China, lider mondial în mașini electrice: Producție și exporturi record
În mai puțin de un deceniu, China a reușit să devină puterea dominantă în industria vehiculelor electrice, depășind SUA și Europa în producție, inovație și exporturi. Cazul orașului Jinhua, transformat într-un epicentru al mașinilor electrice, oferă o imagine clară asupra modului în care planificarea centralizată și investițiile masive au remodelat piața auto globală.

China produce în prezent peste 60% dintre vehiculele electrice din lume și aproximativ 80% dintre bateriile necesare pentru alimentarea acestora, notează CNN. Producători precum BYD și Leapmotor au trecut rapid de la statutul de jucători marginali la lideri recunoscuți, impunându-se pe piața internă și începând să cucerească Europa. În 2024, China a vândut aproape 13 milioane de vehicule electrice și hibride, de patru ori mai multe decât Statele Unite, transmite Știri.md cu referire la playtech.ro.
Orașele-fabrică din China care împing revoluția electrică
Unul dintre cele mai spectaculoase exemple ale acestei transformări este „New Energy Vehicle Town” din Jinhua, provincia Zhejiang — un parc industrial gândit pentru a susține întregul lanț de producție, de la baterii și componente inteligente, până la mașinile finite care ies zilnic pe poarta fabricilor. Investițiile publice au fost masive, iar orașul și-a creat propriul campion local: Leapmotor, companie care a vândut anul trecut 280.000 de vehicule electrice.
„Multe persoane nu ne cunosc încă, dar Leap va fi imposibil de ignorat”, a declarat fondatorul Zhu Jiangming. Modelul compact T03, vândut cu doar 8.200 de dolari în China, a devenit rapid un best-seller datorită prețului, designului și funcțiilor smart. În 2023, grupul Stellantis (proprietarul Jeep, Dodge și Chrysler) a investit 1,6 miliarde de dolari în Leapmotor, deschizând astfel drumul pentru asamblarea mașinilor chinezești în Europa, începând cu o fabrică din Polonia.
Reversul jocului: Europa și SUA, în defensivă
În trecut, China obliga companiile străine să încheie parteneriate pentru a obține acces la tehnologia occidentală. Acum, balanța s-a inversat: firmele din Europa caută colaborări cu producători chinezi pentru a putea ține pasul cu avansul rapid din Asia. Volkswagen a investit deja 2,7 miliarde de dolari într-un hub comun cu XPeng, în orașul Hefei — un alt model de succes reprodus în toată țara.
Între timp, SUA au adoptat o poziție mai dură: Joe Biden a impus tarife de 100% pentru EV-urile chineze, iar Donald Trump, deși nu susține tranziția la mașini electrice, promite să protejeze industria auto americană de „infiltrarea chineză”.
Europa este însă prinsă între dorința de autonomie industrială și realitatea economică: în 2023, vânzările de EV-uri chinezești în UE au ajuns la 8%, iar companiile chineze pot obține marje mai mari pe continent, în ciuda tarifelor de 35% impuse recent de Comisia Europeană. În timp ce SUA încearcă să rupă legăturile cu lanțurile de aprovizionare chineze, Europa pare dispusă să le consolideze.
Riscurile unei politici industriale hipercentralizate
Modelul chinez funcționează, dar nu este fără riscuri. Orașe ca Jinhua încearcă să copieze succesul Hefei, care a investit 23 de miliarde de dolari în companii precum Nio. Însă experții avertizează că această competiție internă între orașe riscă să ducă la un „război al subvențiilor” și la o supraproducție nesustenabilă.
„Toate administrațiile locale cred că pot deveni noul Hefei dacă aruncă suficienți bani într-un start-up promițător”, spune Ilaria Mazzocco, potrivit presei economice chineze. analist la CSIS. Deocamdată, Leapmotor rămâne piesa de rezistență a visului electric din Jinhua, iar orașul își reafirmă zilnic loialitatea față de partid și industrie prin sloganuri scrise cu litere mari: „Doar dacă partidul e puternic, industria poate fi puternică”.