7 septembrie, 10:20
1 608
2
Bomba PDM-PSRM plasată sub eforturile de recuperare a miliardului furat
7 septembrie, 10:20
1 608
2

Proiectul de modificare a legislației privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, promovat de un consilier al premierului Ion Chicu și votat în regim de urgență de coaliția dintre socialiști și democrați, este contrar intereselor R. Moldova.

Susține CNA și un expert în domeniul recuperării activelor de la Institutul de Guvernanţă din Basel, transmite Știri.md cu referire la Mold-street.com.

Pe 20 iulie, Guvernul și apoi Parlamentul au examinat și adoptat (Legislativul doar în prima lectură) în regim de urgență proiectul de modificare și completare a Legii cu privire la prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, a Codului de Executare al Republicii Moldova, a Legii privind societățile cu răspundere limitată și a Legii privind înregistrarea de stat a persoanelor juridice și a întreprinzătorilor individuali.

Consilierul premierului: Proiectul nu prezintă riscuri de corupție

Despre cum acest proiect a fost promovat și votat în grabă de Parlament, fără niciun aviz de la Ministerul Justiției, de la Comisia juridică, numiri şi imunităţi, controlată de socialişti și nici nu trecuse expertiză anticorupție de la Centrul Național Anticorupție.

Cu toate acestea, după cum va constata ulterior CNA, autorul menționa în mod eronat și abuziv în nota informativă la compartimentul 8 – Constatările expertizei anticorupție - că „Proiectul nu prezintă riscuri de corupție”.

Peste o lună și ceva, CNA a publicat în sfârșit raportul de expertiză anticorupție a proiectului în care constată o serie de riscuri și interese ascunse.

CNA: Scopul ascuns - acordarea de beneficii unor grupuri de interese 

"Cu toate că scopul declarat de autor în nota informativă este de a „introduce o serie de norme în actele normative care vizează noțiunea de beneficiar efectiv, dar și executarea hotărârilor judecătorești pentru a trasa o linie clară între urmărirea patrimoniului care aparține debitorului pentru datoriile debitorului, care este un principiu fundamental și urmărirea patrimoniilor terților doar pe baza faptului că ei sunt beneficiari efectivi ai debitorului, fenomen inacceptabil”, considerăm că proiectul are un scop ascuns - acordarea de beneficii unor grupuri de interese de pe urma implementării prevederilor proiectului", susţine CNA.

Totodată autorii expertizei susţin, în urma analizei proiectului, că "aplicarea sechestrelor de către Agenția de Recuperare a Bunurilor Infracționale din cadrul Centrului Național Anticorupție vor putea fi contestate suplimentar și, eventual ridicate, ceea ce va duce la o "diminuare a atribuțiilor și competențelor organelor de urmărire penală de a recupera prejudiciile cauzate prin infracțiune".

În opinia CNA, proiectul este contrar intereselor Republicii Moldova, interesul public constând în deținerea și aplicarea unui cadru legal coerent, uniform, raliat la standardele comunitare de recuperare a bunurilor provenite din infracțiuni.

Proiectul confundă proprietatea efectivă cu proprietatea legală

Menționăm că expertiza CNA este însoţită şi de Raportul cu privire la modificările propuse privind limitele aplicării termenului de beneficiar efectiv în Republica Moldova, întocmit de Pedro Gomes Pereira, specialist în domeniul recuperării activelor, Institutul de Guvernanţă din Basel, Elveţia.

În opinia expertului (autor şi al unui studiu special despre mecanismele de recuperare şi confiscare a activelor din Moldova), modificările propuse de proiectul de lege "par să confunde proprietatea efectivă cu proprietatea legală".

"Justificarea furnizată în nota de informare și modificările propuse în sine confundă definiția dreptului de proprietate efectivă, echivalând-o cu dreptul de proprietate legală.

În timp ce nota informativă recunoaște că nu urmărește să afecteze activitatea autorităților publice, consecința este un impact direct asupra capacității FIU (Financial Intelligence Unit n.r.), a forțelor de ordine și a organelor de urmărire penală de a-și îndeplini atribuțiile în temeiul legii, împiedicându-le în mare măsură capacitatea", susţine Pereira.

Aceasta în condiţiile în care numeroase rapoarte, inclusiv cel alcătuit de expertul internaţional, atrag atenția asupra utilizării necorespunzătoare a persoanelor juridice din Republica Moldova pentru spălarea fondurilor (cum a fost în Laundromat sau timpul fraudei bancare) sau pentru a efectua atacuri raider.

Expertul internaţional susţine că amendamentele propuse "schimbă în mod involuntar mecanismele existente, care urmăresc să prevină și să combată apariția acestei criminalități în Republica Moldova".

În plus, el susţine că modificările propuse vor avea și un impact direct asupra măsurilor procedurale existente, pe care autoritățile publice trebuie să le folosească la prevenirea şi combaterea criminalităţii generatoare de profit şi va afecta capacitatea autorităților "de a sechestra efectiv bunurile, deoarece acestea vor fi supuse a două standarde probatorii diferite aplicabile înainte de procedurile penale și civile."

Consecinţe internaţionale pentru Moldova

În concluzie, Pedro Gomes Pereira susţine că modificările propuse vor genera, de asemenea, consecințe internaționale neintenționate pentru Republica Moldovei.

"Țara a fost recent supusă celei de-a cincea runde de evaluare de către MONEYVAL, unde Republica Moldova a primit un nivel moderat pentru eficiența sa în prevenirea persoanelor juridice în prevenirea utilizării abuzive a acestora în scopuri de spălare a banilor.

Modificarea propusă va deteriora probabil ratingul actual și, în cele din urmă, va duce la o scădere a încrederii partenerilor internaționali că Republica Moldova va avea capacitatea de a preveni și combate în mod eficient spălarea banilor", mai susţine specialistul în domeniul recuperării activelor de la Institutul de Guvernanţă din Basel.

Ați depistat o greșeală? Evidențiați cuvântul și apăsați
ctrl
+
enter