Deepfake-ul cu Maia Sandu, analizat de specialiștii din România
Atacurile cibernetice de anul acesta sunt mult mai avansate și sofisticate, iar un exemplu este deepfake-ul cu Maia Sandu apărut recent pe Facebook. Astfel, cei care vor să facă rău se folosesc de inteligența artificială ca să imite personalități.
În acest sens, un specialist din domeniul securității cibernetice din România, Andrei Avădănei, a analizat imaginile care au fost create prin inteligența artificială și a spus că în momentul de față sunt foarte puține unelte care să facă o detecție eficientă a deepfake-urilor, transmite Știri.md cu referire la Stirileprotv.ro.
„Depinde cât de atent ești și cu cât atenție te uiți la acest videoclip. Spre exemplu, doar dacă te uiți la inflexiunile vocii îți vei da seama că pare ceva suspect. De asemenea, capul este acoperit, iarăși este un mecanism prin care aceștia încearcă să evite glitch-uri, cum le spunem noi. Tehnic, în înregistrările video, dacă te uiți în jurul capului, iarăși este o aură roșie, ceea ce sugerează că a fost pusă imaginea peste un background fals. Aceste lucruri ne sugerează că videoclipul este fals și ar trebui să ne asigurăm dintr-o sursă oficială că mesajul este nerealist”, a spus Andrei Avădănei.
Specialistul mai spune că în acest video a fost un mesaj mult prea puternic ca să fie crezut, însă dacă cineva va ieși cu informații false care pot fi mai greu combătute, până când autoritățile de resort vor ieși cu un mesaj care să combată falsul, deja poate răul a fost făcut.
„În momentul de față sunt foarte puține unelte care să facă o detecție eficientă. Se construiesc într-adevăr soluții care în principiu ar trebui să identifice genul acesta de atacuri. La bază sunt elemente de bun-simț prin care putem să identificăm genul acesta de situații, așa cum am dat exemplu mai devreme cu Maia Sandu, te uiți la porțiuni din videoclip care parcă nu se leagă, dacă vocea nu este corelată cu imaginea ș.a.m.d. Doar aceste lucruri ne pot ajuta în momentul de față să identificăm atacurile”, a mai spus Andrei Avădănei.
Știri.md amintește că pe Facebook au apărut imagini video cu Maia Sandu, îmbrăcată în negru și cu capul acoperit, ținând un discurs.
Imediat după apariția deepfake-ului, administrația Președinției a declarat că acesta a fost distribuit de o grupare criminală.
Videoul este rulat ca reclamă de pagina „Moldova Prietenoasă”. Această publicitate e plătită cu 2.000-2.500 de euro și a fost văzută de un milion de utilizatori de Facebook. Aceeași pagină a plătit publicitate pentru a difuza un clip cu Ilan Șor - aproximativ 1.000 de euro.