main logo
2285

Avioanele moldovenești ar putea fi interzise în UE. AAC: Fals

Publicaţia Logos Press aduce în ediţia de vineri opinia specialiştilor care consideră că Autoritatea aeronautică din RM nu este în măsură să controleze în totalitate securitatea aviației în țară și situația se agravează.

Avioanele moldovenești ar putea fi interzise în UE. AAC: Fals

Se spune că unii dintre actualii și foștii angajați ai administrației de stat au acumulat o serie de plângeri împotriva directorului Bezniuc, principala acuzaţie fiind controlul inadecvat în domeniul siguranței zborurilor, relatează Știri.md cu referire la infomarket.md.

În special, experți în diferite domenii tehnice și operaționale ale Aviației Civile au declarat că în doi ani de conducere a AAC de către Bezniuc, au demisionat din proprie iniţiativă 9 inspectori, inclusiv 6 șefi ai departamentelor de conducere. 

Astăzi, locurile lor sunt ocupate în principal de angajați cu statut de "interimar". Cu toate acestea, conducătorii departamentelor fac parte din comisia de certificare a zborurilor, care rezolvă problemele de înregistrare a aeronavelor, eliberează permise pentru zborurile lor, aprobă calificarea și poziția personalului, adică supraveghează tot ceea ce privește siguranța traficului aerian. 

Conform documentelor furnizate publicației, dintre cei 6 membri ai comisiei, patru au statutul de interimar: au dreptul să semneze, dar nu au o calificare corespunzătoare. 

În plus, doi nu au nici măcar studii de profil. Într-o discuţie cu corespondentul ziarului, șefii departamentelor (actuali dar şi eliberați sau plecați din proprie iniţiativa) au remarcat că AAC a dezvoltat o situație nesănătoasă, motiv pentru care mulți angajați nu își pot îndeplini îndatoririle directe. 

"Procesul de control al siguranței este inhibat. Inspecțiile (inclusiv a companiilor aeriene) sunt efectuate în mod neregulat și nu în întregime. 

Pe baza bazelor companiilor aeriene gargo (aproximativ zece), controlul lasă mult de dorit. Există o lipsă acută de inspectori, care contravine cerințelor Organizației Aviației Civile Internaționale (ICAO), precum și standardelor Agenției Europene de Siguranță a Aviației, EASA. 

Din motive necunoscute sunt amânate auditele intermediare ale organizațiilor internaționale, care determină nivelul de eliminare a deficiențelor identificate anterior. 

Cu cât mai multe inspecții au loc, cu atât este mai mare fiabilitatea flotei aeriene, anume din aceste considerente anterior erau efectuate la fiecare 3-4 ani. 

Ultimul audit al EASA în Moldova a fost efectuat în februarie 2013, auditul OACI - în februarie 2014. Într-o situație în care inspecțiile sunt ambigue, mulți dintre experți nu doresc să fie responsabili pentru posibilele consecințe. 

În absența independenței în luarea deciziilor, ei nu pot garanta siguranța zborurilor și, prin urmare, părăsesc sistemul ", scrie ziarul. 

„Ca urmare a acestui control, criteriile de securitate a zborurilor aeronavelor moldoveneşti s-a redus considerabil. 

Agenția Europeană de Siguranță a Aviației calculează ratingul de securitate după coeficientul SAFA, care este evaluarea finală a auditului internațional de siguranță operațională (IOSA). 

Placa avionului este supusă unei examinări aprofundate a 54 de articole. Dintre deficiențele navei se calculează coeficientul SAFA: cu cât este mai mic, cu atat mai mică este fiabilitatea companiei. 

Pragul critic este de 2,0. Companiile aeriene care au primit o astfel de coeficient sunt incluse în "zona roșie" și se încadrează în obiectivele supravegherii regulate”. Potrivit " Logos-Press" pentru perioada 20.01.2017 - 19.01.2018, coeficientul Moldovei în ratingul EASA a ajuns la 1.64 (la începutul anului 2016 s-a situat la nivelul de 0.38). 

Cifrele sunt mai rele doar pentru unele țări din America Latină, Cuba și Iran. În Europa, această cifră nu depășește 0,6, Africa rar ajunge la 1,64. 

