Cum moldovenii își pot reînnoi buletinul de identitate expirat
Cetățenii R. Moldova aflați în țară sunt obligați să dețină buletin de identitate de la vârsta de 16 ani. În același timp, legislația nu reglementează obligativitatea preschimbării actelor de identitate expirate, iar cetățenii nu vor fi amendați dacă nu și-au schimbat la timp actele de identitate expirate.

Cu toate acestea, fără un buletin de identitate valabil cetățenii R. Moldova nu vor putea întocmi niciun act oficial, să susțină examene sau să se angajeze, transmite Știri.md.
Pentru a evita astfel de probleme, Agenția Servicii Publice recomandă cetățenilor să verifice termenul de valabilitate al buletinului de identitate pe care îl dețin.
În cazul în care cetățenii au buletinul de identitate expirat sau urmează să expire, pot să se adreseze la orice Centru multifuncțional al Agenției Servicii Publice, indiferent de locul înregistrării la domiciliu sau reședința temporară, și să solicite un buletin de identitate nou.
Actele necesare pentru schimbarea buletinului de identitate cu termen de valabilitate expirat sunt:
- buletinul de identitate care urmează a fi schimbat;
- documentele de stare civilă (certificat de naștere/certificat de căsătorie, certificat de divorț). Este important de menționat că prezentarea documentelor de stare civilă nu este necesară în cazul în care nu au intervenit schimbări în starea civilă și în datele cu caracter personal ale solicitantului de la eliberarea ultimului act de identitate. Aceasta se aplică și în situațiile în care informația despre schimbările intervenite în starea civilă și în datele cu caracter personal, precum și despre documentele de stare civilă respective, este actualizată în Registrul de stat al populației. La cerere, persoana poate depune o declarație scrisă pe proprie răspundere în acest sens;
- documentele necesare pentru înregistrarea la domiciliu sau la reședința temporară sau, după caz, pentru modificarea, rectificarea sau completarea adresei de domiciliu. Prezentarea documentelor ce atestă dreptul de proprietate asupra locuinței nu este obligatorie, dacă autoritatea competentă poate verifica această informație în Registrul bunurilor imobile;
- dovada achitării taxelor şi a tarifelor stabilite pentru eliberarea buletinului de identitate. În cazul în care achitarea taxelor şi a tarifelor a fost efectuată prin instrumentele de plăţi electronice, dovada achitării pe suport de hârtie nu se solicită.
Cetățenii R. Moldova care se află peste hotare și vor să-și schimbe buletinul de identitate au câteva opțiuni:
- Să se adreseze la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale R. Moldova (MDOC) pentru a depune cererea de solicitare a noului buletin de identitate (termen de perfectare doar 5 ori 20 de zile lucrătoare). Noul document îl pot ridica direct la misiunea diplomatică unde au depus cererea sau pot solicita livrarea documentului la adresa indicată, utilizând Serviciul guvernamental de livrare MDelivery.
- Cu prima ocazie, la revenirea în R. Moldova, ei se pot adresa la orice Centru multifuncțional al Agenției Servicii Publice și să depună cererea de solicitare a actului de identitate. Noul document îl pot ridica ulterior personal de la Centrul multifuncțional sau pot împuternici o persoană din R. Moldova care să-l ridice, în baza unei procuri autentificate de notar sau de alte persoane abilitate prin lege cu astfel de funcţie sau prin împuternicire de reprezentare în baza semnăturii electronice, consemnată în Registrul împuternicirilor de reprezentare în baza semnăturii electronice.
Recent, la dispoziția cetățenilor a fost pusă opțiunea MDelivery contra cost, care permite livrarea documentului perfectat la adresa indicată de beneficiar, în momentul în care acesta a depus cererea de perfectare a noii cărți de identitate.
Actul de identitate poate fi eliberat în următoarele termene, cu achitarea tarifelor aferente:
- în ziua adresării - 650 de lei;
- 1 zi lucrătoare – 520 de lei;
- 5 zile lucrătoare – 390 de lei;
- 10 zile lucrătoare – 260 de lei;
- 20 de zile lucrătoare – 130 de lei.