main logo
862

Cum să evităm sucurile false de import vândute în Moldova

Etichetarea falsă este una dintre principalele modalități de a minți consumatorii. În acest sens, consumatorii tot timpul ar trebui să citească descrierea tehnică a conținutului băuturii pe care doresc să o achiziționeze, în mod special în cazul băuturilor de import.

Aceasta se întâmplă prin plasarea pe partea de față a ambalajului a înscrisurilor cu litere mari, dar în descrierea tehnică e cu totul altă informație. Puțini dintre consumatori cunosc că în conformitate cu standardele internaționale și naționale, suc doar de piersici sau doar de căpșuni nu există, dar poate fi în cel mai bun caz doar nectar din piersici și, respectiv, căpșuni, care are alte calități naturale, inferioare sucului natural 

Bani.md a publicat la începutul lunii un material de investigație în care se atrage atenția asupra faptului că băuturi cu componente dubioase, livrate ca sucuri, care conțin falsificări ale conținutului de fructe, precum și substanțe interzise, sunt livrate în instituțiile de învățământ și spitalele din țară. 

Aceasta arată un demers expediat Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) de către Asociația Producătorilor de Conserve din Republica Moldova. Mai mult, o plângere penală, care are la bază aceiași cauză, a fost transmisă și către Procuratura Chișinău. 

În prezent, Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor s-a autosesizat  și efectuează o anchetă de serviciu. „Au fost retrase unele produse și continuăm să le retragem. Se analizează mai mulți producători de import, nu doar „Soki Ukrainî”. Sunt mai multe acțiuni care țin de o anchetă de serviciu inițiată deja. La finalizarea anchetei, vom reveni cu informații oficiale.”, a declarat pentru Bani.md Radu Musteața, șeful Direcției Siguranța alimentelor de origine vegetală ANSA.

Totodată, produse comercializate ca pretinse sucuri și etichetate greșit sau neconform, mai sunt pe polițele magazinelor din Moldova. Spre exemplu, acestea sunt etichetările neconforme pe care le-am observat atunci când am analizat etichetele sucurilor și nectarurilor vândute pe rafturile din magazine.

 Cel mai des întâlnite încălcări:

1. Denumirea produsului este „suc” atunci când, de fapt, se vinde băutură sau nectar, potrivit conținutului indicat.

2. Produsul este indicat drept „vitaminizat”, în timp ce conținutul de vitamine este unul infim.  

3. În cazul sucurilor și nectarurilor din fructe exotice nu se indică pe ambalajul vizibil de pe raft imaginea tuturor produselor pe care le conține. De exemplu, se scrie „rodie” în timp ce produsele conțin și măr, și aronia.

4. Nu se utilizează marca națională de conformitate SM, ceea ce înseamnă că nu există nici o confirmare că produsul a primit un certificat în conformitate cu standardele naționale. 

Vom reveni și cu alte informații, exemple de încălcări a etichetării, investigații privind rezultatele anchetei ANSA, precum și privind alte aspecte care țin de standardizarea produselor autohtone sau de import, analizele de laborator, precum și alte aspecte specifice privind produsele comercializate.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării