Femei de afaceri anunță cazuri de corupție la vamă. Reacția instituției
Două femei de afaceri care aduc marfă din China au semnalat vineri, pe Harta Corupției de pe portalul Centrului de Investigații Jurnalistice, o situație abuzivă la Vama Industrială Chișinău, unde marfa lor a fost reținută timp de patru zile.
Acestea susțin că vameșii le-ar fi impus să plătească mită pentru a putea trece marfa de la vamă, deși aveau toate documentele în regulă și au plătit deja TVA-ul de 80.000 de lei, transmite Știri.md cu referire la Anticoruptie.md.
Femeile de afaceri, care aduc jucării din China pentru a le vinde pe piață, acuză vameșii de atitudine disprețuitoare și de cerințe nemotivate de a ridica valoarea lotului, cerându-le suplimentar circa 6.000 de lei. În plus, acestea susțin că li s-ar fi creat o situație intenționată pentru a le determina să plătească mită mai mare, de până la 1.000 de euro, în loc de sume mici, așa cum se întâmplă în mod uzual.
Una dintre femei a reușit să treacă marfa de la vamă, dar cealaltă a rămas blocată acolo. Cele două femei au contactat linia verde a Serviciului Vamal și au declarat situația de la vamă.
În urma semnalării, atât șeful Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, cât și șeful Vamei Chișinău, Iurie Gorea, au reacționat. Gorea a explicat că situația a fost investigată și că marfa a fost reținută din cauza unor neconcordanțe în documentele prezentate. De asemenea, el a asigurat că nu a fost creată nicio situație pentru a solicita mită și a îndemnat cetățenii să raporteze astfel de cazuri prin liniile dedicate de telefon anticorupție.
În acelaș timp, Iurie Gorea a îndemnat cetățenii care ajung în vamă și se confruntă cu anumite probleme să le semnale la liniile telefonice dedicate în sistemul vamal.
La începutul lunii decembrie, Serviciul Vamal a lansat o campanie anticorupție, declarând toleranță zero actelor de corupție în toate structurile vamale. Campania are genericul „Integritatea are prioritate în vamă”. Directorul Serviciului Vamal, Alexandru Iacub, a declarat că această inițiativă își propune să responsabilizeze atât vameșii, cât și cetățenii, astfel încât nici o acțiune de corupție să fie tolerată.
Cetățenii pot comunica cazurile de corupție la în orice oră, de oriunde. Cel puțin așa se anunță pe pagina web a instituției. Apelurie se fac la Centrul Unic de Apel al Serviciului Vamal, care are o linie telefonică anticorupție. După formarea numărului +373 22 78-88-88, persoanele interesate pot selecta una dintre cele două linii specializate:
- Tasta 1 - Linia anticorupție (linia telefonică la care sunt recepționate informații referitoare la faptele de comportament corupţional şi alte abuzuri de serviciu comise de către funcționarii vamali);
- Tasta 2 - Linia de informare (linia telefonică la care sunt recepționate și soluționate solicitările de informare privind activitatea vamală).