Copilărie în armată: Cum cultivă Tiraspolul militarismul în grădinițe
De la cântece de război, parade militare și ateliere de modelaj cu tematică sovietică până la promovarea simbolurilor separatiste în grădinițe – regimul de ocupație de la Tiraspol transformă educația timpurie într-un instrument de propagandă și loializare față de ideologia prorusă. În lipsa unor alternative reale, peste 17.000 de copii de vârstă preșcolară cresc sub o educație marcată de glorificarea trecutului sovietic și promovarea militarismului ca „valoare supremă”.

În regiunea transnistreană, aflată sub controlul Federației Ruse, educația preșcolară este profund ideologizată și militarizată încă din primii ani de viață ai copiilor. Potrivit analistei Mihaela Șerpi, de la Asociația Promo-LEX, acest proces a fost inițiat încă din anii ’90 și continuă în mod agresiv și sistematic până în prezent. În cele 149 de grădinițe din regiune, copiii sunt implicați frecvent în activități precum intonarea cântecelor de război, defilări în uniforme militare, înscenări de episoade de luptă și ateliere cu tematică patriotică sau militară, transmite Știri.md.
În anul 2025, la inițiativa liderului separatist Vadim Krasnoselski, în grădinițele din stânga Nistrului sunt organizate ample manifestări dedicate așa-numitului „an al poporului transnistrean”, dar și comemorării a 80 de ani de la încheierea celui de-al Doilea Război Mondial și a 35 de ani de la autoproclamarea „rmn”.
În regiunile dominate de regimul de la Tiraspol – Grigoriopol, Bender, Tiraspol, Slobozia și Dnestrovsc – nu există alternative la grădinițele controlate de separatiști. Singura excepție este Liceul „Evrika” din Râbnița, unde în 2024 erau înscriși doar 27 de copii în grupe preșcolare cu predare în limba română.
„Educația patriotică – prioritate strategică”
Încă din 2014, „ministerul educației” de la Tiraspol a integrat „educația civico-patriotică” în curriculum, începând de la grădiniță și până la formarea profesională a cadrelor didactice. Potrivit Svetlanei Turciak, fostă „viceministră”, acest tip de educație urmărește formarea unei identități colective și justificarea ideii că lupta militară pentru „patrie” este firească.
Cadrele didactice sunt instruite în mod constant prin intermediul unui „institut” specializat în formarea profesorilor, subordonat autorităților separatiste. Acestea organizează ateliere și publică „standarde educaționale” care promovează valorile așa-numitei „rmn”, simbolurile statului fictiv, loialitatea față de „guvernul” de la Tiraspol și glorificarea trecutului sovietic.
„Structurile paramilitare joacă un rol esențial în îndoctrinarea copiilor. Asociații de veterani, foști angajați ai structurilor de forță, școli cu profil militar și chiar reprezentanți ai „armatei cazacilor” organizează activități directe în grădinițe. Copiii sunt expuși ideii de „serviciu militar ca datorie supremă”, iar valorile promovate includ mândria față de uniformă, disciplină și respectul pentru structurile de forță”, explică Mihaela Șerpi.
În paralel, eparhia de Tiraspol și Dubăsari susține includerea simbolurilor „statalității” transnistrene în educația preșcolară. La 25 iunie 2025, „ministerul educației” a emis recomandări metodologice pentru utilizarea acestor simboluri în activitățile zilnice ale copiilor – de la desen și modelaj până la cântece și poezii tematice.
Evenimente tematice pe tot parcursul anului
Evenimentele care glorifică trecutul sovietic și milităresc copilăria au loc permanent. De Ziua Victoriei, copiii recreează scene de război, interpretează cântece și defilează în uniforme. În Bender, la festivalul „Noi suntem fideli acestei amintiri”, copiii au recitat poezii sovietice, iar la Râbnița s-a desfășurat un „Bal al Victoriei” cu participarea a 100 de preșcolari.
Concursul „Marșul strănepoților – Salut străbunicului!” a implicat 200 de copii în defilări cu slogane militare, iar jocurile organizate în orfelinate, precum „Câmp minat” sau „Transportă muniția”, confirmă faptul că nici copiii cu dizabilități sau fără sprijin parental nu sunt scutiți de această ideologie.
Pe 1 iunie, de Ziua Internațională a Copilului, administrațiile separatiste au organizat expoziții despre „jucăriile copilăriei sovietice” și excursii tematice despre războiul moldo-rus din 1992 – prezentat ca „agresiune a Moldovei împotriva poporului transnistrean”.
Potrivit Promo-LEX, această formă de educație militarizată poate avea efecte de lungă durată asupra copiilor. Studiile privind regimurile totalitare, precum cel nazist, arată că expunerea timpurie la propagandă duce la asumarea pe termen lung a convingerilor regimului. Copiii supuși educației sovietice glorificatoare pot deveni, la maturitate, susținători ai autoritarismului, militarismului și ai revizionismului istoric.