main logo
1521

De ce copiii sub 6 ani nu trebuie să aibă acces la dispozitive digitale

Televizoare, tablete, telefoane, laptopuri – toate aceste dispozitive au devenit o parte omniprezentă a vieții moderne. Dar în timp ce adulții își gestionează conștient timpul petrecut în fața ecranelor, copiii foarte mici, în special cei sub 6 ani, sunt expuși involuntar și constant la acest mediu digital. Potrivit unui grup de experți medicali din Franța, această expunere poate avea consecințe devastatoare și ireversibile asupra dezvoltării neurologice și emoționale a copiilor.

De ce copiii sub 6 ani nu trebuie să aibă acces la dispozitive digitaleFoto: playtech.ro

Conform unei scrisori deschise adresate guvernului francez de către cinci organizații medicale de prestigiu – care includ societăți de pediatrie, psihiatrie pentru copii, oftalmologie și sănătate publică – copiii mici nu ar trebui deloc expuși la ecrane. Mesajul lor este clar: ecranele nu doar că nu ajută la dezvoltare, dar pot produce efecte negative profunde asupra sănătății și inteligenței copiilor. Specialiștii trag un semnal de alarmă privind o “alterare durabilă a sănătății și a capacităților intelectuale” cauzată de utilizarea frecventă a tehnologiei în rândul celor mici, transmite Știri.md cu referire la playtech.ro.

Creierul unui copil nu e un mini-creier de adult

Una dintre ideile centrale din mesajul medicilor francezi este că „copiii nu sunt adulți în miniatură”. Un creier aflat în plină dezvoltare nu poate procesa informația digitală în același mod ca un creier matur. Mai mult decât atât, chiar și conținutul educațional nu este potrivit pentru cei mici. De ce? Pentru că un copil are nevoie de experiențe reale, tactile și sociale pentru a se dezvolta normal – nu de interacțiuni pasive cu un ecran.

Profesorii și cadrele medicale observă zilnic efectele negative ale expunerii prelungite la ecrane. Întârzierile în dezvoltarea limbajului, dificultățile de atenție, problemele de memorie și comportamentul hiperactiv sunt semne tot mai frecvente la copiii care petrec timp în fața dispozitivelor încă de la vârste fragede. Și mai alarmant este faptul că aceste tulburări nu se limitează doar la aspecte cognitive – expunerea digitală timpurie afectează și dezvoltarea socială și emoțională a copiilor, diminuându-le capacitatea de a interacționa cu ceilalți, de a învăța empatia sau de a înțelege lumea reală.

Inegalități amplificate de tehnologie și soluții simple, dar eficiente

Deși efectele expunerii la ecrane sunt generalizate, ele afectează disproporționat gospodăriile defavorizate. În lipsa unor alternative, familiile cu resurse limitate folosesc adesea ecranele ca mijloc de divertisment sau chiar de supraveghere pasivă a copiilor. Astfel, copiii din medii vulnerabile sunt mai expuși la probleme de dezvoltare și au șanse mai mici de a se recupera sau de a accesa intervenții timpurii.

Medicii francezi propun soluții concrete și accesibile: înlocuirea timpului petrecut în fața ecranelor cu activități care susțin dezvoltarea holistică a copilului. Printre acestea se numără cititul cu voce tare, jocurile libere, activitățile fizice și artistice, jocurile de societate și timpul petrecut în aer liber. Aceste alternative nu doar că sprijină dezvoltarea cognitivă și emoțională, dar încurajează și relaționarea părinte-copil, oferind beneficii pe termen lung.

Un raport recent, comandat chiar de președintele Franței, Emmanuel Macron, a arătat că, între 2014 și 2015, copiii francezi între 3 și 6 ani petreceau în medie 1 oră și 47 de minute pe zi în fața ecranelor. Cu toate că timpul a trecut și tehnologia a avansat, doar o singură recomandare din acel raport – privind interzicerea totală a expunerii copiilor sub 3 ani la ecrane – a fost pusă în aplicare.

Într-un pas mai îndrăzneț, fostul prim-ministru Gabriel Attal a propus restricționarea accesului la rețelele sociale pentru copiii sub 15 ani și impunerea unei limite orare pentru adolescenții între 15 și 18 ani, interzicându-le utilizarea rețelelor după ora 22:00.

Concluzie: protejarea copilăriei este o responsabilitate colectivă

„Nimeni nu s-ar gândi să lase un copil sub șase ani să traverseze singur strada”, afirmă autorii scrisorii.

„Atunci de ce să îl expunem la un ecran, când acest lucru îi compromite sănătatea și viitorul intelectual?” Este o întrebare retorică, dar care sintetizează perfect gravitatea situației.

Adevărul este că, în epoca digitală, protejarea copilăriei devine o misiune din ce în ce mai dificilă, dar esențială. Părinții, educatorii și decidenții politici trebuie să colaboreze pentru a crea un mediu sănătos, echilibrat și adaptat nevoilor reale ale copiilor. Și totul începe cu un gest simplu, dar hotărât: reducerea timpului petrecut în fața ecranelor.

Expediați-ne o știre

Ați aflat ceva interesant? Împărtășiți știrea cu toată lumea!
Prin apăsarea butonului «Adăugați» D-vstră acceptați condițiile publicării