În consecință, după cum menționează ziarul, în aviația moldovenească există un risc real de a fi inclusa în "lista neagră", ceea ce poate duce la interzicerea traversării spațiului aerian al Uniunii Europene. În același timp, despre problemele din securitatea zborurilor indică şi evenimentele legate de accidentele aeriene cu tehnica moldovenească. 

Astfel, doar in ultimul an, numai compania Valan are două accidente: prăbușirea avionului AN-26 din Cote d'Ivoire (patru piloți moldoveni au fost uciși) și recentul accident cu elicopterul Mi-8 în Afganistan (au decedat 12 persoane, inclusiv 2 membri ai echipajului). În martie 2017 și iunie 2018, au avut loc două incidente la aeroportul din Chișinău - amenințarea de coliziune între două aeronave.

Autoritatea Aeronautică Civilă declară că existența riscului de a fi stabilite interdicții de zbor în spațiul UE și diminuarea ratingului de siguranță a zborurilor pentru Republica Moldova, evaluat în cadrul programului internațional SAFA sunt FALSE.

Republica Moldova și-a îmbunătățit ratingul internațional SAFA de siguranță a zborurilor

Coeficientul de siguranță a zborurilor, acordat Republicii Moldova în cadrul Programul de Evaluare a Siguranţei Aeronavelor Străine (SAFA) s-a îmbunătățit esențial în anul 2018.

Potrivit datelor oficiale ale Agenției Europene de Siguranță a Zborurilor (EASA), organizația care stochează și gestionează Baza de date SAFA, rata de țară a Republicii Moldova, în luna septembrie 2018, a ajuns la cel mai scăzut nivel din ultimii doi ani - de 1,12 puncte. Astfel, dacă în septembrie 2016 ratingul SAFA pentru Moldova constituia 1,94 puncte, în septembrie 2017 – 1,23 puncte. Aceasta în condițiile în care cu cât punctajul este mai apropiat de 0, cu atât este mai ridicat nivelul de siguranță a zborurilor, iar țările care depășesc 2 puncte riscă introducerea anumitor limitări la zboruri pe aeroporturile din spațiul UE.

Trendul pozitiv al ratingului SAFA pentru Moldova a fost menționat și de către directorul executiv al EASA, Patrick Ky, în cadrul Reuniunii  Directorilor Generali ai Autorităților Aeronautice Civile, parte ai Conferințe Europene a Aviației Civile, care a avut loc la 1 septembrie 2018. La data respectivă ratingul general pe țară constituia 1,18 puncte.

Este de menționat că ratingul SAFA pe țară este format din media evaluării în parte a fiecărei companii naționale ce operează zboruri pe aeroporturile unde se aplică programul respectiv. Inspecţiile SAFA au ca scop verificarea conformării cu standardele de siguranţă emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale (OACI). Baza de date SAFA deţine de asemenea informaţii suplimentare, cum ar fi lista acţiunilor întreprinse ca urmare a inspecţiilor.

De la începutul anului curent, pe aeroporturile străine au fost efectuate 84 de inspecții inopinate SAFA la 19 aeronave înregistrate în Republica Moldova.

Totodată, ratingul care este atribuit direct unui stat din punct de vedere a conformării cu standardele și reglementările internaționale în domeniul siguranței zborurilor sunt reflectate în urma auditului internațional ICAO și a eliminării neconformităților stabilite prin audit. Astfel, în 2014 când a fost efectuat ultimul audit ICAO pentru Republica Moldova, coeficientul atribuit era de implementare efectivă a tuturor standardelor la nivel de 73% din 100.

La situația din 19 septembrie 2018,  în urma eliminării neconformităților ratingul statului Republicii Moldova este de 80%. Reieșind din considerentul că programul de audit al statelor este stabilit anual de către ICAO în dependență de prioritatea realizării acestuia și care este direct dependentă de ratingul curent al statului, iar un rating mai slab propulsează statul în lista de prioritatea ICAO, neincluderea Republicii Moldova în programul de audit pe parcursul ultimilor 4 ani reprezintă o confirmare în plus a încrederi în sistemul de supraveghere în domeniul aviației civile, asigurat de statul Republica Moldova.

Selectați modul de afișare a știrilor în flux

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării