Igor Boțan: Magazinele sociale îl ajută pe Ilan Șor să-și fidelizeze electoratul
„Magazinele sociale îl ajută pe Șor să-și fidelizeze electoratul”. Opinia aparține expertului Igor Boțan și a fost exprimată în cadrul dezbaterii publice „Sărăcia în calitate de (f)actor electoral”, organizată de Agenția de presă IPN.

Potrivit lui Igor Boțan, fenomenul magazinelor sociale, deschise de Ilan Șor, reprezintă una dintre cele mai eficiente metode prin care un politician își consolidează sprijinul electoral, beneficiarii acestor magazine fiind persoane vulnerabile care devin, în timp, un corp electoral fidel, transmite Știri.md cu referire la IPN.
În timpul dezbaterii, Igor Boțan a explicat că fenomenul coruperii electorale este parte a unei tradiții mai vechi a partidelor politice din Republica Moldova de a utiliza resurse administrative sau campanii de caritate pentru a influența alegătorii.
„Toate partidele care s-au perindat pe la guvernare au folosit tot felul de mecanisme pentru a influența alegătorii. Folosirea resurselor administrative a început încă din primii ani de Independență. De exemplu, anul 2010, atunci premierul Vlad Filat a declarat că Guvernul își asumă răspunderea pentru a ajuta cetățenii în preajma iernii. Partidele din coaliție și-au manifestat nedumerirea de ce Guvernul să-și asume răspunderea, dacă partidele din Parlament erau gata să voteze o lege în acest sens. A fost o manevră a ex-premierului Vlad Filat pentru a influența electoratul. Ulterior, PDM a preluat pârghiile puterii și a făcut același lucru, cadouri înainte de Paște, Crăciun. A venit PSRM cu alt gen de mecanisme, cum ar fi fundațiile de caritate pentru a ajuta cetățenii”, a precizat expertul permanent al proiectului, Igor Boțan.
Analizând modul în care aceste mecanisme au evoluat, Boțan a făcut referire la perioada în care partidele au apelat la concerte și evenimente publice pentru a câștiga simpatia electoratului, în special a tinerilor.
„Modelul „Votez pentru orez”, n-a durat foarte mult. Pentru că au venit marii oligarhi care au recurs la atragerea simpatiei alegătorilor prin servicii de agrement gratuite, cu aducerea celebrităților, muzicienilor. Încă în 2014, în ajunul alegerilor parlamentare, PDM a adus vedete din Italia, Rusia, Marea Britanie. Trei zile la rând, în PMAN, s-au făcut concerte, și nu e vorba de oameni sărăci care au fost beneficiarii acestui serviciu. A fost vorba de tineri care nu au încă gândire critică și au sentimentul gratitudinii pentru că au asistat la concerte cu stele de prima mână, doar că îmbătrânite”, a mai declarat Igor Boțan.
Expertul a punctat că, ulterior, Ilan Șor a introdus un nou concept de corupere electorală – magazinele sociale. Potrivit expertului, acest mecanism ridică mari semne de întrebare privind proveniența sursele de finanțare.
„Ulterior, a apărut fenomenul deschiderii magazinelor sociale, fără declararea surselor din care se finanțează aceste magazine. Aceasta a fost găselnița lui Ilan Șor, beneficierii fiind persoanele vulnerabile. Ele sunt finanțare dintr-o fundație privată, dar nu se spune de unde vin banii în această fundație. Acest concept îl ajută pe Ilan Șor să-și fidelizeze electoratul, transformând beneficiarii acestor magazine sociale în corp electoral”, a explicat Igor Boțan.
Dezbaterea publică la tema „Sărăcia în calitate de (f)actor electoral” este ediția a 332-a de dezbateri din ciclul „Dezvoltarea culturii politice în dezbateri publice”. Agenția IPN desfășoară acest ciclu de dezbateri cu sprijinul Fundației germane Hanns Seidel.