheiat un nou pact de trădare cu trimișii lui Putin. Jurnal.md a mai scris că acolo mentorii ruși s-au arătat foarte nemulțumiți de tărăgănarea așa-zisului „proiect social-ortodox Matușca”, care prevede ajutorarea persoanelor defavorizate cu produse și servicii de primă necesitate până la alegerile parlamentare și influențarea, pe această cale, a voturilor acestor persoane.

În consecință, chiar pe 1 aprilie, „Sare și Lumină” anunța în limba rusă că acest proiect vine către oamenii din toată Moldova. Într-un clip video, se arăta intrarea în satul Cubolta, raionul Sângerei, o biserică și imagini din mai multe gospodării sărace, unde grupuri de persoane făceau ordine și tăiau lemne sub privirile fericite ale unor bătrâni. Iar o femeie spunea că a aderat la proiectul Matușca, care i-a răscolit inima.

„Am făcut ordine în case, am tăiat lemne, am reparat sobe, adăuga ea. Această zi mi-a curățat sufletul. Milostenia nu-i doar ajutor, ea este iubire. Proiectul nu e unul de caritate, ci e o șansă de a simți că trăiești cu adevărat”.

De atunci, preoții acordă o atenție sporită acestui proiect electoral. Pe „Sare și Lumină”, sunt publicate diferite postări cu preoți care vizitează cu pungi pline de-ale gurii oameni săraci, bolnavi și persoanele cu dizabilități.

„„Дар из дара”. Tinerii ortodocși, la datorie”

În același timp, aceleași pagini vorbesc și despre un alt proiect similar, „Dar din dar”, tradus în rusă drept „Дар из дара”. De data aceasta, un tânăr anunță în română: „Prin proiectul „Dar din dar”, ne-am propus să aducem bucurie în sufletele celor care au nevoie de sprijin. La apropierea sărbătorilor pascale, împreună cu un grup de tineri, oferim produse alimentare familiilor aflate în dificultate, pentru ca și ei să poată avea o masa caldă și o sărbătoare luminată”.

Aici și în alte postări apar imagini cu tineri, care cumpără produse alimentare în cantități impunătoare din supermarketuri și le distribuie săracilor, în localitățile rurale.

Și aceste acțiuni sunt un rezultat al „pelerinajului” la Ierusalim, unde trimișii Moscovei îi învățau pe preoții vânduți să nu iasă ei în prim-plan, pentru a nu trezi atenția autorităților, ci să creeze grupuri de tineri voluntari, care să atragă la parohiile lor cât mai mulți oameni, care să fie mai ușor de influențat înainte de alegeri.

Potrivit acelorași instrucțiuni, enoriașii sunt invitați deseori și pentru a face curățenie și alte lucrări prin biserici.

De fapt, simțindu-se muștruluiți de solii lui Putin, pelerinii politici s-au activizat neîntârziat și pe rețelele sociale. După postarea cu Matușca, pe 3 aprilie, „Sare și Lumină” face publică o scurtă povață a preotului Iulian Rață, aflat încă în Israel.

Cu mâinile la spate, acesta vorbește în rusă despre ce să-l întrebăm pe Dumnezeu, dacă l-am întâlni cumva. „Cum ne rabdă?”, spune el. Apoi adaugă că el, bunăoară, nu l-ar întreba nimic.

Pe 4 aprilie, într-o postare numită „Cântatul Bisericii. Biserica Ortodoxă din Moldova”, întregul grup de pelerini politici cântă în română nu se știe pentru cine: „Zile senine și fericite, la mulți ani să trăiți”.

Iar pe 5 aprilie, într-un video despre Liturghie, nu se povestește absolut nimic, însă apar numeroase imagini cu arhiepiscopul Marchel.

„Protestul „tinerilor ortodocși” la Aeroport”

Astfel, ÎPS Marchel a început să devină figura principală pe „Sare și Lumină”. El face aici declarații și dă sfaturi creștinilor, ca și cum ar fi capul bisericii. Postările cu pricina indică și asupra legăturilor rușilor și a preoților care li s-au vândut cu cele două încercări ale ierarhului de Bălți de a pleca la Ierusalim, după Focul Haric, în ajunul Paștelor.

De fapt, nu-i exclus că ieșirile sale publice de atunci nu au fost decât un joc bizar, pus la cale de oamenii lui Putin, pentru a-i crea o imagine falsă de erou.

Și iată de ce. În primul rând, acele apariții ale sale la Aeroportul Internațional Chișinău sunt pur și simplu lipsite de logică. Pentru că atunci la Ierusalim se aflau deja episcopii Filaret și Patrocl, binecuvântați să aducă Lumina Sfântă de Sinodul Mitropoliei Moldovei, din care face parte și ÎPS Marchel, care a votat și el pentru această decizie.

În al doilea rând, pentru că un grup de tineri voluntari a fost alături de arhiepiscop în acele zile, de parcă ar fi știut din timp că acesta va întârzia la avion sau nu i se va permite îmbarcarea. Mai ales că „Sare și Lumină” îl declara deja pe ÎPS Marchel drept mitropolit: „Zeci de tineri s-au adunat la Aeroportul Chișinău, pentru a-l susține pe mitropolitul Marchel”.

Astfel, fără niciun sens, tinerii protestau cu pancarte scrise tot în rusă precum că așteptă Focul Haric acasă, iar unul dintre ei declara revoltat în aceeași limbă: „Tineretul ortodox din Moldova a ieșit astăzi ca să-l conducă pe episcopul Marchel la Ierusalim, după Focul Sacru. Tot tineretul ăsta ortodox este foarte însuflețit de acțiunile sale, pentru că, în ciuda situației create, are voința să plece din nou. Tineretul ortodox va sta aici până la urmă, nu va pleca nicăieri. Iar mâine el va fi întâlnit de toată Moldova ortodoxă”.

În altă postare, în timp ce grupul scandează: „Moldova e cu arhiepiscopul Marchel”, acesta doar iese din Aeroport și le mulțumește, criticând guvernarea, fără a avea nici bunul-simț de a le explica tinerilor că Lumina Sfântă oricum va ajunge la Chișinău.

Mascarada rusă iese totuși la iveală în mesajul unei tinere, care spune că trăim timpuri grele, îi mulțumește arhiepiscopului pentru tot ce a făcut și, ca într-un ceas rău, vorbește adevărul: „Ne bucurăm că lumina sfântă va ajunge în țara noastră din mâinile creștinilor adevărați”.

Jurnal.md a încercat să vorbească cu ÎPS Marchel. El ne-a răspuns la telefon, dar spunea că nu ne aude. Am revenit de mai multe ori, dar nu ne-a mai răspuns.

„Turneul de fotbal al tineretului ortodox”

Pentru a schimba mentalitatea alegătorilor creștini în direcția dorită de Moscova, li s-a lămurit „pelerinilor” în Israel, este necesară o implicare socială cât mai activă a participanților la acest proiect. De aceea, probabil, mai aflăm din „Sare și Lumină” că echipa „Moldova ortodoxă” a acces în optimi la un turneu de volei sau că a avut loc un turneu de fotbal al tineretului ortodox. În a doua știre, pe fundalul unei muzici săltărețe, un cârd de copii alergă după o minge pe un teren neîngrijit, cu iarba înaltă, iar apoi apare un grup de preoți cu mingea la picioare...

Nici femeile nu au fost trecute cu vedere de rubla rusească. În Duminică Mironosițelor, acestea au primit buchete de crizanteme la Strășeni și de trandafiri cu un gât de vin la Biserica „Sf. Gheorghe” din Chișinău.

În mare parte, postările de pe aceste profiluri sunt în limba rusă. Chiar și în clipurile video despre Noaptea Învierii, sărbătorită în diferite eparhii, „Hristos a înviat” se cântă pe fundal doar în limba lui Putin.

„Plimbarea întâmplătoare a „tinerilor ortodocși” printre morminte”

Cea mai grea povară pe umerii „tinerilor ortodocși” s-a abătut la începutul lui mai, când „Sare și Lumină” s-a transformat în piper și întuneric bolșevic, cu muzică, slogane și placate sovietice, în care Dumnezeu nu-și mai găsea locul. Pe 1 mai, cântece muncitorești de tristă faimă, îmbâcsite de chipuri crispate, dar totodată extaziate ale proletariatului, s-au infiltrat în acest spațiu virtual, fără a ține cont de lege. De exemplu, un bărbat apare în cadru cu panglica bicoloră „Sf. Gheorghe”, interzisă în R. Moldova de trei ani.

Alte postări, cu explozii și cântece de luptă, se refereau la „tineri ortodocși”, care s-au apucat să facă ordine la mormintele ostașilor sovietici de la Complexul Memorial Eternitate. Ei dădeau de înțeles tot în rusă, că se plimbau pe acolo întâmplător și toți deodată au hotărât să aibă grijă de mormintele eroilor căzuți în război.

Printre altele, în prim-plan apare un mormânt, pe care scrie că eroul a murit în luptele pentru eliberarea RSSM de ocupanții fasciști.

Pe 9 Mai, „tinerii ortodocși” au vizitat câțiva veterani, cărora le-au dat flori și i-au ascultat un pic. „Sare și Lumină” a atras o atenție deosebită marșurilor memoriei, organizate de preoții de la Soroca și Sângerei, aflați în subordinea arhiepiscopului Ioan (Moșneguțu), care, cel puțin de ochii lumii, spune că habar nu are despre diabolicul proiect al rușilor. În acea zi, în stilul Matușca, unii clerici au înmânat veteranilor icoane, fructe și vinuri, iar, la Ceadâr-Lunga, alți „tineri ortodocși” au împărțit oamenilor pe stradă „kulioace” cu de-ale gurii.

Cea mai mare profanare față de lucrurile sfinte, în cadrul acestor marșuri, au reprezentat steagurile roșii ale regimului antihrist sovietic, purtate de creștini, alături de icoane, sub rugăciunile preoților. Pentru că atâta mizerie în biserică pot pune la cale doar niște atei.

Culmea sacrilegiului a fost un video de la marșul din Chișinău, unde manifestanții purtau drapele ale R. Moldova și Rusiei, iar în fruntea coloanei fluturau drapele de luptă rusești, cu imaginea lui Hristos pe ele.

„Legile încălcate flagrant de „tineretul ortodox”

Chiar și în alte cazuri, „Sare și Lumină” a postat materiale, în care voluntarii ortodocși puneau în piept copiilor, tinerilor și bătrânilor, fără nicio legătură cu Dumnezeu, panglica interzisă de lege a „Sf. Gheorghe”. Probabil, la sugestia rușilor, această panglică a fost schimbată din galben-negru în galben-roș, iar cei care o primeau spuneau că nu au nimic împotrivă, căci astea sunt culorile victoriei și dragostei.

Firește că datoria fiecărui creștin este să-și ajute aproapele, însă darurile de pe „Sare și Lumină” sunt fără îndoială niște minciuni politice. Deși, în cadrul ei acestei campanii, iubirea și milostenia sunt declarate ca și valori primordiale, celor amăgiți nici nu li se adie că toată bunătatea se va termina pe 28 septembrie, în ziua alegerilor parlamentare.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării