Moștenitorul Porsche vrea să facă un tunel ca să ajungă mai repede acasă
Wolfgang Porsche, în vârstă de 81 de ani, președintele consiliului de administrație al companiei Porsche, a stârnit proteste în Salzburg, Austria, din cauza planului său de a construi un tunel de 500 de metri prin dealul Kapuzinerberg. Proiectul, care ar costa 10 milioane de euro, are scopul de a facilita accesul la reședința sa, relatează El Pais.

Proiectul controversat în Salzburg
Proiectul controversat a fost aprobat de fostul primar al orașului, dar a generat opoziție puternică din partea comunității locale și a activiștilor de mediu. Săptămâna trecută, s-a organizat un festival de protest de trei zile, care a atras participanți din Austria și Germania, transmite Știri.md cu referire la libertatea.ro.
Motivele din spatele tunelului
Pe lângă îmbunătățirea accesului la proprietatea sa, Porsche intenționează să construiască un garaj în interiorul muntelui pentru 12 mașini. Miliardarul deține o colecție impresionantă de vehicule, inclusiv câte un exemplar din fiecare model produs vreodată de Porsche. În 2020, Wolfgang Porsche a achiziționat Paschinger Schlössl, cunoscută și ca vila Stefan Zweig, pentru 8,4 milioane de euro. Această proprietate, care a aparținut cândva celebrului scriitor, a fost complet renovată de noul proprietar.
Deși centrul orașului Salzburg este sit UNESCO din 1996, construcția tunelului nu încalcă legal această protecție, deoarece majoritatea lucrărilor ar avea loc sub proprietatea lui Porsche. Primăria a acordat dreptul de acces în schimbul unei plăți unice de 40.000 de euro, o decizie luată de fostul primar Harald Preuner.
Activistul climatic german Tobi Rosswog, organizatorul festivalului de protest, a declarat pentru Der Standard: „Orașul s-a transformat într-o scenă de protest împotriva acestui proiect grotesc. Manifestanții au afișat bannere cu mesaje precum „Un oraș pentru toți, în loc de un tunel pentru unul singur.”
Implicații politice și economice
După alegerile din martie 2024, noul primar social-democrat, Bernhard Auinger, a solicitat o evaluare independentă a plății făcute de Porsche. Aceasta a concluzionat că suma plătită a fost de fapt mai mare decât cea necesară. Criticii proiectului subliniază discrepanța dintre atenția rapidă acordată lui Porsche și lipsa de progres în proiectele de tuneluri publice. Wall Street Journal notează că locuitorii sunt iritați de tratamentul preferențial primit de magnat.
Proiectul necesită o modificare a planului urbanistic al orașului Salzburg, care va fi supusă votului consiliului local la mijlocul lunii mai. Primarul Auinger, fost membru în consiliul de administrație al holdingului Porsche ca reprezentant sindical, nu și-a anunțat încă poziția. Partidului său îi va reveni votul decisiv, iar în prezent pare să se alinieze cu dreapta, care nu vede motive pentru a împiedica construcția tunelului.
Impactul asupra comunității
Tunelul propus ar afecta nu doar structura dealului, ci și experiența rezidenților și turiștilor. Traseul de acces este folosit frecvent ca potecă pentru drumeții către vârful dealului, care oferă una dintre cele mai frumoase panorame ale orașului. Activiștii au criticat dur suma plătită de Porsche, argumentând că pentru cineva cu o avere estimată la peste 20 de miliarde de euro, aceasta reprezintă o sumă nesemnificativă. Ei compară plata cu echivalentul a 17 cenți pentru un cetățean cu salariu mediu.
Ironia situației nu a scăpat observatorilor: vila a aparținut cândva lui Stefan Zweig, un scriitor evreu forțat să se exileze în timpul ascensiunii nazismului. Acum, proprietatea aparține unui descendent al unui om de afaceri care a fost membru al partidului nazist.