Analiză: Cât au investit în publicitatea pe Facebook Șor și Platon în doar o lună
Într-o perioadă scurtă de doar 90 de zile, oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon au cheltuit aproximativ 136.000 de euro pentru promovare pe Facebook. Datele se arată într-o analiză WatchDog.md.

Potrivit experților WatchDog, principalele narative promovate în postările sponsorizate de Platon și Șor sunt faptul că referendumul este inutil, că guvernarea exercită presiuni asupra Găgăuziei, etc., transmite Știri.md.
De asemenea:
- Guvernarea sperie lumea cu războiul;
- Negocierile de aderare la UE se datorează Ucrainei;
- Guvernarea acceptă orice condiție impusă de UE.
Iar scopul principal al acestor campanii sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a „spăla” imaginea Rusiei.
Totodată, experții WatchDog observă că Federația Rusă se pregătește activ pentru destabilizările din timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale și referendumul pentru integrare europeană.
„Din păcate, autoritățile nu au mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare. Singura soluție de combatere a acestor falsuri rămâne informarea activă a societății despre cum circulă aceste mesaje în spațiul public (ce? cine? de ce?) și raportarea post-factum a falsurilor promovate. Nici META, nici Google nu întreprind nicio acțiune serioasă pentru a bloca acest conținut manipulatoriu. Cele două companii ar trebui să atragă atenția la apelurile autorităților și societății civile din Moldova pentru a stopa rularea reclamelor oligarhilor sancționați la nivel internațional. La META și Google trebuie să ajungă mesajul că inacțiunea lor permite desfășurarea unor operațiuni de influență politică și ingerință a Federației Ruse în procesele electorale din Republica Moldova”, se mai arată în analiză.
Cheltuielile lui Șor în luna iulie 2024
În această perioadă, Șor a promovat cel puțin 104 de reclame prin intermediul a 11 pagini pe Facebook, cheltuind 30.500 de euro. În comparație cu luna iunie 2024, numărul de reclame sponsorizate a crescut cu 20, iar bugetul a rămas neschimbat.
Așadar, doar pentru săptămâna 24-30 iulie, Ilan Șor a cheltuit pentru promovarea reclamelor aproximativ 4.741 de euro. Pentru comparație, în aceeași perioadă a lunii iunie a cheltuit cu 1.600 de euro mai mult.
De menționat că, trei pagini aparțin membrilor Partidului „Renaștere”, susținut oficial de Ilan Șor: Veaceslav Jucov, Vasile Bolea și Alexandr Nesterovschi. Restul paginilor folosesc o identitate vizuală similară: au fotografii de profil cu drapelul Moldovei și nume de utilizator care fac aluzie fie la organizații media, fie la organizații patriotice: „Moldova Culturală Plus”, „Moldova RadianceȘtiri”, „Știri adevărate MD aici”, „Onedaypoll”, „Cu drag din Moldova”, „Евразия”, „Tinki Vinki” și„Simple Overkill”.
Toate aceste pagini utilizează categoriile „Site web media/de știri”, „Ziar” sau„Companie de producție media și difuzare” pentru a crea iluzia că aparțin unor instituții media legitime.
Cheltuielile lui Platon în luna iulie 2024
În luna iulie 2024, Platon a promovat în jur de 82 de reclame pe pagina sapersonală de Facebook și pe cea a Nataliei Morari, cheltuind aproximativ 19.500 de euro. În comparație cu perioada 1-30 iunie, Platon a cheltuit cu 5.750 de euro mai puțin pesponsorizarea reclamelor, însă numărul acestora este mai mare cu 11. Doar pentru săptămâna 24-30 iulie, Platon a cheltuit pentru promovarea reclamelor de pe cele douăpagini aproximativ 3.600 de euro.
Pe lângă reclamele sponsorizate pe Facebook, Platon promovează activ conținut și pe Youtube și prin intermediul Google Ads. Problema constă însă în faptul că, pe Google Ads Transparency, nu sunt afișate sumele cheltuite de Platon pentru sponsorizarea reclamelor de pe canalul său sau cel al Nataliei Morari.
În total, Platon a sponsorizat de pe contul său nouă reclame pentru luna iulie. Odată cu lansarea în campania pentru funcția de președinte al Republicii Moldova, de pe contul Nataliei Morari au fost promovate 173 de reclame, dintre care doar 15 sunt clipuri sponsorizate pe YouTube, iar restul sunt bannere electorale.
Citiți întreaga analiză aici.