Compensații calculate greșit? Audit la Ministerul Protecției Sociale
Curtea de Conturi a Republicii Moldova (CCRM) a publicat Raportul de audit privind rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Muncii și Protecției Sociale (MMPS) pentru anul 2024. Conform Raportului, patrimoniul gestionat de MMPS pe data de 1 ianuarie 2024 s-a ridicat la 767,3 milioane de lei, iar până la sfârșitul anului 2024, acesta a crescut la 779,9 milioane de lei.

Majoritatea valorii totale a patrimoniului este reprezentată de mijloacele fixe, care sunt esențiale pentru activitatea ministerului. În ceea ce privește cheltuielile, pentru anul 2024 au fost aprobate fonduri în valoare de 3 miliarde 198,9 milioane lei, din care au fost executate 3 miliarde 136 milioane lei. Cel mai mare procent din aceste cheltuieli a fost direcționat către prestațiile sociale și cheltuielile de personal, transmite Știri.md.
Auditul a colectat probe de la 15 entități care fac parte din structura financiară a MMPS și de la alte 40 de instituții unde ministerul deține rolul de fondator. Aceste entități sunt implicate în elaborarea politicilor, administrarea patrimoniului și alocarea fondurilor publice în domeniul muncii și protecției sociale.
În urma auditului au fost identificate mai multe deficiențe semnificative, iar Curtea de Conturi a emis o opinie fără rezerve asupra rapoartelor financiare ale ministerului. Printre principalele constatări ale echipei de audit se numără:
- Deficiențe în calculul compensațiilor: Echipa de audit a întâmpinat dificultăți în obținerea probelor adecvate privind corectitudinea calculelor efectuate pentru compensațiile acordate în valoare de 1,2 miliarde de lei. Această problemă a fost cauzată de disfuncționalitățile dintre sistemul informațional SIVE și alte baze de date relevante, ceea ce a afectat capacitatea de a verifica corectitudinea plăților efectuate;
- Gestionarea necorespunzătoare a patrimoniului imobiliar: Auditul a identificat mai multe probleme legate de patrimoniul imobiliar al ministerului. Astfel, 22 de clădiri în valoare de 16,5 milioane de lei au fost înregistrate în evidența contabilă, deși dreptul de proprietate asupra acestora era deja înregistrat în Registrul Bunurilor Imobile (RBI) la alte autorități publice. De asemenea, ministerul nu a recunoscut dreptul asupra altor patru clădiri, iar o clădire cu valoarea de 14,2 milioane de lei nu a fost reflectată în evidențele contabile;
- Terenuri neînregistrate: Ministerul a raportat în evidența contabilă două terenuri în valoare de 16,9 milioane de lei, dar acestea erau deja înregistrate în RBI de alte entități. De asemenea, trei terenuri cu valoarea totală de 1,3 milioane de lei nu erau înregistrate corespunzător în Registrul Bunurilor Imobile, ceea ce reprezintă un risc semnificativ de pierdere a acestora.
Auditul a constatat și deficiențe în ceea ce privește managementul instituțional. Astfel, Ministerul Muncii și Protecției Sociale nu a aprobat, până în prezent, statele de personal conform Hotărârii Guvernului nr. 596/2024, care prevede majorarea efectivului-limită de la 115 la 126 de unități. Mai mult, subdiviziunea de audit intern a ministerului, deși e prevăzută în structura funcțională, a funcționat cu o singură unitate de personal, în loc de cel puțin trei, așa cum stipulează reglementările în vigoare. De asemenea, nu a fost aprobat nici normativul minim de dimensionare a activității de audit intern, chiar dacă acest lucru trebuia realizat până la 1 ianuarie 2024, conform Hotărârii Guvernului nr. 655/2023.
Un alt aspect semnalat de Curtea de Conturi se referă la numirea a 24 de conducători interimari în instituțiile publice din subordinea ministerului. Conform legislației, interimatul unei funcții de conducere nu trebuie să depășească 12 luni, însă mulți dintre aceștia exercită funcțiile respective de mai mult de un an, ceea ce contravine prevederilor legale. Curtea a subliniat necesitatea evaluării acestei situații și luarea măsurilor corespunzătoare.
Auditul a reiterat o serie de recomandări anterioare care au fost doar parțial implementate sau nu au fost implementate deloc. Printre aceste recomandări se numără:
- Supraevaluarea activelor: Contul „Active nemateriale” a fost supraevaluat cu aproximativ 24,7 milioane de lei din cauza nerealizării casării unor module nefuncționale ale Sistemului Informațional Automatizat de Asistență Socială (SIASS);
- Neînregistrarea drepturilor patrimoniale: Consiliul Național pentru Determinarea Dizabilității și Capacității de Muncă nu a înregistrat în evidențele contabile drepturile patrimoniale asupra unui bun imobil în valoare de 14 milioane de lei;
- Proiecte de investiții nefinalizate: Proiectul investițional de construcție a 80 de apartamente pentru participanții la lichidarea avariei de la Cernobâl nu a fost finalizat, iar cheltuielile de pază a construcției au fost de 620,6 mii de lei, fără a fi realizată construcția efectivă.
- Probleme cu finanțarea centrelor de refugiați: Nu au fost aprobate mecanismele de determinare a cheltuielilor pentru centrele de plasament temporar pentru refugiați, iar iregularitățile în finanțarea acestora nu au fost remediate;
- Creanțe expirate: Centrul Republican Experimental de Protezare, Ortopedie și Reabilitare a menținut creanțe de 712 mii de lei din 2014, generate de un contract cu un agent economic din Belarus. Situația este în continuare investigată de autoritățile competente;
- Terenuri nepredate: Agenția Proprietății Publice nu a semnat actele de predare-primire pentru 21 de terenuri în valoare de 52,3 milioane de lei, ceea ce a împiedicat realizarea unor prevederi ale Guvernului.
Curtea de Conturi a subliniat necesitatea ca MMPS să întreprindă măsuri corective pentru remedierea deficiențelor identificate și pentru implementarea recomandărilor anterioare. Ministerul trebuie să îmbunătățească gestionarea patrimoniului, să asigure conformitatea cu legislația în vigoare și să îmbunătățească transparența și eficiența în gestionarea fondurilor publice, în special în domeniul muncii și protecției sociale.
De asemenea, este necesar ca ministerul să adopte măsuri pentru asigurarea unei funcționări mai eficiente a auditului intern și pentru rezolvarea problemelor legate de personal și de conducerea instituțiilor publice aflate în subordinea sa.